Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en hel fruktträdgård att ta hand om - vad ska man göra??  (läst 5094 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Hejsan! Jag har precis flyttat till Alingsås (runt Göteborg, Borås = växtzon 3-4, tror jag?) Vi känner hyresvärden & han blev jätteglad över mitt trädgårdsintresse & sade att jag får göra vad jag vill med tillhörande trädgård! Det är en fruktträdgård som inte fått någon kärlek & omtanke på måååånga år. Den består främst av...

1. Äppelträd med tonvis av ruttnande äpplen under sig, ren & skär synd! Beskära dem? i så fall när, & hur?

2. Plommonträd (gula & lila) som fastighetsägaren dock skar ned ordentligt ett eller två år sedan, börjat komma långa rangliga kvistar igen.

3. Hallonbuskar skall det tydligen finnas, har inte utforskat hela trädgården ännu.

4. Fråga: Finns det några regler om att få ha varmkompost i tätbebyggda områden? (självklart frågar jag hyresvärd, & grannar om lov)

Vet inte ens hur jorden är, allt jag ser nu är snö, snö, snö. Vart skall jag börja när våren väl kommer? Man vill ju självklart snygga till alltig som vuxit vilt i 10-15 år men det skall kanske inte göras hur som helst. Tips & råd någon?

Länk till bilderna --> http://AnetteAronsson.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1296946801&id=484107625
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 13:30 av AnetteA »
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

tench

• -
    • Solrot
Grattis till dina nyfunna fruktträd!

Köp en ordentlig beskärningsbok. Beskär ingenting i onödan och ställ dig alltid frågan "Vad kommer detta snitt fylla för funktion?".
Har du grundläggande kunskaper i beskärning kan det nog vara en bra idé att ta bort skavande och dött material i träden.
Äldre äppelträd är ingenting man "städar" och vattenskott är inte som ogräs.
Tyvärr är det många gamla fruktträd som får stå ut med en felaktig behandling.

Varmkompost får du nog ha. Jag tror att reglerna kan skilja sig. Kolla gärna på maskkompostering. Maskarna luftar materialet bra och nedbrytningen blir effektiv. I en varmkompost som blir dåligt skött blir det syrefattigt, då bildas lustgas, myrsyror och annat onyttigt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

bua

Kompost får man ha. Komposterar man matavfall måste den vara råttsäker.
Det finns absolut ingen anledning att fråga dina grannar. En kompost luktar inte illa (OK, under de 20 år jag komposterat så lyckades jag få den att lukta illa av några kilo räkskal efter en fest i somras - löstes med att jag dumpade i en hel del färskt gräs).

Huggorm

• Gäst
Och tala om för hyresvärden att man inte beskär plommonträd, dom mår inte bra av det

Jennyt

• Västergötland
Hej AnetteA!

Nu börjar det dra ihop sig för att åtgärda fruktträden..... och jag gissar att det töar borta hos dig oxå. Att ge tips och råd via internet utan bilder, det är nog en uppgift som ingen klarar ;)

Jag brukar ibland åka runt om våren och göra en del beskärningsjobb och annat..... jag kan oxå ta på mig att försöka dela med mig av kunskap..... du an se mer om vad jag gör på min hemsida ( även om den är långt ifrån klar).... åsså får du gärna återkomma om du är intresserad....

MVH Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Tack alla!  :D Bilder skall tas så snart som möjligt, förhoppningsvis imorgon. Dels för att visa här o sedan fär att ha egna före/efter-bilder. Plommonträden är verkligen misshandlade, kapade i ca. 15 cm. tjocka "stammar"... Äppelträden har ganska mycket döda grenar i underkant, tjocka kronor... och jag vågar inte göra så mkt för alla säger att man skall vara försiktig me gamla äppelträd. Hittade gul o röd kornell också, va lite skoj, inne i ett gräsligt snår...  :(

Igår krattade jag & pojkvännen ihop 6 jättehögar med ruttna äpplen, borde kunna användas till att starta en rejäl kompost, men den skall nog allt blandas me en del strö, är gegga alltihop... ::)

Varmkompost är ju egentligen det enda råttsäkra? iofs kan man säkra lufthål osv. med nät, men egentligen skulle jag vilja ha en bottenlös kompost som mask osv. kan arbeta i, som tench nämnde. :)

Vad heter din hemsida Jennyt?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

tench

• -
    • Solrot
Låter som om ni är inne i en skattkammare och grottar :)
Kornellerna. Ni tänker på de med lysande årsskott? De kan ni nog gott klippa ned nu till vårvintern. Det är just ettårsskotten som är så fina när löven är fällda.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Broberg

• Gäst
Tack alla!  :D Bilder skall tas så snart som möjligt, förhoppningsvis imorgon. Dels för att visa här o sedan fär att ha egna före/efter-bilder. Plommonträden är verkligen misshandlade, kapade i ca. 15 cm. tjocka "stammar"... Äppelträden har ganska mycket döda grenar i underkant, tjocka kronor... och jag vågar inte göra så mkt för alla säger att man skall vara försiktig me gamla äppelträd. Hittade gul o röd kornell också, va lite skoj, inne i ett gräsligt snår...  :(

Igår krattade jag & pojkvännen ihop 6 jättehögar med ruttna äpplen, borde kunna användas till att starta en rejäl kompost, men den skall nog allt blandas me en del strö, är gegga alltihop... ::)

Varmkompost är ju egentligen det enda råttsäkra? iofs kan man säkra lufthål osv. med nät, men egentligen skulle jag vilja ha en bottenlös kompost som mask osv. kan arbeta i, som tench nämnde. :)

Vad heter din hemsida Jennyt?

Döda grenar är ju bara att ta bort. Är det mycket så gör bara det en jädra massa. Plommonträden låter det som om det vore bäst att "beskära" vid marknivå.

Mvh

Jennyt

• Västergötland
jennysgröna.se..... hoppas jag kan hjälpa er med något ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Ser bra ut, jennyt!  :D Nu finns det bilder, så ni kan se hur risigt alltsammans verkligen är. ;)

Jennyt

• Västergötland
SV: Har en hel fruktträdgård att ta hand om - vad ska man göra??
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 13:57 »
Ååååhhhh vad vackert äppelträd :D :P..... Det är lätt till-fixat..... men redigt synd på plommonet :'( Det gör mig så ont när människor bara gör sådär..... men, men.... det är ju inte mycket att göra åt nu.

Det tar många år innan plommonet skulle bli snyggt igen... om någonsin.... och det tar tyvärr många år att få ordentligt med frukt på ett nytt plommon oxå..... speciellt de gula :-\...... men det är klart att det går att spara dem och försöka bygga upp nytt träd..... om man vill.....

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 14:06 »
Ja, det första äppelträdet (som dessutom syns här i tråden) är det charmigaste, fanns fler på länken som sagt. Men vågar man beskära nu när det är kallt & blött (alla pratar om spridningen av kräfta) nya rön säger ju att man skall klippa i JAS, när det är torrt & vackert väder, vad tycker ni? Speciellt när det är så här gamla träd som inte klippts på många år.

Luff

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 feb-11 kl 14:07 »
Busken som växt över sitt stöd kan ju vara en vinbärsbuske. Dom kan bli rejält stora. Den går säkert att få ordning på. Om jag vore du skulle jag också hålla utkik efter rabarber. Min mammas gamla rabarberstånd har lyckats överleva total överväxning under 10 år och 2 år under en stockhög men nu så får jag ihop till en o annan paj bara jag repar undan det värsta ogräset.
//Luff

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-11 kl 14:15 »
Nu har jag kikat lite på länken oxå.....men inte så himla noga.... sitter med liten nyvaken i knät :-*

..... Skulle tro att den höga häcken är en sibirisk ärtbuske.... blommar gult på våren.... och det var en himla massa fina träd.... jag gissar att det okända kan vara något körsbär... är lite tveksam....

.... ska kollamer senare....

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 feb-11 kl 14:48 »
Ja, det okända trädet ser helt klart ut som ett körsbärsträd, åtminstone på närbilden. I profil ser väll trädet inte speciellt körsbärslikt ut, jag antar att dom varit och kapat i det också. Och liksom plommon skall man egentligen även undvika att skära i körsbärsträd, dom tycker inte alls om det

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #15 skrivet: 06 feb-11 kl 14:57 »
Du har redan fått många bra svar, men, jag vill också säga det där med att man ska vara försiktigt med att skära i gamla träd. Om du ska beskära dem ska du nog göra det i Juli-september, för att inte störa för mycket. Beskär du på vintern kan du få problem med massor av vattenskott som tar kraft som ett gammalt träd behöver ha till annat. Så du har tid på dig för att lära dig mer och hitta någon som kan hjälpa dig. Lär dig hur du ska lägga snitten, det är inte så svårt, och beskär helst en varm och torr dag så du inte släpper in kräfta i snittytorna. Kan vara bra att doppa sekatören i rödsprit när man går från ett träd till ett annat för att inte överföra någon smitta mellan träden. Många gamla träd har lite av varje av angrepp, och det klarar de fint bara man inte provocerar dem i onödan.

När det gäller kompostering så är det många äppelträd som har diverse andra sjukdomar som gör att frukten bli som mumifierad eller angripen, en del av de sjukdomarna övervintrar tyvärr och sprids värre om man komposterar dem i trädgården. Innan du vet hur det är med den saken tror jag det kunde vara idé att köra iväg vinterns äpplen till tippen. Det är bra att äpplena inte ligger kvar till våren då.

Om du vill beskära kornell så ta några gamla grenar långt ner, för att glesa ur busken, så blir det nya fina grenar med vackra färger nästa sommar.

Det är härligt med gamla träd! Vilken känsla! Det är kul att få förvalta dem ett tag, lära sig mer och vara rädd om dem. Lycka till!

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #16 skrivet: 07 feb-11 kl 08:41 »
Ja, tack till alla igen! Känner att man har lite bättre koll nu, & förhoppningsvis kommer man väl bo här ett par sommrar i alla fall så att man hinner se lite förändring. Jag frgade grannen om det där oidentifierade trädet blommar på våren (hon har bott här i 5 år) men hom kom inte ihåg, men jag skulle bli glad om det vore körsbär, som ni säger.  :D

Äppelträden lugnar jag mig med som sagt, kanske tar lite döda grenar på det värsta trädet, många är redan avbrutna & hänger huller om buller i kronan.

Nu skall jag bara bestämma mig för hur jag skall gå tillväga med komposten... vidare tips?

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser