Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmäna kaninglädje tråd.  (läst 36038 gånger)

sisel

• Småland
SV: Allmäna kaninglädje tråd.
« Svar #60 skrivet: 25 sep-11 kl 20:11 »
Vad fina de är, Ann E.
Är det mellerudskaniner?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 25 sep-11 kl 20:34 »
Pippi har bäddat som ingen annan...o nu sprattlar det i hennes bo...   :D :D :D

Ett utav de sprattlen var Jimmy, som nu bor hos oss!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #62 skrivet: 25 sep-11 kl 22:06 »
Vad fina de är, Ann E.
Är det mellerudskaniner?

Tack  ;D
Ja, det är mellerudskaniner!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Mallis

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 23 nov-11 kl 14:00 »
Tycker vi ska  få lite fart härinne igen!

Idag har jag fått en redig putsning av min ena ungkanin! Inte ens mat inblandat :)

gos!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #64 skrivet: 23 nov-11 kl 14:24 »
Jag är jätteglad för utställningen i lördags :-)!
Rönnbäcks Good Luck Have Fun otter svart 94,5p m avdrag för låg täckning
Rönnbäcks Castle white zobel brun 94p
Rönnbäcks Everlong white zobel brun 94p

:-):-):-)

Också jätteglad för att jag nu har en tanthage på 10kvm där damerna får ha det skoj över vintern.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #65 skrivet: 23 nov-11 kl 15:03 »
Också jätteglad för att jag nu har en tanthage på 10kvm där damerna får ha det skoj över vintern.

Grattis med utställningen  :D

Har du bild på tanthagen? Jag önskar tips och idèer på hur göra livet så bra som möjligt for kaninerna  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #66 skrivet: 23 nov-11 kl 18:25 »
Kan fixa imorrn. Den är gjord av kompostgaller. Har satt dit lite hus, rör, kvistar etc.

Tre höhäckar och två vattenställen (för att minska foderbråk).
//Lina

sisel

• Småland
« Svar #67 skrivet: 13 feb-12 kl 22:33 »
Jag hittade en av mina kaniner kurandes i ett hörn av hagen i går kväll. Han ville varken äta eller röra på sig, magen verkade normal men han var iskall om nosen och skallrade tänder. Klockan var 20.00 och det är 6 mil till jourveterinären och jag vet att när kaniner sitter sådär har de ofta riktigt, riktigt ont...
Mina kaniner är rena sällskapsdjur och varje individ har sin speciella personlighet och jag är beredd att göra allt jag kan för att rädda dem, men i höstas förlorade jag en kanin på den där 6 mil långa vägen till veterinären och det var vad jag såg framför mig nu också. Det kanske vore barmhärtigare att ringa någon jägare som kunde komma och avliva honom?
Det kändes väldigt tungt och också tveksamt där jag satt med honom och masserade den lilla magen och gav honom vatten och Critical Care med spruta i munnen. Jag kämpade med honom i drygt två timmar men märkte ingen direkt skillnad, så till sist fick han gå tillbaka till sin hage för att ta igen sig lite. Jag stod och tittade på honom och plötsligt började han tvätta sig. 10 min senare rörde han försiktigt på sig och efter en halvtimme började han tugga på ett höstrå!
Idag är min lille Sandor helt återställd.

(Jag förstår att det här är lite fånigt för er som har produktionsdjur, men för mig är det stor kaninglädje.  :-[)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #68 skrivet: 13 feb-12 kl 22:49 »
 :D :D

Men kanske Du bör lära Dig att avliva själv bara-utifall-att?  Jag känner mig mycket tryggare sen jag lärde mig det (tog flera år), eftersom jag nu alltid kan vänta tills allt annat är provat, trygg i förvissningen att jag inte behöver mer än ett par minuter på mig från beslut tills min vän är bortom all plåga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #69 skrivet: 13 feb-12 kl 23:15 »
Även om en del av oss äter kaniner så är glädjen då man räddat ett liv och sorgen då man förlorat ett alltid stor :-).

Så härligt att lille Sandor blev bra! Critical Care är ju i princip oxbow-pellets i pulverform. Så om man inte har cc hemma kan man lösa upp pellets i vatten och mixa det med lite hö i mixern. Jag brukar ge proviva och fruktjuice också :-).
//Lina

sisel

• Småland
« Svar #70 skrivet: 15 feb-12 kl 22:14 »
Men kanske Du bör lära Dig att avliva själv bara-utifall-att?  Jag känner mig mycket tryggare sen jag lärde mig det (tog flera år), eftersom jag nu alltid kan vänta tills allt annat är provat, trygg i förvissningen att jag inte behöver mer än ett par minuter på mig från beslut tills min vän är bortom all plåga.

Jag inser helt och fullt att du har rätt, men jag tror faktiskt inte jag kan förmå mig till det. (Jag är vegetarian sedan mer än 20 år just för att jag inte kan tänka mig att döda djur.) Däremot har jag tänkt mycket på den situation du beskriver och jag låter inte djur plågas när det inte går att rädda dem. Jag vet att det vore mest ansvarsfullt att inte utsätta dem för en ny, okänd människa i deras sista stund, men jag kan helt enkelt inte.
Jag försvarar mitt djurägande med att jag har 3 jägare inom en radie på 1 km och en ex-man (tillika jägare) som jag kan ringa mitt i natten om så skulle behövas.

Skiesabove, intressant att cc är pellets i pulverform! Själv har jag Versele-Laga - tror du det är likvärdigt i sammanhanget?

Sandor i fortsatt god form!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #71 skrivet: 16 feb-12 kl 11:51 »
Va fin han är! Kul att han piggade på sig!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #72 skrivet: 17 feb-12 kl 22:47 »
För ca en månad sen köpte jag en Gotlandskanin (hona) och igår köpte jag en NZR (också en hona). Jättefin! Finns här någon som har NZR? Jag lär vilja ha en snygg hane framöver.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #73 skrivet: 18 feb-12 kl 23:06 »
sisel, om du har Cuni Complete är det ju lätt att mortla sönder. Pro är däremot stenhårda och måste nog blötas ganska länge för att falla sönder :).
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #74 skrivet: 19 feb-12 kl 21:32 »
jag har 3 jägare inom en radie på 1 km och en ex-man (tillika jägare) som jag kan ringa mitt i natten om så skulle behövas.
Nåmen då så!  Det borde ju räcka.  Och helt rätt, Du ska inte göra det om Du känner så, det skulle inte bli bra för djuret.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #75 skrivet: 05 mar-12 kl 15:48 »
Små gottisbebisar <3
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

LimJans

• Dalarna
« Svar #76 skrivet: 05 mar-12 kl 16:14 »
Anette, ljuvliga!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #77 skrivet: 07 mar-12 kl 08:11 »
Började bygga uteburar (på ben) i måndags... Nu ska jag ut och fortsätta.  :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 19 mar-12 kl 09:05 »
Jag hade fel om Emmykaninen! Hon hade inte boat dåligt, hon hade istället boat så jäkla bra att jag inte hittade ungarna, trots att jag lyfte och rotade... Och hon hade själv plockat bort den unge som var död.. Igår, två veckor efter att vi hittat den döda, så fann vi tre styckna levande små långöron. Första kaninbebisarna på gården! Här är en av dem.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #79 skrivet: 19 mar-12 kl 09:09 »
Men vilken överaskning!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Septentrial

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser