Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kållarvs problem  (läst 18449 gånger)

Znibban

• Skåne
kållarvs problem
« skrivet: 30 jan-11 kl 07:38 »
Har ni någon bot på invationer av kållarver?
Provat med allt tycker jag men inget fungerar >:(
Även om jag bara har 3-4 plantor så hittas de och invaderas.
Jag samodlar och blandar för att försöka "maskera" kålen men de hittas bland lök, tomater, örter m.m.
Jag har mycket blommor och fjärlislockande buskar i trädgården så därför odlar jag grönsakerna kålen på ett helt annat ställe, långt därifrån.
Kan någon komma med en lösning?

Vurre

SV: kållarvs problem
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 13:13 »
Har du inte så stora arealer är det enklast att plocka. Äggsamlingarna kan man enkelt mosa. När du ser att fjärilarna börjar fladdra över din kål börjar du hålla koll.

Har du uppåt 100 kvm kål eller mer kan det vara idé att skaffa turex och spruta på, men det går inte att göra i solljus, ingen idé att göra det när det regnar och funkar bara riktigt bra på mycket små larver, så man kan få plocka i alla fall.
snus? vad är priset på en pris?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-11 kl 13:33 »
Kan också bara säja plocka!
Gå en vända varje kväll, krossa både larver och äggsamlingar, så finns det kål kvar att skörda sen.

Det gäller att vara ihärdigare än kålfjärilen  ;)
Landsflykting i storstan...

Zebbe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-11 kl 15:57 »
Kålfjärlins larver är glupska hos mig också. Det finns ett bekämpningmedel som skall vara godkänt för kravcertifierade odlingar (?)
det heter Turex 50 WP och säljs i år i förpackning för "vanlig" konsument av Nelson.
Jag skall själv odla kål i år igen - skam den som ger sig i kampen mot dom små gröna monstrena  >:D
Är det någon som har erfarenhet av Turex?
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 16:08 »
Kålfjärlins larver är glupska hos mig också. Det finns ett bekämpningmedel som skall vara godkänt för kravcertifierade odlingar (?)
det heter Turex 50 WP och säljs i år i förpackning för "vanlig" konsument av Nelson.
Jag skall själv odla kål i år igen - skam den som ger sig i kampen mot dom små gröna monstrena  >:D
Är det någon som har erfarenhet av Turex?

Du kan ju testa att läsa mitt inlägg här ovanför.
snus? vad är priset på en pris?

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 18:32 »
Fiberduk har räckt för mig hittills men jag drar mig inte för att spruta med Turex. Fiberduken måste verkligen ligga på hela tiden är min erfarenhet. Trist att gömma den vackra kålen bara.... På hösten låter jag iofs svartkålen och ringblomman få stå utan duk, för det måste jag bara få se.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 11:30 »
Det finns visserligen lite olika fiberdukar, men om du har möjlighet, så se till att få tag i en tunn. Eller kanske bara
Se till att få tag i en tunn fiberduk, eller ett "insektsnät". Det blir lätt för varmt under fiberduken för kålen under sommaren.
Turex kan också fungera. Används även i yrkesodling. Men är nog lite dyrt för en hobbyodlare?
Turex innehåller bakterier av arten Bacillus thuringiensis och parasiterar på vad jag förstått på alla fjärilslarver som lever oskyddat på kålbladen.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Bäckaryd

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 16:18 »
@tench: har du tips på var man kan köpa "insektsnät". Det verkar vara en bra lösning, åtminstone delvis. Hälsn. Anneli

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 16:23 »
Tyvärr inte. Det finns konsumentförpackningar i en del butiker, men de är vad jag minns dyra. Ibland används nät till byggställningar som jag tror kan vara bra.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 feb-11 kl 15:06 »
Tack för era svar!!!
Jag får väl vara mer observant och ihärdig med mitt plockande! Det har ju varit så många larver så jag har bara "dragit med fingrarna", som jag gör med bladlöss på Dahliorna ungefär.
Vet någon om det finns något man kan samodla med som håller larverna på avstånd.
Tagetes ska visst funka mot bladlöss, har jag för mig. Basilika bland tomaterna ska oxå vara en bra samodling.
Jag blir ju lite avundsjuk när jag läser om växtodlings följder och de pratar om "kålland" med massa olika kålsorter :'(.....det vill jag oxå ha o:)
Vill helst inte ha om det kan undvikas. Ska kolla upp Turex. Såpvatten kan väl inte räcka, det funkar väl bara mot bladlöss, eller?? Är det någon som vet?
Förr pratades det om att vattna med nikotinvatten - vet någon vad det hjälpte mot. Det kanske är hundra ggr värre än Turex...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #10 skrivet: 09 feb-11 kl 15:14 »
Det beror framförallt på att yrkesodlare ofta odlar i blåsigare lägen där fjärilar sällan blir ett lika stort problem. Dessutom så är det förstås många som använder bekämpningsmedel.
Nikotin ska du låta bli, det är förbjudet och tvärgiftigt för både mark- och luftlevande organismer.
Må gott \o/

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 feb-11 kl 15:18 »
Tack Tench för varningen mot nikotin. Vilken tur att jag slutat röka då

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 feb-11 kl 15:23 »
Skydda dina plantor med föregående tips OCH odla salladskål på en annan del av trädgården som lockbete, massa salladskål på ett bra skyddat läge där kålfjärilen trivs  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bäckaryd

• Småland
« Svar #13 skrivet: 09 feb-11 kl 17:14 »
Funderar vidare kring insektsnät. Undrar om vanligt myggnät (som man har i fönster) kan fungera? 59kr metern på 2 meters bredd är ju inte så blodigt utan att man skulle kunna prova. Vad tror ni? Kanske till och med finns billigare någonstans. (Jag har kollat på stoffochstil.se)
Hälsn. Anneli

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 feb-11 kl 09:30 »
Funderar vidare kring insektsnät. Undrar om vanligt myggnät (som man har i fönster) kan fungera? 59kr metern på 2 meters bredd är ju inte så blodigt utan att man skulle kunna prova. Vad tror ni? Kanske till och med finns billigare någonstans. (Jag har kollat på stoffochstil.se)
Hälsn. Anneli
Du det var ju smart tänkt. Jag har ju inhandlat flera stora insektsnät som man hänger över ex ett bord med stolar.
tack för alla tips, bra att få lite inspiration från er alla  ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 feb-11 kl 15:01 »
ska följa denna tråd oxå...:)....
Fjäderfän och kaniner

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-11 kl 08:27 »
Om du inte har alltför stor kålodling, kan du prova med IKEAS nätgardin 'Lill*. Den är 250 x280 cm, köps i 2-pack och kostar 35:-

Jag använde dessa förra året och hade inga kållarver alls! Men se till så det inte blir glipor, för då tar fjärilen sig in!

MVH Rosita zon 1

grimbart

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 feb-11 kl 08:43 »
gardinen ser ut att funka...stora plantor inunder :D jag kommer förmodligen odla mycket kål och då behövs det många många gardiner....
Fjäderfän och kaniner

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 feb-11 kl 08:48 »
gardinen ser ut att funka...stora plantor inunder :D jag kommer förmodligen odla mycket kål och då behövs det många många gardiner....

Nu vet jag ju inte om det funkar,,bara en tanke,,
Jag har en massa plast som är "genomsläppsplast".
Tidigare husägare trodde det var typ som pressenning men det är det ju inte utan det är plast med typ andningshål av vad jag fattat.
Nått för dej?
Fäst på ramar och ha som tak på bänkodlingar eller bygga växthus av.
Vatten och ljus släpps igenom och lite av växthuseffekt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 feb-11 kl 08:51 »
Nu vet jag ju inte om det funkar,,bara en tanke,,
Jag har en massa plast som är "genomsläppsplast".
Tidigare husägare trodde det var typ som pressenning men det är det ju inte utan det är plast med typ andningshål av vad jag fattat.
Nått för dej?
Fäst på ramar och ha som tak på bänkodlingar eller bygga växthus av.
Vatten och ljus släpps igenom och lite av växthuseffekt.
kanske kan vara nåt...genomskinliga?
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser