Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappar ullen  (läst 10284 gånger)

Intricate

Tappar ullen
« skrivet: 26 jan-11 kl 08:09 »
Går förbi en fårhage varje dag där fåren ser ut som om de blivit klippta av någon med lite för lite blod i spritomloppet eller så ser det ut som att de har någon hudsjukdom.
De har precis fått lamm också så det kanske beror på det. Kan inget om får.

Det är inga skador med sår eller så utan det är bara det att det saknas ull på vissa ställen. Fåren ser ut ungefär som när man tittar ner på ett ö-landskap från ett flygplan. (vilken jämförelse!) Där ullen saknas är det rosa hud bara.

Varför blir det så?

samaka

• Dalarna
SV: Tappar ullen
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 08:20 »
Kan komma på 3 ev anledningar så där på rak arm...

Proteinbrist... då kan tackorna få kala fläckar.

Annars har lammen klättrat på ryggen åt dem när de ligger ned (mycket vanligt!) och nött av fläckar.

Hudparasiter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-11 kl 10:16 »
Om det är i samband med lammning så är det antagligen proteinbrist. Ullen växer ut igen när lammen blir lite större och får näring från annat håll och inte enbart från tackan.

En del tackor ger precis allt de har till sina lamm (vissa raser drabbas därför hårdare än andra). Det är då viktigt att möta upp med bättre och mer proteinrikt foder innan och efter lammningen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Intricate

« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 10:44 »
De här fåren äter alltid ensilage men de kan ju ha annat foder också någon annanstans som man inte ser om man bara går förbi...

De ser för hemska ut iaf.

agge

« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 21:04 »
Jag har såna får som tappat ullen. Korsningar med en del texel i . Vi har alltid några som tappar varje år, men i år är det värre tror att kylan gör sitt till.

Vet.  var o tittade på dom, han hade aldrig sett nåt sånt förut, han letade i alla böcker han hade men blev inte klokare på det. ( det säger en del om att det inte kan ingå så mycket fårkunskap i deras utbildning )
Det enda han rekommenderade var avlusning.

Avlusningen hjälpte inte. Proteinbrist el kyla tror jag mest på.

Det lustigaste är att den som tappat mest ull, är den som varit tjockast , alla gissade att hon skulle få minst 3 lamm, hon fick 1 st och är fortfarande supertjock.
Men flera av magerstickorna har inte tappat någon ull alls.

Håller med om att de ser bedrövliga ut.

Gunhild

« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 08:03 »
Det låter som mina får. Vi har under vintern haft problem med ullbortfall. Vi har nu fått stopp på det, tror det var lammen som skavde bort ullen. Men vi har även givit tackorna miniraler med extra protin.

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 10:24 »
Vissa får fäller sin ull precis som de vilda djuren. Det beror på att ulltillväxten stoppar upp under den kalla, mörka årstiden. Man märker det vid vinterklippningen att somliga är väldigt svårklippta och en del där den nya ullen börjar skjuta upp får en ficka mellan den gamla ullen och skinnet där det går lätt att klippa. Fällen hänger då ihop på ett sätt som man inte ser vid höstklippningen.

Tackor i god kondition kan tappa nästan all ull om man hoppar över vårklippningen eller den blir försenad. Detta är genetiskt och ska inte förväxlas med ulltapp pga undernäring.

Intricate

« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 09:09 »
Vissa får fäller sin ull precis som de vilda djuren. Det beror på att ulltillväxten stoppar upp under den kalla, mörka årstiden. Man märker det vid vinterklippningen att somliga är väldigt svårklippta och en del där den nya ullen börjar skjuta upp får en ficka mellan den gamla ullen och skinnet där det går lätt att klippa. Fällen hänger då ihop på ett sätt som man inte ser vid höstklippningen.

Tackor i god kondition kan tappa nästan all ull om man hoppar över vårklippningen eller den blir försenad. Detta är genetiskt och ska inte förväxlas med ulltapp pga undernäring.

Ja undernäring är det inte iaf för de är allihopa tjocka och goa =)
Såg igår att lammen klättrade på mammorna så det är säkert det.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 31 jan-11 kl 10:10 »
Ja undernäring är det inte iaf för de är allihopa tjocka och goa =)

Att tackorna är "feta" säger inget om huruvida dom har proteinbrist eller inte!

Ett får som får hö+fodersäd före och efter lammning kan vara fet och ändå ha proteinbrist. Gäller att ha ett analyserat hö o:)

ULLTAPPNING
Kan vara en reaktion på låga temperaturer veckorna efter klippningen, då köldstress kan ha en sådan effekt..
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 23:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

« Svar #9 skrivet: 01 feb-11 kl 19:27 »
Våra får äter inget kraftfoder alls men bra, icke analyserat  ;) hö och löv. De har aldrig haft några ullbortfall. Varierar mellan olika raser?

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 01 feb-11 kl 22:26 »
Ett litet tips kring detta med protein...

Jag har fått lära mig att ju mer fårens bajs "hänger ihop" desto mer överskott av protein i fodret.

Inte direkt vetenskapligt... men jag brukar hålla stenkoll på bajset. Helst vill jag att mina tackor ska bajsa fårlortar i form av små kuber som har tendens att klibba samman, då kan jag iaf vara ganska säker på att de inte är underutfodrade på proteinsidan. Det behöver de ju inte vara även om de bajsar "riktiga" runda små fårlortar heller... men risken är större.

Intricate, du kan ju kolla just denna tackans bajs. Bajsar hon "kuber" el rentav högar tror inte jag att proteinbrist är orsaken. Bajsar hon däremot smålortar kan det vara anledningen.

Intricate

« Svar #11 skrivet: 02 feb-11 kl 06:30 »

Jag har fått lära mig att ju mer fårens bajs "hänger ihop" desto mer överskott av protein i fodret.

Inte direkt vetenskapligt... men jag brukar hålla stenkoll på bajset. Helst vill jag att mina tackor ska bajsa fårlortar i form av små kuber som har tendens att klibba samman, då kan jag iaf vara ganska säker på att de inte är underutfodrade på proteinsidan. Det behöver de ju inte vara även om de bajsar "riktiga" runda små fårlortar heller... men risken är större.

Intricate, du kan ju kolla just denna tackans bajs. Bajsar hon "kuber" el rentav högar tror inte jag att proteinbrist är orsaken. Bajsar hon däremot smålortar kan det vara anledningen.

det är inte en som ser ut sådär utan det är i princip alla utom lammen. Vill inte stå och vänta på att se deras bajs med risk för att gårdsfolket ser en och tror att man ska anmäla dem eller något.

samaka

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 02 feb-11 kl 06:45 »
Trodde jag postade i en annan tråd där ägaren undrade över detta med protein... jag förstår det ser lite suspekt ut om man står och inspekterar bajshögar hos någon annan  ;D
« Senast ändrad: 02 feb-11 kl 06:49 av samaka »

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 02 feb-11 kl 07:28 »

Vad intressant! Har själv undrat varför bajset hänger ihop ibland och ibland inte. När mina gick på magert bete var det alltid bara kulor. Vintertid när de nu äter hösilage så blir det "korvar" ibland. Nu, när de har en bal som är mycket grovt i och lite "sämre" gräs, blir det kulor igen. Det kan alltså ha ett samband.....!?

samaka

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 02 feb-11 kl 09:11 »
Vad intressant! Har själv undrat varför bajset hänger ihop ibland och ibland inte. När mina gick på magert bete var det alltid bara kulor. Vintertid när de nu äter hösilage så blir det "korvar" ibland. Nu, när de har en bal som är mycket grovt i och lite "sämre" gräs, blir det kulor igen. Det kan alltså ha ett samband.....!?

yepp! Man kan ju, som du är inne på, även använda detta till att få en hint om betets kvalitet.

Intricate

« Svar #15 skrivet: 03 feb-11 kl 08:57 »
Anledningen till att jag från början reagerade på detta med fåren är för att jag tidigare noterat att något djur haltat och att något annat djur hostat. De går en bit bort här i hagen och jag hörde de där hostningarna och tyckte synd om fåret.

Då sa jag till på ett vänligt sätt och inte anklagande på något vis att- ett av fåren hostar.

Då fick jag frågan om vilket får det var.....som om jag ser skillnad på dem =)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 04 feb-11 kl 20:14 »
Jag har EN tacka (av 4) som är fläckvis kal. Om alla får samma utfodring borde det väl vara proteinbrist hos alla? Likaså om det vore ohyra borde ju alla se ut så eftersom det smittar? Jag lutar åt att hon kliar/skaver av håret själv, på något ställe ser det tom ut som en rispa av något lite vassare. Varför vet jag dock inte... Hon är dock den keligaste av fååren och kan stå hur länge som helst och bli kliad, ju hårdare desto bättre. Borde jag vara orolig?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

samaka

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 04 feb-11 kl 20:39 »
Jag har EN tacka (av 4) som är fläckvis kal. Om alla får samma utfodring borde det väl vara proteinbrist hos alla? Likaså om det vore ohyra borde ju alla se ut så eftersom det smittar? Jag lutar åt att hon kliar/skaver av håret själv, på något ställe ser det tom ut som en rispa av något lite vassare. Varför vet jag dock inte... Hon är dock den keligaste av fååren och kan stå hur länge som helst och bli kliad, ju hårdare desto bättre. Borde jag vara orolig?

Fårens proteinbehov är olika, framförallt Beroende av hur många lamm hon har i magen samt hennes eget behov. Sen kan ju ranglåga djur bli undaskuffade vid utfodring och få mindre av det goda av den anledningen. När vi hade proteinbrist vår första lamningsvända så var det bara en tacka. Lära utfodra henne separat i hinken så hon fick det hon behövde.

Kolla bajset!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 06 feb-11 kl 13:32 »
Jag ger dem kraftfoder i pelletsform. Alla får i varsin hink och hon är en av dem som tar för sig. Vad kan man komplettera med för att ge mer protein eller är det bara att höja givan? Jag vill ju inte att de ska bli för feta heller...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

stina j

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 29 jan-14 kl 19:37 »
ang. löss fick jag se i höstas att ett årslamm hade lite ull mellan tänderna i munjipan, det var jättelite men jag kollade i pälsen på magen och hittade några små djur men ingen annan hade som jag kunde se. vi avlusade och jag tror jag upptäckte odjuren väldigt tidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
MickeMård, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser