Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63390 gånger)

kackelmann

• Skåne
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #180 skrivet: 27 dec-11 kl 18:30 »
Funderade på om man inte kunde ha något slags pantsystem för att få tillbaks förpackning och äggskal (att mata hönsen med). En femma i pant och kunden får femman i retur när han/hon kommer tillbaks.
  • Man slipper belasta ekonomi och miljö med nya förpackningar i onödan, använd den gamla tills den är utsliten.
  • Äggskalen är bra kalktillskott för hönorna och man slipper köpa snäckskal et.c.
  • Man ger kunden större incitament att återvända
Vad säger ni, bra eller a***? Någon som redan kör liknande system?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #181 skrivet: 27 dec-11 kl 18:37 »
Mina äggköpare får betala 5kr i straffavgift om dom inte har med sej äggkartongen tillbaka.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 27 dec-11 kl 23:42 »
Mina äggköpare får betala 5kr i straffavgift om dom inte har med sej äggkartongen tillbaka.

Men herregud... :o

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #183 skrivet: 30 dec-11 kl 11:06 »

Hehe, det var en bra idé - att det kostar 5 kr mer om man inte har med sig kartong :). Ska jag nog köra med också.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kackelmann

• Skåne
« Svar #184 skrivet: 20 jan-12 kl 19:36 »
Tipset är att sälja till miljömedvetna stadsmänniskor - jag fick 40kr för ett 12-pack idag  :o :o ;D trots att jag begärt 30 + femman ovan i pant. Går det så här bra säger jag upp mig från jobbet snart  ;)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #185 skrivet: 20 jan-12 kl 19:48 »
6-pack ger vi mest bort till nära vänner.
10-pac=20 kr
12-pac=25 kr
15-pac=30 kr.
18-pac=35 kr.
De som har för vana att glömma returkartong får i någon plastburk eller annat överblivet. Då är det 2:-/st. som gäller.

Enda gången det är problem att ha för många vänner är när man säljer ägg.  ::)
« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 10:49 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

flax

• Halland
« Svar #186 skrivet: 20 jan-12 kl 19:48 »
Eftersom mina ägg kommer i så olika storlekar tar jag 50:- / kg oavsett om det är dvärgägg eller vanliga. Packar i bruna papperspåsar och säljer helt eller halvt kilo.

Lite nyfiken på vad man kan få för vaktelägg.( Om det blir nägra levande djur i maskinen nästa vecka, vill säga...då  har jag snart såna ägg också, och då låter 50:-/kg vääääldigt billigt!)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #187 skrivet: 20 jan-12 kl 23:51 »
Packar i bruna papperspåsar

Åh, sådant tycker jag ser så mysigt ut på något sätt. ;D Var en på byledagen som sålde ägg på det viset. Såg så mycket roligare ut än i vanliga äggkartonger. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #188 skrivet: 21 jan-12 kl 07:59 »
Lite nyfiken på vad man kan få för vaktelägg.( Om det blir nägra levande djur i maskinen nästa vecka, vill säga...då  har jag snart såna ägg också, och då låter 50:-/kg vääääldigt billigt!)
2,50 kr per ägg tar jag. Och jag säljer alla jag har.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #189 skrivet: 12 mar-12 kl 15:42 »
Har precis räknat ut att 19 st ägg här hemma hos mig blir 1 kg och då skulle det innebära att:
19 ägg x 2.50:-/st skulle bli 47.50:-/kg

Finns det någon som säljer ägg i KG eller HEKTO?

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #190 skrivet: 13 mar-12 kl 11:11 »
Jag tar 2.50 kr för äggen alltså 15 kr för ett 6-pack och 30 kr för ett 12-pack. Alla, med något undantag, köper minst ett 12-pack.

Vi får väl 8-10 ägg per dag och är bara två i hushållet så det blir en hel del att sälja. Och det är inget problem att hitta kunder. Jag satte upp en lapp i vår lokala affär och den vägen har jag väl fått en eller två kunder som i sin tur lockat med vänner och grannar. Jag tror att den bästa reklamen är ryktet.

Vi har en mycket blandad flock med 16 hönor. Vissa är små (dvärgkoccin och dvärgkoccinblandningar) och dessa ger små ägg (<50 g). Dessa småägg äter vi själva så länge de räcker.

Intäkterna täcker foderkostnaden och ger ett litet överskott. Vår vinst är alltså "gratis" ägg och det lilla överskottet från äggförsäljningen. Med tanke på hur (relativt sett) lite arbete det är med hönsen tycker jag att vi gör en god affär.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Existens?

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 13 mar-12 kl 12:58 »
Har precis räknat ut att 19 st ägg här hemma hos mig blir 1 kg och då skulle det innebära att:
19 ägg x 2.50:-/st skulle bli 47.50:-/kg

Finns det någon som säljer ägg i KG eller HEKTO?

Ehh..ja.. det gör jag ..22 kr/kg.. Jag har 16-17 ägg/kg.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #192 skrivet: 13 mar-12 kl 13:20 »
De flesta köper ägg i 18-pac här, 35kr/fpk. De som har vanan att inte bidra med äggkartonger får någon form av plastburk. ;D
Våra ägg ligger på 60-75 g. utom när något ungdjur värper in sej.
1000g:66,67=15ägg/kg.

Det går ihop sig+ egna ägg. Kommer fram till att kostnaden är 1 kr/ägg om man inte räknar inköp av höns. Vi köper unga eller vuxna höns så det tar ett halvår innan den kostnaden räknats hem. Då är det dax att rugga  ;D Det knepigaste är att såhär års får vi c:a 9 ägg/dag, på hösten bara ett par i veckan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #193 skrivet: 16 mar-12 kl 15:58 »
Vi tar 16 kr för ett 6-pack och 30 kr för ett 12-pack för våra KRAV-certifierade ägg. Vi har alldeles för få höns för att gå med någon slags vinst, men man kan alltid minimera förlusten. Det roliga är att ha glada höns och glada kunder!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #194 skrivet: 16 mar-12 kl 22:00 »
Vi tar 16 kr för ett 6-pack och 30 kr för ett 12-pack för våra KRAV-certifierade ägg. Vi har alldeles för få höns för att gå med någon slags vinst, men man kan alltid minimera förlusten. Det roliga är att ha glada höns och glada kunder!

Varning, OT!!! ;)

Vilken superfin hemsida ni har!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #195 skrivet: 24 maj-12 kl 16:35 »
Jag tror flera av er (som även jag) någon gång stött på ägg ni tycker är fööör dyra. Jag tänkte därför fråga vad ni tar för era avelsägg och vad ni tycker är rimligt?

Höna
Anka
Gås
Kalkon
Fasan
Påfågel eller andra fåglar.

Mark
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #196 skrivet: 24 maj-12 kl 16:42 »
Höna 12-25
Anka 15-20
Gås 20-35
Vaktel 8

Matägg: Höna 3, anka 6, vaktel 2,50
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #197 skrivet: 24 maj-12 kl 16:45 »
Tillgång och efterfrågan styr priset,du kan ta 1000kr ägget om du vill men om nån annan tar 10kr så handlar folk där om du inte kan motivera ditt högre pris så de väljer att handla hos dig..
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #198 skrivet: 24 maj-12 kl 17:02 »
Man kan ta 4-5 kronor för(mat) äggen om man för kunden visar upp sina vackra höns, som stortrivs i trädgården.
Man kommer ca 15 kilometer därifrån i stadsjeepen, och kan det vara billigare att vara miljövänlig?  ::)

Vaktelägg kostar normalt mellan 3-12 kronor, beroende på kravet från kunden. Vackra (vaxade) till lyxkrogen är inte alls priskänsligt, men liten marknad,

När jag sålde 10000 vaktelägg i veckan, var det mest till asiater, eller deras livsmedelsföretag som tog överskottet, och de kunde tycka en krona var i mesta laget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #199 skrivet: 24 maj-12 kl 17:03 »
Om ägg är för dyra får man handla någon annanstans. Eller om det är något man gärna vill ha och inte kan hitta billigare på annat håll så får man snällt betala. I sammanhanget rätt oväsentligt vad andra tar om det inte är där du ska handla ägg  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 5 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Stengrim, Karlsdotter, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser