Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i torp  (läst 9314 gånger)

Hattstugan

• -
Golv i torp
« skrivet: 23 jan-11 kl 14:32 »
Måste göra något åt golvet i kök och vardagsrum i torpet. I köket är delar av trägolvet av riktigt gamla breda plankor fästa med spik med stoooora spikhuvuden. Resten av golvet i köket består av något smalare plankor och är inte fästa med spik. Likadant ser det ut i vardagsrummet. Nu till saken, golven är fina men tål inte att hundarna går på dem. Trots klippta korta klor blir det mycket märken. Behöver alltså behandla dem på något sätt. Svårt att veta hur de är behandlade från början och vilket virke de är av då det är riktigt gammalt golv (huset är från 1800-tal). Golven är riktigt mörkt bruna i färgen (ej målade). Hur gör jag bäst för att få dem fina och tåliga utan att förstöra dem?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Broberg

• Gäst
SV: Golv i torp
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 14:44 »
Måste göra något åt golvet i kök och vardagsrum i torpet. I köket är delar av trägolvet av riktigt gamla breda plankor fästa med spik med stoooora spikhuvuden. Resten av golvet i köket består av något smalare plankor och är inte fästa med spik. Likadant ser det ut i vardagsrummet. Nu till saken, golven är fina men tål inte att hundarna går på dem. Trots klippta korta klor blir det mycket märken. Behöver alltså behandla dem på något sätt. Svårt att veta hur de är behandlade från början och vilket virke de är av då det är riktigt gammalt golv (huset är från 1800-tal). Golven är riktigt mörkt bruna i färgen (ej målade). Hur gör jag bäst för att få dem fina och tåliga utan att förstöra dem?

Verkar som det är furu. Är de inte målade, eller behandlade med något annat, så är det bara att skura, skura och skura. Allt annat är antagligen att fördärva dem.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 14:49 »
Verkar som det är furu. Är de inte målade, eller behandlade med något annat, så är det bara att skura, skura och skura. Allt annat är antagligen att fördärva dem.
ska det skuras så ska det vara grötsåpa och det luktar väldans gott ,

Hattstugan

• -
« Svar #3 skrivet: 23 jan-11 kl 15:38 »
Hm, jaha ok. Men ska skurandet med såpa göra att de klarar slitaget av hundklor? Om jag inte lyckas få någon slags skyddande yta så har jag snart inga golv kvar och då får jag lägga in nytt, inget jag vill. Lite mer exakt hur ska det "såpas" och vad är grötsåpa?

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jan-11 kl 17:05 »
Grön såpa finns på affären både i fast och i flytande form men men skulle tro att det inte hjälper mot hund klor det behövs nog nån form av lack skulle ja tro men det är också lita att förstöra det gamla fina golvet ja skulle tro att det finns någon annan som är mer kunnig på området mitt inlägg gällde bara skurningen.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 23 jan-11 kl 18:08 »
Du måste lägga nått "offerskikt" - annars sabbar du golvet. Skurning räcker inte mot hundklor.

Vanliga mattor på utsatta ställen funkar alldeles utmärkt men visst de måste tvättas...

Annars får du lägga ett nytt golv ovanpå som skyddar - exempelvis linoleum som klickgolv som "flyter" ovanpå. Då kan du ta fram det gamla golvet hunden inte är med dig längre...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-11 kl 18:32 »
Parkett lack i flera lager .
Då ser du fortfarande det gammla golvet men har fått en "glas" yta ovanpå som skyddar .
Har oxå hundar så jag vet vad du menar .
Skura golven super rena först bara innan du lackar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 18:34 »
Parkett lack i flera lager .
Då ser du fortfarande det gammla golvet men har fått en "glas" yta ovanpå som skyddar .
Har oxå hundar så jag vet vad du menar .
Skura golven super rena först bara innan du lackar.

Då blir de aldrig rediga mer.. Bättre då med mattor eller något annat tillfälligt skydd.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 18:37 »
Mattor funkar ine om man har större vovvar iaf dom åker på dom *S*
Lacken går ju att slipa bort sen om man inte vill ha det längre .
Fu för att ha rågolv .
Vi har haft det tidigare o det e hopplöst att hålla rent och snyggt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jan-11 kl 18:45 »
Mattor funkar ine om man har större vovvar iaf dom åker på dom *S*
Lacken går ju att slipa bort sen om man inte vill ha det längre .
Fu för att ha rågolv .
Vi har haft det tidigare o det e hopplöst att hålla rent och snyggt.

Går inte att slipa bort lacken utan att slipa på golvet också och i alla ojämnheter... Skurgolv är ju bara att skura till ibland ju. En heltäckande linoleummatta lär ju inte fära omkring nåt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-11 kl 18:48 »
Skura i bland?? Jo du jag skurade varje dag o ändå var det skitit som f*n .
Visst man kan ju täcka hela golvet med plastmatta men då ser man det ju inte heller .

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jan-11 kl 18:54 »
Skura i bland?? Jo du jag skurade varje dag o ändå var det skitit som f*n .
Visst man kan ju täcka hela golvet med plastmatta men då ser man det ju inte heller .

Vi har kanske olika syn på vad som är skitit som fan..

Nej, inte ser man det då, men det är bevaras och är lätt att få fram igen om eller när någon vill.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 18:57 »
Hundgård  >:D

Hattstugan

• -
« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 19:13 »
Hundgård har jag redan och där är dom på dagen men inte på natten. Mattor har jag också men kan inte täcka ALLT med matta. Vill inte lägga klickparkett eller linoleum. Så skitigt tycker jag inte att det blir, inget jag lider av iaf om jag städar regelbundet :). På era förslag verkar det då (tyvärr) som om att lacka med parkettlack är det bästa alternativet hittills. Fler ideér?

malarmaster

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 19:14 »
som byggnadsvårdare tycker jag att såpskurade golv är föredra då det är ursprungligt.
lacka golvet och det är fördärvat för framtiden.det skyddar inte heller särskilt bra mot hundklor o likn.Föreslår därför att för att bevara golvet täcker det med något,förr hade man trasmattor på alla gångytor.funkar inte det ,lägg på en billig plastmatta tills vidare,finns ju i furumönster så utseendet blir kvar.sedan går det ju att ta fram golvet igen när förhållandena ändras.
I gamla hus med ursprunglig inredning(t.ex golv)tycker jag att man som ägare skall se sig som förvaltare av huset o inte ändra eller ta bort gamla saker.Ett gammalt hus med intakta detaljer är en del av vårt kulturarv o bör bevaras.Det är också ekonomiskt lönsamt i längden då just sådant höjer värdet vid en försäljning. Ulf

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-11 kl 19:14 »
Tycker det är märkligt att det blir märken efter hundklorna! Gamla trägolv brukar ju tåla en del.
Känner till den bruna färgen men kommer inte på vad det är, har hittat sådant i mitt hus också. På ett ställe hade golvbrädor återanvänts stående till en mellanvägg.
Men jag skulle nog försöka med att skura med såpa om jag inte hittade någon kunnig på området som kunde ge tips.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 23 jan-11 kl 20:33 »
Lackar du så finns ingen återvändo. Frågan om du får ett gammalt slitet golv snyggt med lack över huvud taget. Tror du ska glömma de tankarna...

Hundklor ger för övrigt märken även i lackade golv.

malarmaster

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 jan-11 kl 20:41 »
en tanke slog mig,den bruna färgen kan faktiskt vara gammal linoljefernissa.testa genom att ta en vass färgskrapa eller kniv på ett undangömt ställe .vad händer om du skrapar?ligger det ett lager på brädan o kommer du ner till trä?fernissa användes på 1900-50-talet o den kan ha antagit en brun ton,men då den troligen är gammal bör den också ha börjat krackelera.hittar du partier som ser ut som bruna knutor o är stenhårda är det en ledtråd. ulf

Hattstugan

• -
« Svar #18 skrivet: 23 jan-11 kl 21:01 »
Ok jag ska kolla upp det här med linoljefernissa. Något måste i vilket fall som helst göras om jag ska ha något golv kvar till slut. Tack för alla svar!

Hattstugan

• -
« Svar #19 skrivet: 23 jan-11 kl 22:12 »
Jaha nu har jag skrapat på golvet och mycket riktigt kommer jag ner till trä, det är alltså en brun yta och jag hittar nu när jag tittar nämare i hörnen med ficklampa ser jag mörkare krackeleringar. Så antagligen är det då linoljefernissa. Hur gör jag nu då på bästa sätt? Försöker få bort fernissan? Hur behandlar jag sedan ytan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1080 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser