Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindskydd  (läst 7565 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
vindskydd
« skrivet: 01 feb-11 kl 10:51 »
Har försökt leta runt på trådarna men hittar inget om effektivt vindskydd att plantera.

Där vi bor blåser det oavbrutet och alltid. Därför behöver jag något slags häck eller annat tätt som vindskydd runt mina nya land. Helst ska det bli tätt och bra direkt naturligtvis, för jag gillar inte att vänta :D.  Men vilka plantor, växter, träd är bäst och snabbast? Det är bra matjord, ingen lera.

christelle

• Blekinge
SV: vindskydd
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 11:23 »
Vi har balsampoppel som häck för att hindra rådjurens invanda stråk tvärs över trädgården - bara att sticka ner ett valt antal grenar från en uppvuxen poppel i marken på vårkanten, vattna lite och sedan blir det en skaplig häck på några år fast den behöver friseras både uppåt och åt sidorna för att bli tät nertill. Det kan ställa till problem om man har avlopp eller dylikt nära häcken - rötterna är väldigt invasiva. Av grenar som du tar ner kan du fläta klätterstöd, ringar, bollar, ja allt som går att göra av pil går även att göra av unga poppelgrenar :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 15:54 »
Pil lär vara enkelt snabbt. http://www.salixprodukter.nu/levande.html
Tänk bara på att inte sätta så att landet skuggas.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 16:18 »
Behöver du inte ha alltför höga buskar så kan svarta vinbär vara ett alternativ om man skall köpa plantor. De är billiga i inköp och kan planteras i zigzack för bästa häckeffekt. Ett annat prisvärt alternativ är vresrosor, även de är hyfsat billiga i inköp och lättodlade. Bägge är relativt stadiga mot blåst och viker sig inte så som andra vekare häckväxter gör.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 16:31 »
Pil/salix/poppel växer klart snabbast, men måste klippas för att inte bli för höga. De ska hållas på en sjundedels höjd av landets bredd för att skydda ordentligt, om ländet är sju meter brett ska häcken alltså vara 1 meter hög.

Det är som sagts bara att klippa grenar av ett befintligt träd och sticka ner i marken, gärna snett åt båda hållen och fläta ihop. 15-25 cm emellan som en gissning.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-11 kl 21:23 »
Hur stort är ditt land? Om det är litet är det kanske bättre med ett tätt staket, så att inte rötterna till häcken går in i din odling och stjäl näring och vatten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 11:26 »
sätt en aroniahäck :D

pil är snabbväxande...

eller så sätter du ett nät som du odlar ärtor på..blir vindskyddande efter ett tag och ärtor är goda...

en plantering av jordärtskockor blir en hög vägg..behöver dock stöttas mot hård vind...
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 17:34 »
Hej!
En gammal klassiker är körsbärsplommon. Sätt en häck av olika buskar som ger ätliga bär och frukter.
MVH
Jan

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 20:48 »
Jag har sett det där tipset om jordärtskockor förr, men alltid undrat om hur det funkar.  Mina jordsärtkockor kommer inte igång att växa förrän i juni, blir inte höga förrän långt in i juli, och nog är det väl tidigare än så man vill ha vindskydd?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 16:47 »
Tack för alla tips och råd. Längtar efter våren då det är dags att börja. Ett vindskydd är absolut nödvändigt här för att det ska bli någon ordning på odlingen så tack för hjälpen  :).

/Ingela

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 23:11 »
Vill man inte ha en häck så finns ju alltid armeringsjärnsmattor. Kapa i lagom höjd och fläta in tunna slanor till ett trendigt vindskydd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 06:16 »
Elefant gräs växer som ogräs ;D

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #12 skrivet: 26 sep-11 kl 13:39 »
Planterade en hel rad med pil men någon  >:D har ätit sönder varenda planta under hela sommaren så nu är det kört. Får prova något av de andra tipsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 3 användare
Be, Christina Wallander, Katrina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser