Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns, höna eller tupp? *bilder*  (läst 11274 gånger)

trallallaa

• Gäst
Pärlhöns, höna eller tupp? *bilder*
« skrivet: 31 jan-11 kl 16:38 »
Jag hade tre pärlisar, fick veta av en här på alternativ, att det förmodligen var en höna och två tuppar.
Hönan råkade fastna i gallret och för att göra en lång historia kort, så dog hon.
Men dessa två som jag har kvar,är inte lika varandra, de är alltså de två som bör vara tuppar.
Vad tror ni ,är de två tuppar ,eller är den med "korkskruveslören" tupp och den andra höna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhöns, höna eller tupp? *bilder*
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 16:59 »
Tycker det ser ut som 1 tupp och 1 höna, den med slevformade "lappar" är tupp. Emils hönor såg iaf. ut som den som jag tycker ser ut som en höna hos dig (ja, de la ägg så det var garanterat hönor ::), här är en bild på en utav dem)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 17:02 »
OJ!! Vad glad jag blir  ;D ;D :-* !

hartwig

« Svar #3 skrivet: 05 mar-11 kl 21:16 »
förlita dig inte på utseendet. lyssna på dom.. hönorna har ett kluckande ljud medan tupparna bara skriker rätt ut

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 05 mar-11 kl 21:52 »
Kluckande....  :-X Det skulle jag inte vilja beskriva hönorna som Emil hade. ::) Snarare en upprepande gnisslande tuta och ibland ljudet av en bil som inte vill starta blandat med ett slags skratt. ;D
Här är några klipp till Trallallaa iaf. =)

Höna.

Female guineas calling

Tupp
Guinea Rooster Fowl or Bird call

Så måste man ju lägga till "bilen som inte vill starta blandat med ett skratt" ::)

Did Somebody say Guinea Birds are Loud?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 15:57 »
Hej!
När jag behöver sortera efter kön så sätter jag en ensam fågel i bur. Efter några minuter så skriker den. Honan har ett tvåstavigt läte medan hannen har ett mer enstavigt. Mycket lätt. Gå ut och lyssna på de små pärlisarna så hör du.
MVH
Jan

hartwig

« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 20:38 »
ja men det var ju så jag menade i alla fall.. klipp ett är ju hönor och två tupp.. och som jan skriver då.

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 20:50 »
En höna har ju ett speciellt vackert läte.  ;)

Torphönan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 21:31 »
En höna har ju ett speciellt vackert läte.  ;)

:-[
Bor i liten stuga, lever enkelt. Favoritdjuren är hästar och höns. Livstidsberoende av natur. Tycker mycket om skärgården, plocka svamp, vandra långt, påta i täppan....

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 21:39 »
Aha...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 22:01 »
Hualigen, jag får rysliga rysningar av de där ljuden! :o Aldrig pärlhöns hos mig, det är ett som är säkert!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 22:04 »
Tycker hönans läte när hon söker tuppen är väldigt vackert!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 06 mar-11 kl 22:25 »
Hualigen, jag får rysliga rysningar av de där ljuden! :o

Var just pgd. av det som Emil sålde sina, kändes som grannarna skulle kunna kommit vilken dag som helst med eldfacklor och grepar. ::) De lät från att man öppnade portarna på morgonen till kvällen när de skulle in... Ja, sedan var de tysta ibland för att ladda för en ny omgång. ::) En gång flög en upp på grannarnas vedbod och stod och gapade. :X

En liten tid efter de sålt dem kom Emils pappas hyresgäst och frågade - "Har ni inte kvar de där fåglarna som lät så mycket?" ... ;D ::) Haha.
Jag läser också så olika, en del säger att de inte alls låter, medan andra beskriver fågelarten som typiskt högljudd... På Emils så stämde det sista in. Funderar på om de gapade mycket pgd. av att det saknades en tupp? De är ju knappt någon trafik där, så de kan ju inte ha störts av bilar. Det är stora häckar intill grannarnas hus så de kan inte se någonting genom häcken och även om grannen var inne så gapade dem, även om vi var inne så gapade dem...  ??? Man skulle sitta och titta på tv eller något så hörde man bara det där gnisslande upprepande ljudet som färdades 100meter över gårsplanen och igenom husets väggar in till rummet där man satt. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser