Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus till Brahma  (läst 5882 gånger)

PetraF

• Värmland
Hönshus till Brahma
« skrivet: 23 jan-11 kl 14:16 »
Nu är det så att jag kommer få hem ett gäng Brahmor till våren, vet ej antal än.
Dock så är jag osäker på hur jag ska få iordning ett bra hönshus åt dom.
Det ska vara isolerat. Vilken storlek behöver jag på bygget?

ORCA

• Gäst
SV: Hönshus till Brahma
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 19:25 »
Storleken hänger ju på antalet du tänkt ha, tänk på att ha sittpinnarna lågt bara, då trivs dom bäst.

PetraF

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 21:23 »
Ok, tack för tipset. Tänkte hålla mig runt 3 hönor och en tupp.

ORCA

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 09:10 »
Alltså det kan ju nästan aldrig bli för stort iaf ;) Men bygg större än att räkna på att det räcker till så få individer, du kommer att vilja ha flera senare ändå hehe. Här hemma sa vi först max 15st nu har vi ca 70st fördelat på flera hönshus.

PetraF

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 09:18 »
Ok, ja. Jag misstänker att det kan smyga sig några Hedemora senare också :)
Är det nåt annars särskilt, förutom lågt sittande sittpinnar, som jag behöver tänka på? Som skiljer sig ifrån "vanliga" höns?

ORCA

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-11 kl 11:11 »
Hyfsat låga reden är väl inte fel heller alltså en Brahma "hoppar" väl ca 1 meter ganska lätt men det är ju enklare för dom med reden lågt. Dessutom minskar du risken med krossade ägg om dom inte måste hoppa upp. Jag har flera reden på golvnivå och som högst 50cm. Annars är väl dom som andra höns, men tänkt på att hönshuset är ganska brett så tuppen har dansutrymmen dom kan vara lite klumpiga när dom svänger runt hehe, mat och vatten kan åka all världens väg

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 24 jan-11 kl 11:14 »
Tja, de lär behöva lite större reden också. Och tänk på att de inte flyger så bra, så om deras dörr sitter högt, eller det finns andra hinder, så får du bygga spångar till dem, med vågrätta läkt på lagom avstånd så att de inte glider.

När du ändå bygger nytt, tänk på att bygga så att man kan dela in i flera avdelningar med egen utgång, om du har fler raser i framtiden. Och bygg gärna ett litet foderrum med plats för diverse utrustning, det underlättar att ha grejerna nära tillhands.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Aklejan

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-11 kl 23:09 »
Jag har stora värpreden till mina Brahma tjejer som jag satt upp ganska lågt!
Framför redena har jag en pinne som dom kan hoppa upp på först å sen är det bara att gå in!
Som ORCA skrev så är det lätt att bli sugen på fler höns sen....eh, säkert ganska snart  ;D
Så bygg större än du tror dej behöva!
Jag har ca 25 kvm golvyta till mina 19 vuxna Brahma + 5 unga hönor å en stor tupp!
Skulle gärna haft lite större till dom...
I början tänkte jag att jag bara skulle ha Brahma, men nu har jag precis byggt ett
till hönshus på 35-40 kvm ...å det blir fler hus  :D

PetraF

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 21:57 »
Haha :)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #9 skrivet: 26 jan-11 kl 19:25 »
Bygg så stort du tycker dig har råd till- och dubbla det!
"efterklok"
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Turnit

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-11 kl 06:56 »
Håller med övriga....bygg lite större än du tänkt dig.

När vi flyttade hit, fanns en lekstuga som hönshus....jag har börjat bygga ett större, som just nu står still, så mina ska flytta till matkällaren....

Lekstugan hade jag tänkt riva, men den fick så fin utegård i höstas, så där kommer jag nog att bygga om den invändigt och ha dv.kockin igen i den. I matkällaren kommer mina stora brahmor att få bo....i nya hönshuset, ja, där blir det nog brahmor och blandisar.....+ faverolle....Detta var inte alls min tanke från början....skulle bara ha ca 10hönor...hmmm.....kommer inte långt med 10 hönor....mer vill ha mer.....:)
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

PetraF

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-11 kl 21:44 »
Nu är hönshuset fixat. En gammal kanonlåda. Ett monster till trälåda med reglar på 2"4 och manshög. Blir att isolera den och fixa iordning. När märken börjar visa sig, så är det dags. Lovar att uppdatera med bilder.
Tack för alla råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser