Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebekymmer  (läst 10916 gånger)

LEK

Värmebekymmer
« skrivet: 06 jul-06 kl 22:54 »
Hej!
Hur gör ni andra för att underlätta för hönsen i denna hetta?
Här hos oss står luften helt stilla och det är 32 grader i skuggan. Hönsen går med utfällda vingar och flåsar. På dagarna har de haft möjlighet att söka sig in i skogens höga gräs för att få lite lindring men fom i morgon åker jag på semester. Då blir de hänvisade till hönsgård och hönshus hela dagarna. De kommer att få mat o vatten morgon o kväll men vara ensamma däremellan. Jag får erkänna att jag tappat lusten till att åka iväg men vill inte erkänna det för resten av familjen som längtat efter denna resa länge.
Har ni andra era höns i hönsgård hela dagarna och hur funkar det?

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Värmebekymmer
« Svar #1 skrivet: 06 jul-06 kl 23:13 »
Ja, hönsen har det jobbigt nu. Bra om det finns skugga i hönsgården - ett MÅSTE faktiskt.

Lägg gärna in friskt grönt på morgonen: maskrosor, nate, gräs, vitklöver. Ge dem också gärna melon, det ger god vätska.

Men vatten måste dina höns absolut ha tillgång till hela dagen, friskt nytt varje dag.

I min hönsgård finns buskar och ett tak, där de kommer undan solen + att solen viker bakom hörnet (kilar bakom knuten) så småningom...

Har du tak över din hönsgård, kan du sätta en vattenautomat där, som du byter vattnet i varje dag.

Man måste göra det bästa för djuren dagar som dessa.
Vi håller ju själva på och avlider av värmeslag ;)

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

LEK

« Svar #2 skrivet: 06 jul-06 kl 23:19 »
Tack för svaret!
Visst, vatten, grönt och skugga har de tillgång till. Skuggan ger ju bara ingen större svalka när den håller 32 grader. Undrar just hur mycket hönsen tåler???

Susanne

« Svar #3 skrivet: 06 jul-06 kl 23:30 »
Flytta till nordligaste Sverige! ;)
Här kan det visserligen också bli 32 grader ett fåtal dagar, men då är det i solen.  8)

Man kan väl inte göra så mycket mer än se till att hönsen har skugga och tillgång till vatten hela tiden. Om man är hemma kan man spola rastgården med vatten. Då sänker man temperaturen en kort tid medan vattnet avdunstar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 06 jul-06 kl 23:30 »
Hur varmt är det i indien där hönsen kommer ifrån?  ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jul-06 kl 23:40 »
Vårt hönshus har ena väggen under mark (suterränghönshus!), så det blir aldrig olidligt varmt. De senaste dagarna har de vuxna djuren mest suttit inomhus när det varit som varmast. Ungdomarna är ute och far mera.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 07 jul-06 kl 04:30 »
Tack för svaret!
Visst, vatten, grönt och skugga har de tillgång till. Skuggan ger ju bara ingen större svalka när den håller 32 grader. Undrar just hur mycket hönsen tåler???

Dom tål mycket. I mina trakter är 30-35 normalvärme även under molniga dagar under sommarhalvåret, soliga dagar sticker skuggtemperaturen över 40-strecket. Och nätterna håller sig vanligtvis runt 30-strecket.
Det funkar bra med fåglarna. Se bara till att de har tillgång till vatten. Jag har aldrig haft en fågel dödad av värme. Då är kyla ett mycket större hot.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #7 skrivet: 07 jul-06 kl 08:26 »
LEK, bra att du tog upp den här tråden. Jag har också undrat hur man kan hjälpa hönorna i hettan. Igår var det 32C ute och 28C i hönshuset på kvällen :( Utegården (den lilla) har skugga. Tyvärr är de i utegården till fram på eftermiddagen pga av att jag har kycklingar och inte vågar släppa ut dem pga katten ( :(). Jag släpper in en motsträvig katt senare på dagen och då får alla höns vara ute, tills de självmant går in vid 18-19-tiden. Det verkar fungera.

Solen kommer in genom fönstret till hönshuset på kvällen först (det är alltså inte morgonsol), så det hjälper nog något mot värmen, men hönorna sitter på pinnarna med vingarna utslagna och flåsar. Kycklingarna, nu 5 veckor gamla, verkar klara det bättre. Igår kväll satt båda kycklingarna på mammans rygg  :P. Hon verkade inte bry sig om det, konstigt nog. Annars skulle man ju tycka att både den extra tyngden och värmen skulle få henne att inte vilja ha dem liggande där.

Jag lider med dem i hettan. Själv har jag också svårt att klara av den. Tur att man jobbar än  :). Man hoppas på svalare temperaturer tills semestern börjar om en vecka :D.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 07 jul-06 kl 13:02 »
Mina höns är mest inne nu där det är svalt och fläkten går dygnet runt. Håller ungefär 15-18 grader inne. T o m getterna är inne mest.

Mina ankor dom är ute hela dagen men håller sig i skuggan och nära vattnet.

Försöker samla grenar och kvistar från getterna och lägger det i stora högar utanför hönshuset för att skapa skugga. Hjälper lite i allafall. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #9 skrivet: 07 jul-06 kl 13:14 »
Ja det är jobbigt i värmen, man gör vad man kan för djuren, här hemma har jag satt upp utegårdar av hönsnät med bärnät som tak, placerade runt vad som ska bli hallonsnår. På så vis får de beta och rå om sig själva som de trivs bäst.
   I fjol hade jag dessa burar runt  vinbärsbuskarna. Dessa buskar slipper ännu det mesta ogräset, och så har de vuxit sig enorma och formats till en koja eftersom grenarna välver sig ner mot marken. Därunder älskar djuren att sprätta runt och bala ner sig i jorden. Därför är alltid någon eller några av flockarna frigående, då hittar de själva bästa svalkan.

Dessutom har jag pillat ut ena fönsterglaset i fönstret mot baksidan av hönshuset. Där har jag satt fast hönsnät i stället, så då blir det bättre och svalare luft där inne för dem, särskilt då jag har dörren öppen hela dagarna för värmens skull.

Men fri tillgång till friskt vatten, och så lite meloner det är toppen!

Hm, fast mina Reinländers har upptäckt vårt jordgubbsland så nu får vi själva vara utan....Men det är också saftigt och gott för dem.

Ett annat tips, vattenslangen! Då jag fyller på vattenbaljorna ute så står ofta ankorna mitt i strålen (duschmunstycke) och svalkar sig, hönsen och gässen, med vissa undantag uppskattar det inte däremot... ;)

Men för de som vill duscha så står jag gärna till tjänst, man ser på dem då de är intresserade,,,

Jag har också snott från sambon, och spänt upp en sida från ett partytält, tvärsöver ett hörn där tre utegårdar går ihop, därunder i skuggan balar de också gärna ner sig.

Lena A

« Svar #10 skrivet: 07 jul-06 kl 14:20 »
Christine, jag tror jag kommer upp och flyttar in i ditt hönshus ett tag. I den här värmen kan man ju inte göra något.

Anna.D

« Svar #11 skrivet: 08 jul-06 kl 08:19 »
Min kalkon höna fick värmeslag och dog när hon fick för sig att para sig mitt under den värsta hettan.fattar inte hur de kunde komma på tanken i denne hetta :-\/Anna

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 08 jul-06 kl 09:02 »
Lena.

Du är så välkommen så.  ;D Själv håller jag också på att förgås i värmen. Satte upp en  fast jättehage till korna i denna värme med knott, broms och myggor plus en svärm med flugor. *arrgghhhh*

I går skulle det till att åska men det kom en droppe regn medans molnen gled förbi med sin tacksamma skugga. ???

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

« Svar #13 skrivet: 08 jul-06 kl 10:38 »
Ja, jösses, regnet som skulle kommit igår  ???. Inte här i Tranås-trakten i alla fall.  :-\, för inte kallar jag 3 droppar för regn.

Det är i alla fall något svalare (eller rättare sagt mindre varmt) idag än så länge. Vi hade bara 26 grader kl 10.  :P. Jag ser inte fram emot resten av dagen. Jag förstår inte hur folk klarar av den här värmen ???

Ditt hönshus, Christine, verkar mer och mer attraktivt.  :D både för mig och hönorna, även om de verkar klara sig, trots allt. Det verkar mest vara kvällarna på sittpinnarna som de flämtar. Men så är ju också mitt hönshus åt väster med solen där på kvällarna.

Christine, stackars dig i kohagen! Stackars kor också! I morse lyckades jag få 7 myggbett när jag som vanligt kollade fåren och gav dem frukost och klappade om dem (jag har bara 2, så det är möjligt att klappa om dem  :))

När tar värmen slut  ??? ??? ???
« Senast ändrad: 08 jul-06 kl 10:42 av Lena A »

Neta

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jul-06 kl 12:29 »
Ja, aldrig är vi nöjda! På vintern undrar vi hur vi ska få värme till hönsen och på sommaren hur vi ska få kyla!!
Hos oss skiljer det ungefär 60 grader mellan kalla vintern och varma sommaren! Men jag tror att jag och hundarna  lider mer av värmen än vad hönsen gör.
Se till att de har vatten och skuggmöjlighet så fixar de detta också!
I morse när jag diskade hönsens matbunkar hade jag en hel hop som var med i jobbet, de tyckte nog det var skönt med lite vattenstänk från slangen. Eftersom de tycktes uppskatta det så passade jag på att vattna lite även i deras gräs med slangen som typ vattenspridare! De flesta hönsen uppskattade detta. En höna flydde dock och stod under traktorcarporten och bara blängde. Trodde nog att matte fått snurren!

LEK

« Svar #15 skrivet: 08 jul-06 kl 14:16 »
Hej!
Vad roligt att detta engagrade så :). Bra att det finns tips och tröst att få när man känner sig tröstlös. Sitter just nu under ett träd i skuggan på Öland och tänker på mina hönor små :). Fick rapport hemmifrån Jönköping att det var något svalare och molnigt vilket jag tror hönsen uppskattar.
Ha det gott alla!!!

Lena A

« Svar #16 skrivet: 08 jul-06 kl 17:55 »
Ja, det är möjligt att hönorna klarar värmen bättre än jag gör. Det är svårt att fungera när det är omkring 30C. Det är svårt att fungera vid -20-25C också, men just nu känns det bättre än +30C.  Jag undrade just varför jag har så många tröjor på hyllorna  ??? och kom genast ihåg att det blir vinter igen  :D.

Katten är inne och jag har nu släppt ut hönor och kycklingar från utegården till gröngräset och senare går de in självmant.

LEK, trevlig semester! Berätta hur det gått för hönorna när du kommer hem.

Tingeling

• -
« Svar #17 skrivet: 08 jul-06 kl 23:29 »
Hej. Ja, det är nog inte lätt att vara höna i denna värmen  :-\  Men att hålla dem med friskt vatten är vi ju alla överens om, och jag spolar av deras hönsgård och det uppskattas, då går de och svalkar fötterna en stund åtminstone. Sen har jag dörren till deras hönshus öppet ända tills vid 22.30 tiden eller längre så dom får lite kylig luft in. Men då måste man ju ha nätdörr också som vi har innanför....
Jag håller mej ute då så jag håller koll så ingen objuden gäst stör dom  :o Det är ju ändå så skönt på kväller så man kan lika bra sitta ute som inne i värmen.
Ha det så bra med era hönor.
Gun i skåne
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 09 jul-06 kl 00:17 »
Oh christine, jag kommer också till dig med hela min skock ;O)

18 grader har jag inte haft sedan i vintras, så det vore jätteskönt, för jag tål absolut inte den här värmen. Det är totalt förspillda dagar, brukar jag säga. Inte ett skvatt man orkar utan att det rinner av en. Man får göra "natt till dag" om det ska fortsätta så här!!
Fast mina djur klarar sig bra, de har ca 20 grader inne och jag har galler för luckan och lite öppna fönster, så det drar igenom på nätterna.

Vi kanske ses en hel "flock" hos dig!  :)
Va trevligt!

Ha det så bra!
/Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 09 jul-06 kl 10:44 »
Jag har inte fått uppfattningen att mina höns mår dåligt. Läste i  och för sig ovan att Lenas kycklingar verkade klara sig bättre, och vi har 5 kycklingar och bara en höna. Men inte heller hon verkar må dåligt. Håller sig i och för sig i skuggan, men uppför sig som vanligt.

Kanhända ser jag som nybörjare inte tecknen? Hon går omkring från buske till buske, och pickar.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser