Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut! Ägg som inte kommer ut!  (läst 15915 gånger)

Alba

• Södermanland
SV: Akut! Ägg som inte kommer ut!
« Svar #20 skrivet: 02 feb-11 kl 17:35 »
Äter hon inte alls?
Det är relativt lätt att tvångsmata en anka, om man tror att hon för övrigt har goda chanser att överleva. Jag menar om det hon behöver är näring och smärtlindring för att samla krafter och återhämta sig.

Till en anka, som ju är ganska stor, funkar en sondslang avsedd för lamm: http://se.lgprodukter.se/PICTURE/1192-4-40-022.jpg. Du kan sonda henne med fullkornsvälling. Veterinären kanske hade något förslag?

Jag kan beskriva hur det går till om du tror att det skulle vara bra. Men det bästa är ofta att få igång dem att äta själva utan att störa för mycket. Om de inte är alltför dåliga och läget börjar bli akut.
Ibland går de igång på saker som rör sig, t ex mjölmaskar som ligger och vrider sig i en skål (men det kanske mer gäller höns?), spenat och sallad finskuret i vattenskålen?

Jag vet inte vad som är ankors favoritmat.

Vad gör hon för något? Ligger bara, eller går omkring och är hyfsat normal men obekväm?
Har veterinären uteslutit att hon behöver antibiotika? Feberfri?  Håll koll på temperaturen.
Det är också bra att väga henne, så man ser om hon rasar i vikt. Samt hålla koll på ev avföring som kommer ut, mängd, substans osv. Ibland äter de mer eller mindre än vad man tror, men avföringen, eller bristen på avföring är onekligen avslöjande.

Håller tummarna att hon svarar på Metacamet!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 03 feb-11 kl 09:48 »
Hur går det med ankan?

Hoppas bättre! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 03 feb-11 kl 11:15 »
ja hur går det för ankan, vill oxå veta, har följt tråden... hoppas.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #23 skrivet: 03 feb-11 kl 11:59 »
Ankans tillstånd är oförändrat.  Jag har inte berättat tidigare att ankan inte går hemma hos mig utan är hos än vän som har mina pekingankor över vintern. Jag har själv inte sett ankan annat än på en kort film som jag inte kunde föra över till datorn. Där står ankan upp men är ansträngd, andas med öppen näbb och verkar besvärad.
Hon fick Metacam igår, men det har inte blivit någon bättring.
Idag har jag varit i kontakt med veterinären och en kvinna som håller på med Rovfåglar som ska visa mig hur man sondar. Så just nu är jag på väg från jobbet för att fixa sond, fullkornsvälling och annat som kan behövas. Sen tar jag hem mina två ankor så att min snälla vän slipper allt jobb med sjuklingen. Hoppas att sondningen ger resultat. Jag tänker att så länge som hon är uppe och dricker vatten så har hon ju själv inte gett upp. Jag ska ta med min kamera och filma och fota henne också så lägger jag ut det sen.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Alba

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 03 feb-11 kl 12:04 »
Ok! Knepigt med distansvård...
Ta en vikt på henne så är det lättare att beräkna hur mycket vätska och mat hon behöver. B-vitamin är heller aldrig fel.
Det låter inte så bra om hon fortfarande andas med öppen näbb. Men jag tycker också att så länge hon dricker och i varje fall inte blir sämre kan man sätta in alla kanonerna.

Håller tumme! / Alba

Alba

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 03 feb-11 kl 12:41 »
En rätt bra bild på hur man för ner sondslangen finns här: http://www.djurenso.se/html/vatska___energi.html

Man bör mäta utanför först. Alltså håll slangens spets mot där krävan är utanför fågeln, så får du en uppfattning om hur långt du bör föra ner den. Du kan markera hur långt du ska föra ner slangen på något sätt. Det minskar risken för att fågeln lyckas pressa upp vällingen och andas in den (vilket ju inte är bra alls).

Alla har olika metoder de föredrar för att sonda. Personligen tycker jag det är lättast om jag själv håller fågeln, inlindad i en handduk, i knät eller under armen. Jag tycker det är lättast att fågeln har ansiktet vänt från mig. Sprattlar den mycket trots handduk, kan man "klämma" fast den mellan låren lite lätt när man sitter på golvet. Men absolut inte för hårt. Man orsakar stor panik om man håller för hårt, och då blir det ju bara värre. Öppna näbben med vänster hand,vänd dig mot en bra ljuskälla, studera var luftstrupen är. Hålet öppnas och stängs. Bakom öppningen till luftstrupen ska du ner med slangen. Den glider lättare om den är fuktad med vatten, men ska inte ha en massa välling på änden som kan droppa ner i lufhålet.

Alternativet är att en annan person håller ankan och du sitter ansikte mot ansikte med ankan. Den bör vara inlindad i en handduk ändå, för att minska risken till sprattel och olyckor. Vänd ankan mot en bra ljuskälla.

När du klämt i all välling du tänkt ge, klämmer du åt om slangen så att ingen luft kommer ner i magen när slangen är tom, och inga droppar kan komma ner i lufthålet på vägen ut. Dra ut slangen försiktigt. 

Förhoppningsvis kan din lärare visa dig på ankan, och ge bra tips.

Lycka till! / Alba

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 03 feb-11 kl 19:56 »
Har nu lagt ut en mycket kort film på Youtube. Där ser man hur ankan gapar och flåsar.
Jag har hämtat hem henne och varit till en kvinna som är bra på skadade vilda fåglar. Hon har aldrig haft med någon anka att göra, men hon visade mig hur jag skulle mata ankan med sond. Hon tycker liksom jag att så länge ankan dricker och är pigg i övrigt så är det värt ett försök.

Ankan har liksom en okontrollerbar kramp hela tiden. Inget ägg är på väg ut och inget syns sitta i vägen i strupen.
Jag har börjat ge antibiotika nu och hon får vitamintillskott i vattnet (hon dricker mycket), samt att jag kommer fortsätta sonda henne tills hon äter igen.   

MVI_4270.MOV
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 03 feb-11 kl 20:59 »
Din anka ser ut att lida tycker jag. Är det inte dags att avliva henne? Det har ju trots allt gått flera dagar...

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 03 feb-11 kl 21:08 »
Din anka ser ut att lida tycker jag. Är det inte dags att avliva henne? Det har ju trots allt gått flera dagar...

Jag har varit inne på det också, jag vill inte att hon ska vara utsatt för onödigt lidande. Jag försöker bara få rätsida på om det är den enda lösningen eller om det kan vara något som går att råda bot på.
Hon fick antibiotika idag. Om ankan inte visar tecken på bättring på ett par dagar är rådet att ta bort henne.  Men eftersom hon är pigg och dricker är det i alla fall värt att prova..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 03 feb-11 kl 21:22 »
Det är klart att hon inte mår bra. Jag mår inte heller bra när jag är sjuk men är väldigt tacksam att man inte skickas till bårhuset utan att ha fått en chans.

Jag tycker att hon ser besvärad ut men inte döende. Av de tidigare beskrivningarna har jag trott att hon har varit mycket sämre. Hade hon varit min anka hade hon fått ett par dagar till och en chans att bli bättre. Men det är jag och då är jag ändå rätt snabb på att ta bort sjuklingar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 03 feb-11 kl 22:13 »
Andas hon fortfarande likadant?
Kom andningsproblemen i samband med värpnöden?

Man ser att hon tar i med hela kroppen när hon andas, vilket kan vara tecken på smärta, svampsjukdom i lungorna, stress, vidare problem med äggläggningen, och säkert annat också.

Hör du att det rosslar eller väser om henne när hon andas? Blir andningen lugnare när hon är lugnare/vilar?

Jag utgår ju ifrån vilda fåglar, då jag varken har ankor eller höns. Där är ett vanligt problem aspergillos, som är en svamp som växer i andningsorganen och kan orsaka den här typen av andning. Det kan också lunginflammation göra. Aspergillos utvecklas inte på några dagar, för att ge den här typen av symtom.

Men jag kan också tänka mig att hennes inre är i uppror efter att ha kämpat så länge med att få ut ägget. Det är säkert smärtsamt och stressande.

Jag famlar lite här med alla frågor. Men ibland finns det bakomliggande problem som man inte märkt av förrän något akut händer. Man får vara lite detektiv. Önskar de kunde prata och förklara hur det känns och vad de önskar sig!

Vad får hon för antibiotika?

Hoppas det vänder snart! / Alba

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 04 feb-11 kl 09:05 »
Ankan är i samma skick idag. Jag har funderat fram och tillbaka och har bestämt att hon ska avlivas nu på förmiddagen. Jag vill inte chansa längre. Det verkar inte vara något i andningen för det rosslar inte. Andningen blir lugnare när hon får vara ifred, men krampen i kroppen är kvar. Det uppkom i samband med värpnöden. Jag önskar jag visste vart felet satt och om det kunde rådas bot på, men det är omöjligt att veta -jag kan bara spekulera och gissa. Jag vet att jag kommer att älta det här efter att hon avlivats, om det var något som gick att göra åt. :(

Tack för all fantastisk hjälp och stöd. Jag har lärt mig mycket på det här och jag hoppas att den här tråden kan hjälpa andra som råkar ut för samma sak.

Wildvittra

• -
« Svar #32 skrivet: 04 feb-11 kl 09:14 »
*Skickar en styrkekram*
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Alba

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 04 feb-11 kl 09:34 »
Fan! Ja, det är så hjälplöst att känna att man bara gissar.

Jag brukar ta stöd i att om det på flera dagar och efter hjälpinsatser i form av mediciner osv inte har förbättrats eller till och med blivit sämre. Då känns det mindre jobbigt att avliva. För att fortsätta måste man se tecken på förbättring eller att man verkligen tror på det man gör och bara behöver extra tid.

Kram till dig och ankan!

/ Alba

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 04 feb-11 kl 09:38 »
*Skickar en styrkekram*

Tack, det behövs..

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 04 feb-11 kl 10:10 »
Fan! Ja, det är så hjälplöst att känna att man bara gissar.

Jag brukar ta stöd i att om det på flera dagar och efter hjälpinsatser i form av mediciner osv inte har förbättrats eller till och med blivit sämre. Då känns det mindre jobbigt att avliva. För att fortsätta måste man se tecken på förbättring eller att man verkligen tror på det man gör och bara behöver extra tid.

Kram till dig och ankan!

/ Alba

Tack, Alba!

Din hjälp har varit ovärderlig och jag är så tacksam över all tid du lagt ner på att tipsa om dina erfarenheter och kunskaper :)

Alba

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 04 feb-11 kl 10:21 »
Tack själv! Önskar jag kunnat vara till större hjälp!

Stor kram / Alba

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #37 skrivet: 04 feb-11 kl 14:46 »
Tråkigt med din anka  :'(
Du kommer väl att öppna henne för att se vad som var fel? Jag gör alltid det, speciellt med de som får konstiga symtomer. Antagligen känner du deg lugnare när du ser att "detta hade aldrig kunnat gå bra".
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

gernsö

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 feb-11 kl 18:06 »
Håller med ovan skrivna, öppna och kolla luftvägarna, och allt annat, hittar du något så kommer du att vara "glad" att du gjorde det och sova lugnare.....
stor KRAM
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 04 feb-11 kl 18:23 »
Tyvärr har jag inte öppnat henne. Jag har dessutom för dåliga kunskaper om hur jag ska öppna den och hur det ska se ut. Det var en vän som avlivade henne och tog med sig ankan. Jag funderade på att kontakta SVA och skicka dit ankan, men i och med att det hinner gå en helg innan så tror jag inte det är någon bra idé.. Jag får leva med ovissheten. ..eller så ringer jag hon som avlivade den och hör vart ankans kropp finns någonstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser