Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anlägga viltåker  (läst 6166 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
anlägga viltåker
« skrivet: 01 feb-11 kl 18:52 »
jag har köpt diverse fröer för att anlägga en viltåker... inser att jag inte kan blanda allt... kommer förmodligen att få göra 4-5olika blandningar och så olika partier av åkern... det jag har i lager är:
vitsenap,fodermärgkål,solros,havre,rödklöver,foderbeta,ärtor,rotkörvel,majrova,kålrabbi,brytböna,jordärtskocka,majs,kålrot

viltet som ska gynnas är klöv,hare och ringduva....     

ett alternativ kan vara att odla betor och sånt på annat håll och endast stödutfodra med det...

diverse tankar tips och ideer önskas :)
Fjäderfän och kaniner

tench

• -
    • Solrot
SV: anlägga viltåker
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 11:40 »
Kolla Olssons Frö. De har en del  landningar. Vad för typ av vilt är du efter? Räknas insekter? :)
Kanske lite mer anuella blommande växter? Bovete? Honungsfacelia?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 17:41 »
som jag skrev så vill jag gynna klövvilt hare och ringduvor.. självklart gläds flera arter om insektslivet blir rikligt...  honungsfacelia är det samma som honungsört? isåfall så ska det inhandlas oxå...
Fjäderfän och kaniner

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 20:35 »
Jo, honungsfacelia och honungsört är nog detsamma. Det vetenskapliga namnet är Phacelia tanacetifolia.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 16:13 »
jag har inhandlat honungsfacelia och beställt blodklöver... många olika grödor att välja på... funderar på om det lönar sig att förgro fodermärgkålen innan utplantering så den får ett bra övertag över ogräs..besprutning är inget alternativ för min del...
Fjäderfän och kaniner

Wizard

• Arrendegården
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 16:34 »
Finns det något naturligt skydd på marken?

Annars kan kanske några högre växter med "tak" vara vettigt.
Jag har bl a jordärtskockor av typ Jerusalem och salixdungar på en del av mina marker för att hjälpa både hare och fasan.
Dessa jordärtskockorna gräver jag upp och använder i köket efteråt tillsammans med viltet så det blir dubbel vinst!  ;)

Johan1986

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 apr-11 kl 12:36 »
Vad tror ni om en blandning med blodklöver, bovete, honungsört, vitklöver och vitsenap. Eventuellt även blanda i lite havre eller korn. Risk för att någon sort slås ut av de andra?

Kan man låta det fröa av sig och sen slå och torka och använda som foder?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 12:45 »
Kan man låta det fröa av sig och sen slå och torka och använda som foder?
Om man skördar efter att växterna fröat av sig så är näringsvärdet väldigt lågt. En del växter tål att man slår dem en gång, och de hinner ändå gå i frö. Annars får man leva med att det är lågt näringsvärde i höet, och fodra desto mer av det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johan1986

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 apr-11 kl 15:30 »
Om man skördar efter att växterna fröat av sig så är näringsvärdet väldigt lågt. En del växter tål att man slår dem en gång, och de hinner ändå gå i frö. Annars får man leva med att det är lågt näringsvärde i höet, och fodra desto mer av det.

Tack. Kanske är bättre att slå slarvigt och lämna lite så det kan fröa av sig isåfall.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-11 kl 19:47 »
tanken är att grödan står kvar som mat till viltet... därför bör man ej slå det... slå tidigt isåfall och odla nytt som står över vintern...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 maj-11 kl 21:04 »
hmm nu börjar man bli sugen på att fixa viltåkern... lite tidigt kanske? funderar på att snacka med en bonde i närheten om att odla på hans åker när höet är bärgat..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser