Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny ras  (läst 3442 gånger)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
Ny ras
« skrivet: 18 jan-11 kl 13:19 »
Hej

Läste om Åsbohönsen och tycker att det låter som en rolig idé..

Funderar på att "omvandla" blandrasgruppen till något liknande.
dvs en relativt snabbväxande höna med rejäla bröstmuskler utan att vara vattnig..
Ska kunna växa bra på ekologiskt foder.. Får gärna värpa bra och gärna stora ägg

Funderar på att ha två varianter.. en blå/grön värpande och en mörkbrun värpande..

Vilka raser skulle vara lämpliga att korsa in?

För äggfärgen blir det väl Aracuana eller Isbar.. för de blå
..och Maran för de mörkbruna..

Har tänkt att skaffa mej en avelsgrupp rena Maraner och någon extra tupp kan väl få gå i blandrasgruppen.

För övrigt så tänkte jag på RIR .. Har tre "extra" tuppar som idag går i blandrasgruppen..
(mina tre vackra RIR-damer uppskattade inte att ha sju galanta herrar runt huvudet)

Har fått tips på Indiska Stridshöns! Kan det vara något?

Blandrasgruppen jag har idag är en salig blandning av allt möjligt..
(Flyttade till mej i höstas) Vad jag misstänker är att det är silkeshöns i några.. Svarthöna i minst två..
Två värper blå ägg.. en grönt.. de övriga från vitt till brunt.. olika storlekar!
Storleken på hönsen varierar mycket.. från dvärg till lite mindre än RIR..
Ålder? tja enligt uppgift mellan 2 och 3 år till våren..  :)

Tänkte börja med att kläcka fram lite kycklingar ur de blå och gröna äggen..
Ska ändå kläcka fram RIR så de kan få åka med..
Välja ut de som ser ut att växa bra och bli bra storlek.. och värper rätt färg..

Misstänker att det är ett 10års projekt  ;D

Vore roligt att få tips på vilka raser som kan vara bra att korsa in..
Vill ha fler olika rasrena höns. Har massor med plats  8)..

/Susanna

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Ny ras
« Svar #1 skrivet: 18 jan-11 kl 13:29 »
Rubin tyckte jag var en snabbväxande ras .Och mkt vackra var dom oxå -
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-11 kl 13:40 »
har jag fattat det rätt så vill du avla fram en slags hushållsflock av din blandrasgrupp? snabbväxande med mycket kött är australorp..
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-11 kl 17:58 »
Men varför uppfinna hjulet på nytt?  Detta har ju redan gjorts åtskilliga gånger. Resultat Rhode Island, Sussex, Faverolle, NewHampshire, Australorp och många fler.
Dessa raser skulle säkert må bra av fler engagerade, avelsintresserade uppfödare i Sverige.
Det enda som skiljer är det där med äggfärgen.
För blå färg bör det nog vara så gott som ren araucana, och jag tror inte att slaktvikten är så imponerande på dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 jan-11 kl 19:53 »
Korsa araucanor med så blå äggfärg som möjligt ihop med någon ras som lägger helt vita ägg för att hålla den blå färgen. Om du blandar med någon ras som har anlag för brun nyans i äggen så blir äggen från avkommorna med största sannolikhet gröna då det brun o blå blandas.

Hm... Finns det någon större kombinationsras (t.ex. RIR och de ovannämnda) som lägger helt vita ägg?  ??? Dorking (eller de kanske inte lägger helt vita som t.ex. lohmann lsl, appenzeller, leghorn)? Fast de kanske inte är så snabbväxande.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 18 jan-11 kl 20:39 »
Korsa araucanor med så blå äggfärg som möjligt ihop med någon ras som lägger helt vita ägg för att hålla den blå färgen. Om du blandar med någon ras som har anlag för brun nyans i äggen så blir äggen från avkommorna med största sannolikhet gröna då det brun o blå blandas.

Hm... Finns det någon större kombinationsras (t.ex. RIR och de ovannämnda) som lägger helt vita ägg?  ??? Dorking (eller de kanske inte lägger helt vita som t.ex. lohmann lsl, appenzeller, leghorn)? Fast de kanske inte är så snabbväxande.
Dorking lägger helt kritvita ägg. Jag kan inte skilja dem från mina Leghornägg om jag inte märker dem. Dorking blir ju stora men växer inte jättefort.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #6 skrivet: 18 jan-11 kl 20:57 »

Houdaner lägger kritvita ägg. De hör kanske inte till kombinationsraserna, men växer bra och blir som Maran och Barnevelder m fl i storlek. Värper dock lite sparsammare.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #7 skrivet: 19 jan-11 kl 10:54 »
Färstår inlägget om att uppfinna hjulet  ;D

Nu är det så att jag inte har lust att nacka alla blandisar och skaffa nya höns  :-[
Så att långsamt förbättra deras egenskaper genom arv låter trevligare..

Har ett gäng RIR och de är helt underbara.. kanske borde man då bara spara renrasiga av dom och strunta i dom andra?  ???
Fast det vore roligt med ett gäng grönvärpare med samma växtsätt..!!

Siktar på att ha en grupp Maraner för de mörkt bruna äggen..

så det blir nog att spara några blåvärpar kycklingar ur blandisgruppen..
Men skulle ha haft en bra tupp för att få upp storleken men bibehålla äggfärgen..
RIR tupparna är kanske inte lämpliga.. Brunäggfärgs nedärvare..

HI-Line.. Låter trevligt med många och stora ägg... hur stora är dom.. har dom vita ägg..?
Bresse, Dorking eller indisk stridshöna?
Hodaner lät inte fel det heller...
Och kanske några Aracuanor för att bibehålla äggfärgen..
/Susanna

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 19 jan-11 kl 18:16 »
Hi-Line är ingen ras utan en värphybrid (blandras som lägger väldiga mängder med stora ägg i förhållande till vad de äter skulle man kunna säga ::) sådana man har i äggindustrin t.ex.).

De är inte särskilt stora utan ganska nätta höns (typ som leghorn), sedan kan avkommorna från dem variera ganska mycket,  beror på vad man korsar med. Upplever dock att avkommorna utvecklas fort (undantag med min brahma som pappa :P) och börjar värpa i ganska tidig ålder, men som sagt, de brukar inte bli särskilt stora. Så om du vill ha blåvärpare så blir det ju ännu svårare, annars hade du ju kunnat använt någon tyngre snabbväxande ras och korsa in för att försöka få lite maffigare avkommor... Men blir ju problem när det är ont om sådana som lägger blå ägg. =/ Vore blåvärpande dorking då. ;D ;D Men de är väldigt ovanliga, var en som hade sådana förut vad jag vet om, men han har knappt kvar några höns nu ? ???

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anders 67

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 19 jan-11 kl 18:37 »

Så det är fullt möjligt att om jag korsar mina vita eller bruna leghorn med aracuana tupp så får jag blåvärpare ???
Trodde bara att det gick och göra grönvärpare ::)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 19 jan-11 kl 19:05 »
Ja, om araucanadjuret bär på anlag för blåare äggton, om den bär på anlag en mer grön ton så är sannolikheten större att det kan komma bli grönvärpare i nästa generation också. Dock så kan nog det vita kanske "späda ut" det gröna något så det blir mer turkosa i färgen. Om du korsar t.ex. en maran med en araucana lär du få djur som lägger lite mer oliv-militärgrön ägg då de bruna "blandas" med det blå/gröna. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser