Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring att skaffa ankor  (läst 14637 gånger)

SaraD

  • Inlägg: 83
    • Västergötland
Funderingar kring att skaffa ankor
« skrivet: 31 jan-11 kl 14:54 »
Jag har gått och blivit riktigt sugen på att skaffa ankor till våren och har nu lite funderingar kring det praktiska, jag vill ju att ankorna ska ha det bra :)
Jag hade tänkt att ha dem i en litet oisolerat hus på ca 1,5mx1,5m under sommarhalvåret, när det är för kallt hade jag tänkt att ha en egen hörna åt dem inne i ladugården. Hade tänkt att ha en mindre inhägnad till dem ute så jag kan stänga in dem när jag inte är hemma, men den mesta tiden hade jag tänkt ha dom lösa i trädgården. Är de som hönsen och håller sig i närheten eller strövar de iväg?

Vill helst inte ha mer än ett par eller en trio. I alla fall till en början... Går hanen hårt åt honan om man bara har två stycken? Jag skulle helst vilja skaffa ällingar så att jag får vara med när de växer upp. Kan även tänka mig att skaffa avelsägg och kläcka fram själv. Går det att köpa könsbestämda ällingar eller vid vilken ålder ser man kön på ankor?

Kom gärna med lite tips till en nybörjare :D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 15:17 »
Vissa raser är könsvisande tidigt, men de flesta är ganska svåra att se skillnad på.

De klarar sig i oisolerat hus även om det är riktigt kallt, bara de har det dragfritt och har gott om halm. Mina vill inte gå in även om det är minus 25...

Trio tycker jag är bäst, annars kan honan bli för mycket parad. De verkar också trivas bra i triosar.

Ankor kan ströva ganska långt, särskilt om det är lite uppätet där de brukar vara, eller om det finns vatten i närheten.

I din profil står det att du bor i Blekinge, men jag ser att det är fel. Om du går med i rätt landskapsgrupp så kan du dels se lokala annonser, dels är det lättare för dem som har ankor till salu att veta om du bor nära dem eller ej  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 15:22 »
Min personliga uppfattning är att man helst ska ha en trio av ankor. Vill man ha en självgående ras som är mycket duktig på att ruva fram egna ällingar så är Myskanka att rekommendera. Dom är dessutom vanliga och lätta att få tag i. Om man inte plockar ägg kan man mycket väl få 40 ällingar på en sommarsäsong av två honor  :o

Det finns även vanliga ankraser som ruvar men alla gör det inte.

Ankor håller sig oftast hemmavid men om det finns vatten i närheten kan det hända att dom vandrar iväg. Bäckar, dammar och sjöar kan locka om det finns för nära. Mysk honor flyger rätt bra medan vuxna hanar håller sig på marken.  Flygförmågan hos de flesta andra tamankor är rätt dålig och det räcker ofta med ca 1 meters staket för att hålla dem på plats (Undantaget dvärgankor som Mingon och Smaragdand som flyger bra om man inte vingklipper dem)

Om könsbestämning tror jag du kan läsa och se bilder på Linkosos hemsida.

Ditt hus låter som om det skulle passa som åretruntbostad åt ankor om du bor i Blekinge. Lagården funkar naturligtvis också på vintern men ankor tål kyla bra och gillar att vara ute. Med tanke på hur mycket dom skitar ner när dom är inne så brukar ankägare gilla att ha dem ute så mycket som möjligt , dom med  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SaraD

  • Inlägg: 83
    • Västergötland
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 15:57 »
Hrm, jag bor ju inte i blekinge. Har aldrig fyllt i det heller. Hur får jag bort det? Har suttit och knappat länge men hittar inget... Jag är med i rätt landskapsgrupp och kan se de lokala annonserna. jaja...

En trio alltså. Jag håller med det låter vettigt. Angående ras så hade jag funderat på någon av de lite tyngre raserna som inte är så flygkunniga. Svensk blåanka är väl den som jag fastnat mest för.

Tack för alla tips
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 16:04 av SaraD »
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 16:41 »
Kyla gör ingenting bara dom har ett utrymme som är dragfritt dragfritt och gott om strö att ligga på,problemet kan vara att hålla vattnet isfritt då dom även på vintern behöver kunna doppa åtminstånde huvudet.jättemysigt att ha dom gående fritt och dom brukar hålla sig på plats i närheten av badbalja eller vad man nu har till dom men kan ju varna lite för att dom älskar att både äta blommor och gräva upp dom.
Pekinganka är nog den lugnaste ankrasen jag har haft
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 17:09 »
Om könsbestämning tror jag du kan läsa och se bilder på Linkosos hemsida.


Japp, kan lägga in bilderna här med! =)
Drakarna (hanarna) har en liten "snopp". =) Ankorna på bilderna under är ca 3 veckor gamla när fotona togs.

Pojke


Flicka
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 17:35 »
Om man inte vill rota runt vid ankornas bakdelar så är det ganska enkelt att höra på deras röster.
Då det bara är honorna som låter som "ankor" högt kvackande.. Hanarna har en mer "väsande" röst..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 17:50 »
Om man inte vill rota runt vid ankornas bakdelar så är det ganska enkelt att höra på deras röster.
Då det bara är honorna som låter som "ankor" högt kvackande.. Hanarna har en mer "väsande" röst..

Men då måste man vänta tills de blir runt 6-8 veckor. För innan dess piper de ju bara. :P Med denna metod kan man se vad det är för kön redan som nykläckta.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

SaraD

  • Inlägg: 83
    • Västergötland
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #8 skrivet: 31 jan-11 kl 18:54 »
Tack för alla tips och bilder :) Så oisolerat kan fungera året om, om man har mycket strö och dragfritt. Bra att veta. Ladugården står ju kvar, så den finns ju som back-up ifall det skulle behövas. Nu är det bara att hoppas att någon i närheten har ällingar till salu framåt vårkanten.
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #9 skrivet: 31 jan-11 kl 18:56 »
Tack för alla tips och bilder :) Så oisolerat kan fungera året om, om man har mycket strö och dragfritt. Bra att veta. Ladugården står ju kvar, så den finns ju som back-up ifall det skulle behövas. Nu är det bara att hoppas att någon i närheten har ällingar till salu framåt vårkanten.
Tänk vildänderna ;) Finns förvildade tamankor som rymt och dem lever utomhus året om! Utan vindskydd ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Turnit

  • Inlägg: 290
    • Västergötland
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #10 skrivet: 01 feb-11 kl 03:38 »
Jag började med myskankor.....men så föll jag för mignon när jag var på Åsaka hönsbytardag förra året....och jag är helsåld på dessa.....

Mina myskisar lät inte...de var bara stora och tråkiga.....

Mina miggisar möter mig med ett gapande (honan) och hannarna...kväker så gott....Hanarna pratar hela tiden.

Nu har jag fel trio, då jag har två hanar och en hona, men hon kommer att få sällskap i vår.

I vinter har de gått med hönorna, då jag hade problem med *kråkan*.....men de har ett litet grönt hus, på ben, som är tanken att vara deras hem till sommaren igen.....och nästa vinter.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 11:20 »
Svenska lantrasankor klarar sig bra i oisolerade hus/vindskydd även under vintern. Rejält med halm bara så kan de mysa ihop sig.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Funderingar kring att skaffa ankor
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 11:36 »
Svenska lantrasankor klarar sig bra i oisolerade hus/vindskydd även under vintern. Rejält med halm bara så kan de mysa ihop sig.
Istort sätt alla ankor klarar att leva så... Inte bara lantraser ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser