Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som vill börja smått  (läst 6091 gånger)

Tresovlat

• Västergötland
Nybörjare som vill börja smått
« skrivet: 18 jan-11 kl 12:02 »
Jag inser ju som allt fler att det både nu och i framtiden kan vara bra att kunna odla sin egen mat osv.

Jag skaffade ett par pallkragar för några år sedan som jag fyllde med jord och trodde jag skulle odla i men med för många sorter och minimal tillsyn blev det ju pannkaka av alltihop. Min tanke ligger ju i att göra ett litet litet land där jag kan börja med endast ett par sorter.

Min fråga är nu då vad jag skall så i mitt lilla land.

Potatis känns rätt så självklart.

Morötter? Bönor? Rödbetor?

Existens?

• Gäst
SV: Nybörjare som vill börja smått
« Svar #1 skrivet: 18 jan-11 kl 12:15 »
Börja med sånt som är lättodlat, då vet man nästan säkert att man får en skörd, och blir inspirerad att fortsätta nästa år, med lite mer avancerat..
Smidigt är ju överlag sånt man planterar ut, och man kan ju dra upp plantorna själv om man vill..  smidigt är det eftersom man ser direkt vad som är ogräs och vad som ska behållas. Vilket kan vara rätt svårt med t.ex morötter och dill. Fast dill ska man ju såklart ha ändå. Sånt som växer fort är också roligt, men så då i omgångar, t.ex rädisor.

Så..

Potatis
Lök
Dill
Persilja
Kål
Rädisor
Sallad

Det är mitt förslag..

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jan-11 kl 12:24 »
Vad tycker du är gott?? Ovan finns många bra tips, dock har vi sedan vi flyttade totalt misslyckats med dill... Inte heller kål är lätt här pga jordloppor. Där vi bodde tidigare fick vi 4kg kålhuvuden utan ansträngning... i våras åt de upp alla kålplantor utom en grönkål...

Själv tycker jag morötter är lätt och viktigt då smaken skiljer sig mycket från köpta. Även rödbetor är roligt. De är lätta att känna igen då de just kommit upp pga de röda bladen. Sockerärtor är gott och dyrt att köpa..

Sallad får man lätt för mycket av. Ett par krukor tomatplantor? Potatis brukar gå bra i mindre skala.

Det viktigaste är ju vad just du vill ha ut av odlingen och vilka grönsaker du gillar!!

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jan-11 kl 12:26 »
Citera
Jag skaffade ett par pallkragar för några år sedan som jag fyllde med jord och trodde jag skulle odla i men med för många sorter och minimal tillsyn blev det ju pannkaka av alltihop. Min tanke ligger ju i att göra ett litet litet land där jag kan börja med endast ett par sorter.

Lätt hänt!
Tycker du om rädisor? Isf köp en påse!
Sallad? Ta nån som ser GOD ut!
Ta det DU vill ha (JAG vill inte ha sallad & rädisor.. :P), läs bakpå påsen. Välj sånt som kommer upp FORT!!! Så glest(står på påsen när -april/maj) så slipper du gallra.
Potatis kan du odla i spann redan nu! En spann jord, en potatis, snålt med vatten när du ser nått sticka upp. Ställ ut när det blitt varmare (kvar i spannen), så har du midsommsrpotatisen klar.
Börja smått, slå på stort nästa år :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 jan-11 kl 12:37 »
Förra året odlade jag morötter i pallkragar, hade 2 st på varann.
Fyllde med blandning av jord, väl brunnen hästgödsel och kompost.
Sådde fröna med någon veckas mellanrum.

Vilka jättemorötter jag fick, har aldrig fått så stora förut så det tänker jag så igen i år.
Byter då ut all jord först så årets morötter får samma "goda" blandning.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 jan-11 kl 13:08 »
Majrova är ett annat tips.

Mycket tacksam växt att odla för nybörjare. Går att göra mycket gott med den. Väldigt god skivad på grillen, exempelvis.

johena

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 19 jan-11 kl 23:21 »
en squashplanta är inte heller fel. bara ger och ger och ger, och relativt lättodlad, bara man ger den mycket näring.
liksom ärtor och bönor. bara ger och ger och ger och ger...:) och bra är de också, både för dig och jorden!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Aklejan

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jan-11 kl 23:29 »
Mangold!  :D Jätte gott och nyttigt!
Så himla lättodlat och kan användas till *allt*  :P
Det är också roligt eftersom att det är så lång skördetid!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 20 jan-11 kl 02:54 »
Nyazeeländsk spenat är grymt tacksam, den växer som ett ogräs fast man glömmer bort den (är min erfarenhet).

Fyll en pallkrage med jordgubbsplantor =).

Plocksallad är också trevligt.
//Lina

Tresovlat

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-11 kl 08:49 »
Jag har idag ett land med 3 stånd rabarber och brevid dem står en svartvinbärsbuske så jag tänkte anlägga landet på samma plats. Detta är i sydvästligt läge med skugga förmiddag och sol eftermiddag om det nu spelar någon roll.

Min tanke var att odla i mindre skala några få sorter så jag lär mig grunderna och utökar senare.

Jag gillar nästan all sorts grönsaker och lägger gärna in för senare behov. Vi har gott om mördarsnigel så jag behöve på något sätt "säkra" landet. Vi har en robotklippare och sedan vi skaffade den så har vi mycket mindre snigel.

Med tanke på att jag gillar alla grönsaker så spelar det inte någon större roll vad jag odlar, det är först och främst för att lära mig jag gör detta.

Några speciella namn innom varje sort som är lättare eller svårare att odla och smakar någon bättre än någon annan? Oerhört individuellt men ändå.

ulfg

« Svar #10 skrivet: 21 jan-11 kl 09:06 »
Odla grönsaker i liten skala är en trevlig hobby på fritiden som kan ge goda grönsaker. Jag skulle odla dyra grönsaker som inte är så lätta att köpa färska.
T. ex sparris och sockerärter. Även rabarber och lite sallad, färska kryddor. Potatis , jordgubbar, rotsaker och morötter köper jag hellre av någon duktig bonde.
De tar för stor plats och är för billiga för att löna den egna mödan. Även i händelse av krig kommer nog dessa att fortsätta odlas.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jan-11 kl 09:17 »
Har du spansk skogssnigel/mördarsnigel är det bra att odla sånt de inte äter.
Min erfarenhet är att squash får va ifred om de är utplanterade, småttingar äts upp. Lika med bönor.
Bönor som klättrar/rankar är bättre - inte så mycket för sniglarna att gömma sig under.
Morötter får va ifred.
Citronmeliss, salvia, timjan mfl kryddväxter går att göra "häckar" av som håller sniglarna ute, och fungerar eftersom de ratas av sniglarna.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tresovlat

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 15:38 »
Då är jag väll rätt så på det klara med vad jag skall ha i mitt land.

Nästa fråga är ju hur man håller sniglarna ute?

Kan man bygga någon form av staket runt landet med någon form av droppkant eller sandfälla som dom inte kan ta sig förbi?

Elstängsel har jag sett finns, är dom något att ha?

Misonten

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 20:02 »
Nästa fråga är ju hur man håller sniglarna ute?

Kan man bygga någon form av staket runt landet med någon form av droppkant eller sandfälla som dom inte kan ta sig förbi?

Elstängsel har jag sett finns, är dom något att ha?

Jag läste någonstans att man kunde fästa en remsa med sandpapper runt pallkragarna då sniglarna släpper när det river, bara ett tipps ej provat sj men tänkte testa i sommat :P
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jan-11 kl 20:12 »
Konstigt för här klättrar sniglarna på ytterväggarna och de är rappad kalksten , rappningen består av ganska grova vassa gruskorn . Det bekommer inte sniglarna det minsta .

Vet att det finns en länk i någon tråd från ca ett år tillbaka om plåtskydd att sätta upp runt odlingarna . Plåten är veckad på ett speciellt sett så att inte snigeln kommer över .

Men jag tror inte på sandpapper .
Kalk el. aska el. tobak strött runt landet ska ge ett visst skydd så länge det inte regnar .
Ekbark eller eklöv ska också kunna skydda lite , det är garvsyran som ska hjälpa .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 25 jan-11 kl 20:14 »
Skaffa myskankor dom käkar sniglar  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser