Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftigt för getter  (läst 5884 gånger)

nathalie88

  • Inlägg: 10
  • Afrikanska Dvärggetter är det roligaste som finns!
    • Värmland
Giftigt för getter
« skrivet: 21 jan-11 kl 16:57 »
Jag har suttit och funderat på vad som är giftigt för getter. Är det någon som skulle vilja skriva något så man kan göra en lista på saker som man inte bör ge dom. Jag har hört potatisskal nån gång stämer det? :-\
Bor på en gård med hästar, hundar, kat och såklart afrikanska dvärggetter

Sussilo

  • Gäst
SV: Giftigt för getter
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 12:22 »
Hej du!

Potatisskal och det mesta grönsaksavfall åt mina getter utan problem. Mögel tålde de absolut inte och rhododendron är livshotande. Längre bakåt bland gettrådarna finns att läsa just om växter som är giftiga för getter :).

nathalie88

  • Inlägg: 10
  • Afrikanska Dvärggetter är det roligaste som finns!
    • Värmland
SV: Giftigt för getter
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 15:21 »
Tack så  mycket! ska kolla upp det.
Bor på en gård med hästar, hundar, kat och såklart afrikanska dvärggetter

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Giftigt för getter
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 21:52 »
Du kan utgå från att allt som år giftigt för människor är det för getter också! Potatisskal är OK, bara om de är vita!
Svagt grönaktiga är solaninhaltiga och alltså giftiga!!! Solanin är ett nerv-gift som inga däggdjur bryter ner.
Potatisgroddar är sprängfyllda med med solanin men vita! Varning också för Gullregn och Höst-tibast vilka är livshotande om geten äter dem!

H/Tt
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 23:33 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

nathalie88

  • Inlägg: 10
  • Afrikanska Dvärggetter är det roligaste som finns!
    • Värmland
SV: Giftigt för getter
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 11:04 »
Vad bra! jag som trodd det ska dö pladask om jag ger dem potatisskal eller andra rotfrukter. De var en som sa de en gång, Tack så mycket
Bor på en gård med hästar, hundar, kat och såklart afrikanska dvärggetter

Sussilo

  • Gäst
SV: Giftigt för getter
« Svar #5 skrivet: 01 feb-11 kl 11:47 »
 :) Rot- och grönsaker är bra getfoder! Ge inte getterna sådant som du inte skulle äta själv: Mögliga, ruttna eller på annat sätt skämda delar.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Giftigt för getter
« Svar #6 skrivet: 01 feb-11 kl 23:39 »
Till allmogegetter passar inte bröd. Men till sv. lantras= vanlig mjölkget kan det ges i begränsad mängd om det är fritt från mögel! Till dvärggetter eller bockar skulle jag bara ge det som godis, ibland!Blast från Rödbetor kan ge diare om det blir mycket.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
gronesmyg, Enigma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser