Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstruktion dörröppningar lagård sten/trä  (läst 3593 gånger)

louise

• Gäst
konstruktion dörröppningar lagård sten/trä
« skrivet: 30 jan-11 kl 17:38 »
Jag behöver bygga flera öppningar i en vägg i lagårn. Det är till grisboxar och de ska kunna gå ut i en hage /på platta. Problemet är  att  de behöver vara i en höjd som går mitt i syllen längst ner och jag fattar inte hur  det ska gå att  göra.

Grundmuren är alltså väldigt hög, men inte tillräckligt hög för att öppningarna ska få den höjd som behövs. Dessutom vill jag kunna bygga en platta utanför, och då behöver ju öppningen komma  upp ännu högre.

Att göra öppningarna ovanför syllen blir sjukt högt. Då måste golvet i boxarna att vara.. ja nära en meter högre än idag.

Nån lösning?

Vitis

• Skåne
SV: konstruktion dörröppningar lagård sten/trä
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 18:37 »
Måste golvhöjden vara i samma nivå som utgångens tröskel? Kan dom inte gå på en ramp upp till dörröppningen?

Vore ju skönt att slippa kapa upp grundmuren tycker jag.

Men 1 meter är ändå ganska mycket, blir en lång ramp om det inte ska bli en"stege".

Vilka mått behöver dörren ha??

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 19:36 »
Fast då måste de ha en ramp  ute också, för å klättra ner på marken. Eller fattade jag fel? Annars  måste jag gjuta en platta som är en meter hög, utomhus. En ramp för 300 kg galt kan nog kosta en del också.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jan-11 kl 19:39 »
Jag behöver bygga flera öppningar i en vägg i lagårn. Det är till grisboxar och de ska kunna gå ut i en hage /på platta. Problemet är  att  de behöver vara i en höjd som går mitt i syllen längst ner och jag fattar inte hur  det ska gå att  göra.

Grundmuren är alltså väldigt hög, men inte tillräckligt hög för att öppningarna ska få den höjd som behövs. Dessutom vill jag kunna bygga en platta utanför, och då behöver ju öppningen komma  upp ännu högre.

Att göra öppningarna ovanför syllen blir sjukt högt. Då måste golvet i boxarna att vara.. ja nära en meter högre än idag.

Nån lösning?

Foto?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 19:46 »
Nej, äger ingen kamera.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 20:01 »
Jag känner en bra murare, ska jag be att han kommer och tittar?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 22:01 »
jag behöver en snickare i första hand tror jag. Nån som kan tänka ut nåt vettigt utan att lagårn faller. Fast om murare är duktiga på husgrunder vill jag gärna ha hit en!  För grunden har spruckit å jag vet inte om det är orsaken till att lagårn lutar.. gärna åtgärdsförslag.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 13:22 »
Min lösning är att låta bli att ta upp öppningar i onödan. Du kan inte ha grisarna nån annanstans där det finns öppning? Eller så får du ha en "korridor" till närmsta dörr.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-11 kl 14:02 »
Grisarna är eko-grisar som är uppdelade  i fyra grupper. Varje grupp måste ha  var sin utgång. Svårt att göra fyra gångar i stallgången för att leda runt dem runt byggnaden.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 31 jan-11 kl 18:14 »
Hmm, kanske ska komma bort och titta, jag är ju trots allt byggingenjör :-[

Behöver ju inhandla lite mer gudagott spikekött med  :D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 jan-11 kl 20:09 »
Låter trevligt:-)

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 31 jan-11 kl 20:22 »
Du gör det inte onödigt krångligt nu? Har inte ett dugg koll på ekogrisar men det vore ju bra om man åtminstone kunde leda ut dom i en gemensam "korridor". Att ha fyra olika bås och sen hagar känns ju som en bra "kompromiss" men det kanske inte funkar utan de måste även ha egen utgång?

Kanske man kan ställa frågan åtminstone. Borde ju finnas lite hänsyn för äldre byggnader i systemen kan man ju tycka...  :)

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jan-11 kl 22:28 »
Alltså, de måste ha tillgång till både ute och torr liggplats=inne. Ska jag leda ut dem måste jag ju bygga ett "stall" ute, och hela grejen är ju att förenkla och inte ha dem på åker med hydda, utan stall med "uteplats".

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 01 feb-11 kl 07:59 »
Tänkte att man släppte ut dom på morgonen och tog in dom på kvällen igen...  :-[

Bygger man nytt så kan man ju planera för sånt här men det borde ju finnas enklare lösningar för dom som har gamla byggnader så insatsen blir rimlig... Kan man ju tycka iallafall!  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 feb-11 kl 14:59 »
Bestämmer man sig för att köra denna variant, vilket jag tycker är absolut att föredra framför hyddor, så innebär det ju en rejäl satsning. Och då tycker jag nog att provisorier med ramper går bort, jag har själv använt det, och det är inget vidare.
Utan man får nog ta kostnaden att riva den gamla muren och mura upp en ny, (  alternativt fyller på den gamla med mer ) med de ingångar man vill ha. Och lägger alltså syllen ovanpå. 
Då får man samtidigt en bra vägg som grisarna omöjligt kan få sönder.
Helst, om det finns möjlighet så är det också bra om golvet inne, blir lite högre än marken utanför, det underlättar alltid för att få det torrt inne.
Att ladan lutar har inget direkt med grunden att göra, det är själva huset som lutar.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 feb-11 kl 16:27 »
Bondelinda var här få kollade, och just då verkade bästa lösningen vara att höja golvet. Men betongplattan ute  blir då så hög att jag inte kan förlänga uteplatsen utanför  plattan, då blir trappsteget där istället.

Ex har nog rätt, göra om grundmuren och göra den högre. Men vad kan man gissa på att bygg-gubbar skulle ta för det? För det klarar jag inte själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

899 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser