Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedöm tackan  (läst 2865 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Bedöm tackan
« skrivet: 29 jan-11 kl 20:55 »
Som nybörjare inom får skulle jag vilja att nån slänger ett öga på vår tacka... Ser hon ok eller förjävlig ut?  ::) Tänker på ullens ev. tovighet etc. Vi har inte klippt henne sen i augusti, hon lär lamma inom en månad eller två och då tänkte jag klippa lite runt juver osv. Eftersom de mest går ute så vill jag inte klippa henne nu då det har varit ner under -30 grader här.

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Bedöm tackan
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 20:58 »
Är väl inge fel på henne :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Bedöm tackan
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 21:02 »
Håller med föregående! Såvitt man kan se ser hon jättefin ut i ullen!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bedöm tackan
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 21:17 »
Håller med föregående! Såvitt man kan se ser hon jättefin ut i ullen!

Är väl inge fel på henne :)

Tack! Det ska bli ytterst spännande att se ifall jag klarar av att göra nåt vettigt med ullen när den väl åker... Kardstol, spinnrock och allt man kan tänkas behöva står fortfarande kvar på gården sen nära 100 år tillbaka  :D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Bedöm tackan
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 11:31 »
Det ska bli ytterst spännande att se ifall jag klarar av att göra nåt vettigt med ullen när den väl åker... Kardstol, spinnrock och allt man kan tänkas behöva står fortfarande kvar på gården sen nära 100 år tillbaka  :D

Då ska du klippa henne innan hon lammar tycker jag. Många lamm gillar att stå och ligga uppepå sin mamma och då är inte ullen vacker längre...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bedöm tackan
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 14:13 »
Då ska du klippa henne innan hon lammar tycker jag. Många lamm gillar att stå och ligga uppepå sin mamma och då är inte ullen vacker längre...

Ah, även om jag inte vet när hon ska lamma? Hon har gått med baggen sen i augusti nämligen och jag vet inte riktigt när det "tog sig". Är det inte risk att man stressar henne ifall man klipper nu?

Hur pass mycket ska man lämna i så fall? Tänker på att det fortfarande är vinter här uppe... just nu iofs bara nollgradigt men rätt var det är smäller det till och blir -20 igen. De har självklart en hall där de kan gå in så om man lämnar nån cm ull kanske det funkar?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Bedöm tackan
« Svar #6 skrivet: 30 jan-11 kl 19:07 »
Klipp henne direkt efter lammningen och putsa bara rumpa och juver innan, tycker jag. Hon ser fin ut din tacka.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
alternaiv, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser