Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I skuggan, zon 6?  (läst 3702 gånger)

Meissner

I skuggan, zon 6?
« skrivet: 01 feb-11 kl 08:07 »
Har nyss flyttat till hus (yey!!) och har en mindre framsida med en ännu mindre gräsmatta (kanske 10 kvm) som ligger helt i skuggan och där vi knappast kommer att hålla till. Det ideala vore ju om man kunde odla nåt skojsigt där, men det ligger som sagt helt i skuggan hela dagen, och så bor vi i växtzon 6. Så vad kan jag odla där? Är bara intresserad av ätbart då, ska ju nämnas. :P

/Anna
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Existens?

• Gäst
SV: I skuggan, zon 6?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 09:06 »
Zonen är nog inte problemet..Att odla i skugga däremot är rätt hopplöst. Potatis kan jag ju tänka mig, och lite rotfrukter.

Kan du inte flytta huset?  :)

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 13:53 »
Sallat,spenat, rädisor är ju saker som sällan går bra i gassande sol.
Beror ju lite på skuggan också,finns ju mörkt hela dagen skugga eller bara inte soligt ::)
Men är det huset som skuggar så är det nog rätt mörkt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 16:34 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83081.0
Vi hade rabarber på norrsidan förut vilket fungerade bra. De växte dessutom under en stor buske och fick nog aldrig direkt solljus på sig vill jag minnas.
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 16:38 av AK Corall »

Meissner

« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 09:34 »
Tack för era svar! :)

Det är huset som skuggar, men jag tror solen kanske kan synas på den sidan av huset lite tidigt på morgonen. Just nu har vi ju här i Luleå just inte så mycket sol alls, och när den går upp går den ju inte särskilt högt osv, så jag kan inte riktigt svara på hur solen kommer att belysa just denna lilla gräsplätt sommartid när jag ska odla... Ett körsbärsträd har växt på framsidan men dött pga att det inte fick sol. Det var tydligen blad längst upp på trädet, där solen kom åt på dagarna, men längre ner på trädet växte inget. Dom kapade ner det ganska hårt då i hopp om att det skulle ta sig underifrån, men då dog det, hehe. Så kvar står en liten trädstam typ. Så körsbär klarar sig inte där jag tänkt odla...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 09:42 »
Då ser det mörkt ut (  :P ) måste jag nog tyvärr säga.. visst kan du prova, men jag vet ju hur besviken man blir när det inte blir nåt av det.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 09:55 »
Hej, jag skulle tro att sallad och spenat har störst chanser.  Bladväxter.  Om det kan komma igång före midsommartid - när solen står nästan i norr på morgonkvisten.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 12:40 »
Jag säger svartvinbär. Dom verkar kunna överleva nästan var som helst. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 feb-11 kl 11:32 »
Man inser hur borskämd man är när man skördar aprikos, persika i september och plockar upp den första potatisen i början av juni. Fikonen stormtrivs i det fria och olivträdet övervintrar utomhus... :-[ Sen klagar man över sandjord... :-X
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
roskva89

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser