Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips att så i !  (läst 3633 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
tips att så i !
« skrivet: 23 jan-11 kl 12:46 »
vad brukar ni så fröna i , jag brukar ta reda på plast askar från körsbärstomater , vindruvor och liknade , det blir som ett min växthus..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

fräsen

• Gäst
SV: tips att så i !
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 12:47 »
mjölkartonger blir det här

kanka

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 12:59 »
Godislådor från affärerna är jättebra, de går dessutom att stapla ovanpå varandra. De  är ju genomskinliga, rätt höga och har lock så de blir också som små växthus.
Kiosker, mackar och en del affärer får sitt lösviktsgodis i såna. Fråga efter dem, de brukar ge bort dem.

Hälsningar fån torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 23:19 »
Jag använder också mestadels godislådor men har också börjat användaden de svarta plast förpackningen somman kan köpa kött  i. Om man köper storpack ex köttfärs så är de nästan lika stora som odlingstrågen man köper i blomster affären. Man får dock vara lite noga och diska ur dem ordentligt innan man använder dem.
Även ogräs är grönt!!!!!

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 23:32 »
Äggkartonger i plast funkar. Locket på tills de kommit upp till "taket".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 00:08 »

Sår i plasttråg och sålådor och i locken till sålådorna. Flyttar över till mjölkförpackningar (skolar om tomater ett par gånger i dito och sätter de så djupt som möjligt). Sedan över till stora krukor/drivbänk/växthus/friland beroende på vad det är för sorter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 13:32 »
Använder också tomatlådor och mjölkkartonger och avklippta toarullar till små plantbäbisar.
elliha.blogspot.com

Bullerybo

• Närke
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 15:58 »
Tårtkartonger i genomskinlig plast från ICA:s delidisk tycker jag blir bra minidrivhus. Det finns både fyrkantliga och mindre rektangulära(för smörgåstårta). Man kan tigga dem gratis om man säger att man ska ha det till något skolprojekt eller så.

Som  omplanteringskrukor är mjölkkartonger och tidningspapperskrukor gjorda med krukmakare bra.

Men, jag  har en del riktiga pluggboxar och omplanterngskrukor också, boxarna har jag köpt på rea på höstkanten eller önskat mig av släkt när jag fyllt år. Det blir väldigt behändiga plantor i dem och tar liten plats tycker jag.h

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #8 skrivet: 15 apr-11 kl 18:40 »
Jag gör krukor av tidningspapper med hjälp av en så kallad krukmakare från Runåbergs fröer.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 18:52 »
Jag gör papperskrukor som jag vikar ihop. Gratis och kan sättas ner hela i jorden sen och försvinner...
« Senast ändrad: 15 apr-11 kl 18:56 av pyromanen »

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 19:04 »
Här är dom i funktion.  Står ihop på en "bricka" som passar i fönstren.

Utekanin.

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 apr-11 kl 20:25 »
Jag funderar på om jag ska använda bottendelen till en stor kaninbur som vi inte använder nu. Jag vet bara inte vad jag ska ställa den inne i så fall, är ju lite stor och klumpig. Men om man har plats (och inga småbarn som gräver om den står för lågt :))kan det vara ett alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser