Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett gott bröd  (läst 4649 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Ett gott bröd
« skrivet: 07 jul-06 kl 08:12 »
Måste dela med mig av ett helt underbart bröd
50g smör
2 dl mjölk
50g jäst
3/4dlljus sirap
2tsk salt
200g keso
färsk hackad basilika och persilja
4dl grahamsmjöl
ca 7 dl vetemjöl
1 ägg o grovt salt till pensling

Smält smöret blanda med mjölken Värm till fingervarmt
Lös jästen i spadet Tillsätt sirap salt keso och örterna Blanda Rör ner allt grahamsmjöl o vetet lite i taget Arbeta samman till en smidig deg jäs ca 45 min
Knåda degen forma till två små eller ett stort bröd Lägg på plåt jäs ca 20min Pensla brödet m ägg strö på grovt salt Sätt in brödet i 200g varm ugn men sänk genast till 175g Grädda ca 20-25 min
LOVAR ATT DET SMAKAR HELT FANTASTISKT
Älska din nästa så som dig själv

martinki

• ljuspunkt
Re:Ett gott bröd
« Svar #1 skrivet: 09 jul-06 kl 10:53 »
Låter litet som giabatta med alla dessa ingredienser. Kan tänka mig att det smakar gott, ja! För min del är det för mycket sött och vitt i degen, tyvärr.

/Martin

Rubinen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-06 kl 15:08 »
 :D Mörkt bröd är ochså gott någon som kan dela med sig av ett enkelt recept???

martinki

• ljuspunkt
« Svar #3 skrivet: 09 jul-06 kl 20:24 »
Hej,

jag kan bara "tyska" brödsorter och min erfarenhet är att svenskarna visst tycker att det smakar "jättegott, men ojojoj så mycket mat det är. Man blir ju mätt efter en skiva!". Jag personligen tycker ju att man ska bli mätt, men tydligen äts det mera pålägg här och brödet agerar kex liksom ;)

Hör av Dig om Du vill ha ett recept på ett enkelt grahams-lin-solros-bröd. Men var varnad: det ÄR mycken mat!

Martin

Rubinen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-06 kl 21:30 »
Det receptet tror jag vi är fler som vill ha  :P
Tack
« Senast ändrad: 09 jul-06 kl 21:30 av Rubinen »

martinki

• ljuspunkt
« Svar #5 skrivet: 10 jul-06 kl 12:10 »
Deutsches Vollkornbrot (tyskt fullkornsbröd)

750 g grahamsmjöl
5 dl vatten el. sojamjölk
1 ts salt
1 tl kummin
100 g linfrö (grovt malda)
100 g solrosfrön (el. efter behag, går lika bra med pumpafrön o. dylikt)
1 jästtärning
+++
1) Blanda mjölet, linfrön, saltet, vatten, kummin och solrosfrön. Blanda väl.
=> Degen ska vara mera som en fast smet, den får inte vara för fast! Mera som en kaksmet, typ "hällbar" (fast inte fullt så flytande heller)
2) Låt stå degen /smeten på ett varmare ställe över natt. Täck över.
3) Nästa dag tillsätts jästen. Låt degen /smeten jäsa som vanligt. (Vanligt = det måste synas att jästen har fått upp farten)
4) Smörja in en bakform väl (olja). En rund kakform utan hål i mitten duger bra. Häll smeten /degen i formen.
5) Fukta handen och smek degen tills ytan är alldeles slät.
6) Ta "en klunk" olja i handen och fetta smetens /degens yta.
7) Baka i 220 grader och 60 min.
=> Pinnprovet ("ingenting får fastna på pinnen") bestämmer när brödet är klar.
8 ) Forma ur brödet och lägg det på ett galler. Låt svalna helt. Skär inte i brödet så länge det är varmt, det måste "sätta sig". Skärs det i brödet medan det är varmt klibbar veteproteinet fast på kniven och smular sönder snarare än att den skär. Så ha tålamod. Brödet vinner av det.

Den som vill kan gärna experimentera med ättiksprit (10-12%) för att få en låtsassurdeg. Doseras då matskedsvis.

Brödet ska ha en fast och knapprig skorpa med en tjocklek på 2-3 mm.

Brödet är en delikatess när det röstas. Tex: lägg lite brieost på en skiva, lägg en tomatskiva ovanpå osten. Rösta i ugngen tills tomaten är stekt och osten får läckra, bruna "blåsor". Krydda sedan med ingenting annat än oregano och salt. Eller ät som det är: knapprig i kanterna, saftig i mitten. Det är vår standardfrukost här faktist ... och många gånger blir det kvällsmat av det också. Mums Mums!

Surdeg gör vi också, två sorter kan man säga. När degen förs vid olika temperaturer blir den sur av antingen ättiksyre- eller mjölksyrebakterier. Den ena är surare än den andra. Båda smakar gott. Men vardagsbrödet är alltså det här Vollkornbrot.

/Martin

PS: Vi som gör sojamjölken själv använder kliet ("Okara") bla. som extra tillsats i våra bröd. Vi tycker att upp till 2 dl blöt och färsk sojakli är helt okej att ha i.
« Senast ändrad: 10 jul-06 kl 12:15 av martinki »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #6 skrivet: 10 jul-06 kl 23:50 »
Här kommer ett enkelt och supergott recept på ett osötat rågmjölsbröd:

2 liter rågmjölssikt
6 dl vetemjöl
2 dl vetekli
1 påse torrjäst
2 matskedar salt
2 matskedar socker (för jäsningens skull)
8-10 matskedar olja (t ex raps, olivolja)
1 liter ganska varmt vatten (varmare än ljummet!)

Blanda ingredienserna, knåda och genomarbeta degen. Låt jäsa i knappt en timme.
Dela degen i tre delar, knåda varje bit lite till, och "rulla ihop" till tre avlånga bröd. Låt jäsa på plåten drygt en halvtimme till medan ugnen värmer upp.
In i ugnen ca 40 minuter, 200 grader.

Enkelt, otroligt gott och ganska matigt och nyttigt - fast kanske inte tillräckligt mörkt och fullkornigt för alla här på forumet?  ;)
Manna & Manne har i varje fall provsmakat och godkänt med råge  ;D
Why be normal when you can be yourself?

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser