Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av grässorter till får, både till bete och hö  (läst 6958 gånger)

ia-pia

Val av grässorter till får, både till bete och hö
« skrivet: 21 jan-11 kl 19:33 »
Tänkte vi skulle pröva att plöja upp ett tunnland för att så in en bra vall för våra får till våren. Tänkte mig en tidig skörd-kanske två om det går eller bete på återväxten eller det kanske går med alla tre varianterna.
Hur som helst så har jag kikat lite på Olssons frö och fastnat för en blandning bestående av
Vitklöver,Käringtand,Svartkämpar,Kummin + en inblandning av Olssons gräsblandning.
Tacksam för kommentarer och tips om detta är ett bra val.
Trött på att köpa hästhö som ligger som en matta både i ligghall och i hagen.Ett fullkomligt slöseri,
Förresten, fungerar det lika bra att plöja på våren som på hösten?
Det är inte lätt när man är ett asfaltbarn och inte gått ngn lantbrukskola. :D

silverzurfaren

• Västergötland
SV: Val av grässorter till får, både till bete och hö
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 09:10 »
hur många får gäller det? några tunnland e ju lite luddigt. (oops.. läste inte ordentligt..) man brukar räkna med en rundbal / får varje vinter ungefär. lite beroende torrsubstans-halten (benämns ofta TS) väger ju en rundbal allt från 300 - 700 kg. men ungefär en rundbal. sen så tycker jag att du ska skaffa nån typ av foderhäck om du kör med småbalar, mindre spill å dom går inte runt i maten. skriv mer! det är kul när man kan svara å inte bara fråga!
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 17:11 av silverzurfaren »
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

hayproducer

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 01:03 »
Tänkte vi skulle pröva att plöja upp ett tunnland för att så in en bra vall för våra får till våren. Tänkte mig en tidig skörd-kanske två om det går eller bete på återväxten eller det kanske går med alla tre varianterna.
Hur som helst så har jag kikat lite på Olssons frö och fastnat för en blandning bestående av
Vitklöver,Käringtand,Svartkämpar,Kummin + en inblandning av Olssons gräsblandning.
Tacksam för kommentarer och tips om detta är ett bra val.
Trött på att köpa hästhö som ligger som en matta både i ligghall och i hagen.Ett fullkomligt slöseri,
Förresten, fungerar det lika bra att plöja på våren som på hösten?
Det är inte lätt när man är ett asfaltbarn och inte gått ngn lantbrukskola. :D

Ja, Det går lika bra att plöja på hösten som på våren, men om du har lite åkermark i förhållande till dina Får så bör du plöja och så på hösten, om du plöjer och sår på våren så bör du inte beta marken det året, inte heller kan du räkna med någon vidare skörd, beror även på om du bor i norra eller södra Sverige.

Har du en "gammal " vall som legat i många år( mer än 6år) bör man bekämpa ogräsen, bäst gör man genom att plöja upp marken på våren,(eller hösten) harva åkern så fort ogräs kommer, du lägger den i " träda". till hösten sår du din höfrö blandning, du kan då skörda och beta marken nästa år.

Du kan även plöja på våren, harva och så korn eller havre som insådd till din höfrö blandning, du måste ensilera eller tröska säden till hösten, tidpunkt beror på vad du sår och vad du ska göra, ensilage eller kraftfoder, kraftfoder måste tröskas och torkas för att inte mögla, samma som hö.

Har du lite åkermark så är väl enda alternativet att plöja harva och så på hösten, specielt om du inte vill odla eget kraftfoder.

Är det dålig kvalite på ditt foder efter som de inte vill äta ditt foder?? eller har de så gott om bete att de föredrar det??
Tänk på att ett förväxt bete snabbt sjunker i näringsvärde!! Det kan löna sig att ha små betesfållor ( rastgård), och stödutfodra med ett tidigt skördat hö eller  ensilage.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-11 kl 15:10 »
visst går det att plöja upp vallen på våren, men beroende på var du bor så kan man få problem med s k försommartorka..

men jag är i din situation att jag behöver så om en del vallar och jag kommer att göra såhär:

1. plöja i vår så fort snön och den eventuella tjälen försvinner.
2. harva så fort det är möjligt, helst med en påföljande vältning för att återpacka jorden.
3. vänta några veckor så att ogräsen hinner gro innan en återkommande harvning.
4. sen sår jag lämplig vallfröblandning plus en lagom mängd Westerwoldiskt Rajgräs som skyddsgröda.
5. framåt sommaren tar jag en ensilageskörd av rajgräset.
6. eventuell återväxt kommer troligtvis att putsas av som gröngödsel. 

ia-pia

« Svar #4 skrivet: 25 jan-11 kl 21:56 »
Tack för era svar.
Ska pröva att plöja och harva och kanske låta åkern ligga i träda till hösten.
Eller så gör jag som du Källtorparn, fast jag hänger inte med om det där med rajgräset sår du det för sig på en separat åker och låter vallfröblandningen bara växa till sig till hösten på ett annat ställe då du kör det som gröngödsling?

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-11 kl 11:46 »
nej, jag använder rajgräset som skyddsgröda åt vallinsådden..
rajgräs övervintrar inte så bra så man slipper det mesta av det återkommande år.

både rajgräs och vallblandningen ska sås på samma åker och vid samma tidpunkt..

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 26 jan-11 kl 19:47 »
Tack, då fattar jag :)

TOR

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 22 okt-11 kl 20:05 »
Hej! Vet ej vilka sorter som ingick i kraftfoder som rekommenderades av en stor nötbonde i Borlänge, alltså till köttkor. Provade till mina tackor när jag skulle flusha dem och det var som galna i det kraftfodret som hade alla möjliga sorters växter i sig. Gav dem en liten giva per tacka och sen får de alltid lite annat, plus vanligt hästhö. De fick tvillingar och trillingar. Fråga någon kunnig nötbonde, kan var ett tips, de är ofta kuinniga på bete. Blev som du trött på att slänga massor av foderspill.
Skulle gärna lära mig mer om bete för får. Flyttade till gammalt, gammalt ängsbete och trodde att inte ens får kunde beta här. Så fel jag hade. Fick nu veta av kunnig person att ängsbetet inte ska plöjas då jag har många bra örter för alla slags allmoge och lantraser. Fåren har aldrig varit så fina i hull och på så lite mark, så fin ull har jag aldrig fått från dem. Fjällkor och Ardenner som gått på betet har hellre aldrig varit så fina i hull. Men tittar man på det ser det "fattigt" ut i mina ögon, okunnig på örter som man är. Tror visst det står ngt i Stora Fårboken om örter och bete.

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser