Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut! Ägg som inte kommer ut!  (läst 15911 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: Akut! Ägg som inte kommer ut!
« Svar #40 skrivet: 04 feb-11 kl 18:31 »
Tyvärr har jag inte öppnat henne. Jag har dessutom för dåliga kunskaper om hur jag ska öppna den och hur det ska se ut. Det var en vän som avlivade henne och tog med sig ankan. Jag funderade på att kontakta SVA och skicka dit ankan, men i och med att det hinner gå en helg innan så tror jag inte det är någon bra idé.. Jag får leva med ovissheten. ..eller så ringer jag hon som avlivade den och hör vart ankans kropp finns någonstans.

Har just hört mig för och ankan ligger i en sopsäck utomhus. Jag har ingen möjlighet att hämta den förrän på söndag.. Hoppas inte kroppen blir allt för förstörd utan att jag kan tina upp den och titta. Kan i så fall ta lite bilder. Vill ju gärna veta vad det var för fel för att kunna hjälpa bättre nästa gång.
Något tips på hur man öppnar den och vad jag ska titta på? Tror ni det är idé att öppna den trots att den legat frusen ett par dagar, tinas och sedan öppnas?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 04 feb-11 kl 19:39 »
Hej!
Du är modig och stark som tagit ett svårt beslut efter flera oroliga dagar. Jag är inte alls någon råbarkad person som förespråkar avlivning och bårhus men att ha andnöd måste vara väldigt ångestframkallande och plågsamt hos både djur och människor...

Det är inga problem att öppna ankan lite senare även om blod och slem i andningsvägarna inte lika tydligt syns då. JAg tycker du ska öppna bukhålan och se om det ligger några fler ägg längre upp. Kanske ligger i kläm till luftsäckar, nerver? Du ser ju inte om det ligger i kläm men är det stora ägg så kanske man kan anta..Kanske äggledaren perforerats och hon fått bukhinneinflammation (det blir då ofta vätska och "strängar" av vävnadsrester fritt i bukhålan) Kolla därför om äggledaren verkar hel innan du klipper upp den för att kolla innehållet.

Lungorna på fåglar är normalt sett ganska små och kompakta eftersom de har sina luftsäckar. Men kolla om luftstrupen och krävan ser OK ut (inte svullen, blodig och slemmig).

Lycka till! Bästa hälsningar Bellaman :)

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 04 feb-11 kl 21:01 »
Hej!
Du är modig och stark som tagit ett svårt beslut efter flera oroliga dagar. Jag är inte alls någon råbarkad person som förespråkar avlivning och bårhus men att ha andnöd måste vara väldigt ångestframkallande och plågsamt hos både djur och människor...

Det är inga problem att öppna ankan lite senare även om blod och slem i andningsvägarna inte lika tydligt syns då. JAg tycker du ska öppna bukhålan och se om det ligger några fler ägg längre upp. Kanske ligger i kläm till luftsäckar, nerver? Du ser ju inte om det ligger i kläm men är det stora ägg så kanske man kan anta..Kanske äggledaren perforerats och hon fått bukhinneinflammation (det blir då ofta vätska och "strängar" av vävnadsrester fritt i bukhålan) Kolla därför om äggledaren verkar hel innan du klipper upp den för att kolla innehållet.

Lungorna på fåglar är normalt sett ganska små och kompakta eftersom de har sina luftsäckar. Men kolla om luftstrupen och krävan ser OK ut (inte svullen, blodig och slemmig).

Lycka till! Bästa hälsningar Bellaman :)

Tack så mycket :)
Jag ska försöka få med mig någon som vet lite mer om hur djur ser ut på insidan när jag öppnar henne. Ska kika lite extra på internet och i böcker för att se hur jag ska göra. Jättebra att veta lite vad jag kan titta efter och vart.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 05 feb-11 kl 20:15 »
Det verkar som jag får klara det på egen hand.. Jag gissar att det bästa är att klippa upp ankan från kloaköppningen och uppåt, eller?

Bellaman

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 05 feb-11 kl 20:50 »
JAg brukar lägga fågeln på rygg, ta en pincett och "lyfta" upp en bit av huden i magens mittlinje och därefter klippa ett litet hål (när man lyfter så riskerar man inte att klippa sönder några organ som ligger straxt under); sedan lyfter jag upp huden med pincetten och fortsätter klippandet i denna mittlinje. Det kan vara lite förvirrande för ögat och klippa från kloaken tycker jag. Klipper man från mittlinjen så ligger ju organen på plats för ett beskådande. Men det är ju jag, och du gör ju förstås som du tycker!

Lycka till! :)

Alba

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 06 feb-11 kl 00:52 »
Tyvärr är jag pinsamt oerfaren på detta område. Hittade ett amerikanskt dokument med bilder på hur man kan öppna en anka för provtagning. Det finns också illustrationer på hur organen ser ut, på sidorna 10-11: http://www.nwhc.usgs.gov/publications/field_manual/chapter_2.pdf

Hittade också en bra film som jag tror är till för veterinärer. Den beskriver skillnaden mellan att dissekera en kyckling och en anka, samt beskriver steg för steg hur man gör och vad man ska titta efter: http://partnersah.vet.cornell.edu/Avian-Necropsy-Examination/Ch10-Duck-Necropsy-Exam

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 06 feb-11 kl 01:21 »
Tyvärr är jag pinsamt oerfaren på detta område. Hittade ett amerikanskt dokument med bilder på hur man kan öppna en anka för provtagning. Det finns också illustrationer på hur organen ser ut, på sidorna 10-11: http://www.nwhc.usgs.gov/publications/field_manual/chapter_2.pdf

Hittade också en bra film som jag tror är till för veterinärer. Den beskriver skillnaden mellan att dissekera en kyckling och en anka, samt beskriver steg för steg hur man gör och vad man ska titta efter: http://partnersah.vet.cornell.edu/Avian-Necropsy-Examination/Ch10-Duck-Necropsy-Exam

/ Alba

Det var ju jättebra länkar! Väldigt passande.
Tack :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #47 skrivet: 06 feb-11 kl 01:37 »
Beklagar.  Jag tycker Du har gjort allt Du kan.  Jag tar gärna del av det Du finner.  Titta även på njurarna.  Eventuellt kan det finnas tumörer där.  Kolla också hjärtat, om det var hjärtsäcksinflammation.

:'(

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #48 skrivet: 06 feb-11 kl 01:46 »
 :'(

Men fint att läsa om hur Ni månar om Era fåglar, och hjälper varandra.  Och vilka kunskaper, sammanlagt!

Här är vi fjärran ifrån burhönsens hemska tillvaro!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 07 feb-11 kl 18:29 »
Hej Bos Maria!
Hur gick det med öppnandet? Såg du något?
MVH Bellaman

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 07 feb-11 kl 19:50 »
Ankan är öppnad och jag startar en ny tråd, för nu behöver jag ta reda på vad det var inuti. Tror inte den ankan hade gått att rädda.
Tack för länkarna och tipsen om hur ankan skulle öppnas och att ni sa till mig att göra det. Men största sannolikhet var det bäst att avliva henne.. Känns mycket bättre nu.

gernsö

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 07 feb-11 kl 19:55 »
när startar du tråden och vad heter den
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #52 skrivet: 07 feb-11 kl 20:04 »

malin b

• Dalsland
« Svar #53 skrivet: 14 feb-11 kl 19:56 »
Hur har det gått för ankan?

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #54 skrivet: 14 feb-11 kl 20:18 »
Hur har det gått för ankan?

Klicka på länken ovanför.

Den avlivades och det visade sig att det inte var pga ägg utan att den var riktigt sjuk :(  
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser