Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskade mig just ett nytt ämne... om friluftsliv.  (läst 10402 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Önskade mig just ett nytt ämne... om friluftsliv.
« Svar #20 skrivet: 19 jan-11 kl 21:25 »
En av hemsidorna som var länkade här var jättebra =).

Jag saknade ingenting på mina resor, men jag hade planerat min packning väldigt väl. Lite för väl... Efter första veckan på liftarresan skickade vi hem ett gemensamt paket med 20kg. Jag skänkte bort min ryggsäck till en freeshop (efter att jag slaktat den på nyttiga bitar) och köpte en billig mjuk HM-rygga istället (tänk om jag kunde få tag i en gammal fjällräven igen! den jag fick av mamma gick sönder och samman efter 30 års trogen tjänst) som jag moddade med bitarna från den gamla stora. Efter det landade jag på ungefär 8-9kg, beroende på vilka "extragrejer" jag hade i.

Min bästa "pryl" var definitivt kompassen. Det gjorde det så otroligt mycket lättare att navigera i okända städer.

Men lite om mina egna insikter:
Man behöver mycket mindre kläder än vad man tror.
Eftersom man ändå är ute och reser så kommer ju ingen märka att man har samma kläder på sig jämt :D.

Givetvis ska man ha efter klimat, och alltid tänka efter om man kan ha ett lättare material. En tunn tjocktröja istället för en tjock tjocktröja. Plagg som kan ha flera roller, som ett långt linne som kan vara skönt att sova i, varmt för att det täcker rumpa, funka som klänning till strumpbyxor på en fest.

Kläder jag inte klarat mig utan på liftarresan i Europa, september-december:
2 par converseskor med inläggsulor + sulor som vi gjorde av en hittad bit gammal heltäckningsmatta när det började bli kallt (det ena paret var redan slitna och jag visste att dom skulle pajja längs vägen).
1 ordentligt canvasjacka
1 par jeans (några jeansbitar att laga hål med + sykit)
1 par tunna mjukisbyxor (att sova i + som reserv om byxorna blev blöta)
1 par långkallingar i merinoull och 1 par strumpbyxor - lager på lager!
1 lätt skaljacka
1 par fingervantar, 1 par tumvantar
1 tunn tjocktröja
1 merinoullsunderställströja
1 huvtröja
1 långt bomullslinne
1 mjuk t-shirt
5 trosor 1bh 1 bikiniset
3 sockpar
1 palestinaschal, o så användbar
1 buff som kunde dubbla som pannband/mössa

Och man ska veta var man har sin handduk när man liftar! 1 stor, härlig, älskad handduk är det bästa man kan ha med.
Fleecefilten var också galet användbar, Ikea har billiga men stabila. Jag hade fler tshirtar och linnen med mig men det var helt onödigt, jag använde i princip bara t-shirten och det långa svarta linnet.

I Indien behövdes ju inga varma kläder, bara på vägen dit!
Den mjuka tshirten fick följa med igen. Jag hade med det långa svarta linnet, ett jättelätt kort svart linne, ett luftigt löst håligt långt linne också. Istället för jeans hade jag ett par linnebyxor på mig, men dom pajjade redan på flygplatsen så jag hade bara dom lätta mjukisbyxorna. Jag planerade att köpa shorts på plats eftersom jag inte hittade några innan, så jag fick gå runt i varma svarta mjukisbyxor första tiden. Och flipfloppar var verkligen prio nummer 1 att köpa, converse är galet varma i 35+! Men jag är glad att jag inte tog med mig för många skor. Flipflopparna kostade 100rupier (prutade som fan. det är typ 20kr).
Jag hade samma långa linnen med mig + strumpbyxor, i Goa rev jag sönder och sydde om den ena som fick bli en sovtopp + en kjol, hittade 2 tshirtar som jag gjorde om till linnen... Köpte alibaba-pants på plats, underbara saker, väger ingenting, sköna i varmt väder! Köpte en klänning i samma material också, bra grejer, vägde verkligen nada men var som fluffiga så sköna att ha i kuddpåsen.
Det som vägde mest i Indien var böcker och matlagningsgrejer. Filten var verkligen bra att ha här också, det hände att jag fick använda både filten + handduken för att jag frös!

Här är en bild på Europa-ryggan (min till vänster). Den grå grejen är Suggan, ett gosedjur man kan förvara saker i, som innehöll öronproppar, sovmask, nässpray, sånt shit. Använde henne som kudde. Lärde mig använda klädpåsarna som kudde istället och hon stannade hemma inför Indienresan.
(facebookbild)

Typisk outfit för Europaresan:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs121.snc3/16847_306552434466_766509466_4539412_2782110_n.jpg

Typisk outfit för Indienresan (samma t-shirt):
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs583.snc3/30780_10150186753680594_820795593_12494898_7793027_n.jpg
« Senast ändrad: 19 jan-11 kl 21:30 av skiesabove »
//Lina

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 19 jan-11 kl 23:03 »
Fjällrävens gamla ryggsäckar borde få ett helt eget forum! Hittade min på myrorna för 25 kr men vill fasiken ha minst 100 gånger mer om jag ska sälja den och då genast ge mig ut för att fynda en ny. Rejäl ram, ingen stoppning och inga dragkedjor bara ryggsäck som funkar alltid!

Om min rygg hade sett ut som vanliga ryggar skulle jag kanske också gillat ramar. Nu fungerar jag bäst med sånt som går att anpassa till min krokighet. Sydde mig själv ett litet gearskin när vi hämtade dottern från sydamerika och det fungerade bra. Ska försöka sy mig ett nytt under året, ett som är ungefär lika stort som en 40-liters ryggsäck (kunna växa från 25 till 70 liter). Även om flexibiliteten hos ett gearskin är fantastisk så är det nog främst de fina bäregenskaperna och den låga vikten som lockar mest.

Friluftsliv som egen kategori tycker jag inte riktigt passar in under bygga & bo då det är ganska tillfälliga boendeformer. Sedan kommer problemet med att jakt och fiske ingår väl också i friluftsliv?! men det har en egen del i övriga ämnen... nej vill man diskutera vilken hydda eller tält som man bäst kan bo året runt i kan man väl göra det i kategorin "Övrigt om bygga & bo"?

Du har nog rätt i att friluftsliv blandar in sig i många av forumets många andra ämnen, men det vore bra att kunna diskutera friluftslösningar mera samlat någonstans också. ...så jag önskade så bra jag kunde.

Skiesabove
Tack för läsningen. Saknar min suunto icke-elektroniska handledskompass som antagligen kom bort när jag separerade från frun. Måste se om jag kan få tag i en ny  på något sätt. Kan förresten rekommendera onebag.com för dem som gillar att resa. Massor av bra tips för hur man reser med bara en väska. "Det finns två sorters bagage - kabinväskan och förlorat..."

Mina favoritskor: Chaco Z/2 sandaler. Verkar som att det ska mycket till innan man nöter ut dem. Mina har använts fem hela somrar och ser nästan nya ut. Remsystemet ser till att jag inte behöver knipa med tårna när jag går. 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 20 jan-11 kl 00:52 »
Jag blev sjukt sur när Mumbais flygplats hade infört en alldeles egen regel, inget handbagage över 7kg! Fast många flygbolag tillåter upp till 12!

Jag kunde omöjligt banta bort 2kg utan att slänga allt fint jag ville ha med mig hem, så det var med stora fjärilar i magen jag checkade in bagage för första gången sen 2005... Det gick bra. Men jag vill inte råka ut för det igen, hatar att checka in.
//Lina

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 20 jan-11 kl 06:15 »
Ibland känns det som att nytt/dyrt är dåligt vilket jag opponerar mig emot- ska jag kånka på 20 kg har jag hellre en rygga med avbärarrem och ett par bra kängor än en 70-talsrygga och gummistövlar från Rusta.
Tält är detsamma - lättvikts, regntätt och lättuppsatt - inte bara lyx en regning dag efter några mils promenad.
Måste friluftsliv vara umbäranden? Utmaning jajjamensan men att frysa för frysandet skull är överskattat.

Sen finns ju nivån att spara gram - såga av tandborstskaftet och ha en tandkrämstub på 10 pers...

Vissa saker är viktigare än andra. För mig är skavfria skor/känger och vindtät/vattentät jacka på vår/höst viktiga.
konstigt nog väljer mina fötter nästan alltid de dyrare skorna/kängerna/gummistövlarna :-X
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Önskade mig just ett nytt ämne... om NOMADliv.
« Svar #24 skrivet: 15 feb-11 kl 19:52 »
Ändrade min önskan om ett nytt ämne under byggande och boende. Nomadliv känns som en bättre benämning än friluftsliv. Vad tycker ni?
vattuvargs.blogspot.se

Naturliv

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 15 feb-11 kl 19:57 »
Ändrade min önskan om ett nytt ämne under byggande och boende. Nomadliv känns som en bättre benämning än friluftsliv. Vad tycker ni?

Nomadliv är något annat än friluftsliv. Ett sätt att leva och bo. Friluftsliv kan man syssla med vid sidan om ett "normalt" boende. I alla fall som jag ser det. Kanske behövs trådar i bägge ämnesområdena. Jag följer gärna bägge ämnena, även om det för mig mest handlar om friluftsliv på fritiden.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 feb-11 kl 20:34 »

Ang. "tarpen" och mygg - man får välja rätt plats helt enkelt.

Man behöver ju inte tvunget slå läger i myggland utan kan gå längre upp.. :)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #27 skrivet: 15 feb-11 kl 20:35 »
Nomadliv är något annat än friluftsliv. Ett sätt att leva och bo. Friluftsliv kan man syssla med vid sidan om ett "normalt" boende. I alla fall som jag ser det. Kanske behövs trådar i bägge ämnesområdena. Jag följer gärna bägge ämnena, även om det för mig mest handlar om friluftsliv på fritiden.

Nomadliv lever man ju varje gång man reser, även om det bara är en blek och högst tillfällig version av det liv som nomadfolk världen över lever. Nästan alla ämnen här på forumet handlar om friluftsliv på ett eller annat sätt, det är just därför det skulle vara bra med ett eget ämne för de funderingar en vandrare har. En smalare definition är det i alla fall.
vattuvargs.blogspot.se

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 feb-11 kl 19:48 »
Som blivande heltidsnomad så skulle jag bli jätteglad om där dök upp ett sånt ämne ;D Jag har tänkt på ett sånt ämne förut men kännt att forumet har haft en ganska tydlig inriktning på bondelivet och inte sett så mycket intresse för nomadliv, men har börjat se mer intresse nu så där är kanske fler än jag anar?
Så det finns kanske möjlighet att bredda forumet så att fler som är intresserade av ämnet har nånstans att prata, jag t.ex. är inne på tältvarianten men där finns ju så många fler sätt att vara nomad på, jag tänker då på folk som bor i vagnar och andra flyttbara hem, och som det ser ut nu så är dessa trådar utspridda på olika platser på forumet.

Kunde vara kul att snacka om utrustning, rutter, praktiska lösningar, bra lägerplatser osv...
Gå inte och dö förrän du har levt!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #29 skrivet: 19 feb-11 kl 18:14 »
Även de som reser med andra medel än fötterna skulle kunna få bra tips på vad man ska packa med sig, hur man ska packa det och i vad. En samling med gördetsjälvanvisningar för olika friluftsgrejor och -kläder skulle jag också gärna se.

Dessutom skulle man kunna diskuterar fördelar och nackdelar med olika billiga sätt att resa och bo, som exempelvis att lifta, couchsurfing och att segla under blå peter.
« Senast ändrad: 19 feb-11 kl 18:19 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Bushcrafter

• Småland
    • Nordic Bushcraft
« Svar #30 skrivet: 19 feb-11 kl 21:08 »
Man kan leva friluftsliv på många sätt, man kan lätt tillverka en egen packram med material från naturen. Stör myggen en väldigt mycket så är pors och skvattram bra myggmedel och när man sover kan en fnösketicka hålla myggen borta. Att sova i tält för att stänga ute den naturen man vill uppleva ser jag ingen mening med, en enkel presenning duger gott för övernattningar i skogen.

Människan har spenderat mycket tid ute i skog och mark långt innan man började kalla det för friluftsliv.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #31 skrivet: 19 feb-11 kl 23:15 »
Man kan leva friluftsliv på många sätt, man kan lätt tillverka en egen packram med material från naturen. Stör myggen en väldigt mycket så är pors och skvattram bra myggmedel och när man sover kan en fnösketicka hålla myggen borta. Att sova i tält för att stänga ute den naturen man vill uppleva ser jag ingen mening med, en enkel presenning duger gott för övernattningar i skogen.

Människan har spenderat mycket tid ute i skog och mark långt innan man började kalla det för friluftsliv.

Tyvärr har bland annat jag själv spenderat mycket tid inomhus i stan innan tanken på att idka friluftsliv dykt upp. Det andra har fått gratis tack vare bättre förutsättningar eller ren tur kämpar jag mig nu ut till på mitt eget sätt. Visst finns det många bra sätt att hålla mygg och andra blodsugare på avstånd men eftersom jag drar till mig dem som gravitationen drar oss till terra firma så funderar jag gärna på vad som kan göras för att ha blodet i behåll. Det finns många växter som kan användas och några av dem är inte så vanliga här i norr. Ändå tar jag till mig kunskapen så gott det kan göras. Myggnät är ändå en annan av de uppfinningar jag gärna tar med mig ut. För en ömfoting räcker det inte med bara en presenning eftersom det då skulle behövas ett bad i naturliga eller onaturliga myggmedel. Att jag över huvud taget kommit ut i friluftslivet (eller ens börjat på resandets ädla konst) är en kombination av nyfikenhet och lite kärleksfull lockelse. Visst drömmer jag också om att sätta ihop en enkel utrustning, vandra med den på ryggen och sova under en enkel presenning. Men då måste jag med stapplande steg lära mig att förhålla mig bättre med kryp och väder i moder naturs rike. När ni garvar i mjugg åt de umbäranden jag antagligen måste genomgå på vägen så ska ni veta att det är ok. Jag kan leva med det. Problemet är att om jag bara klafsar ut i skogen utan det hum om saker ni fick gratis då kommer det inte att bli många besök. Det är jag nog inte ensam om. Jag har bara inte råd med att misslyckas, inte ens med de närmast usla förutsättningar jag har. Det har börjat bra så ge fan i att rubba mina cirklar en stund till. Men tack för inspirationen.  :)

vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser