Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskade mig just ett nytt ämne... om friluftsliv.  (läst 10393 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Önskade mig just ett nytt ämne... om friluftsliv.
« skrivet: 15 jan-11 kl 15:34 »
Hoppas jag inte gjort något dumt nu, men för en liten stund sedan önskade jag mig ett nytt ämne under bygga och bo.

Ämnet jag önskade mig är helt enkelt... Friluftsliv.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Patrik i Skåneland

• Skåne
SV: Önskade mig just ett nytt ämne... om friluftsliv.
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 16:21 »
Schysst idé!
För mej har ordet friluftsliv en klang som får mej att tänka på engångs-muggar, en termos med ljummen choklad och sittdyna, lite sådär bekvämt "picknick campande" >:D ;) Jag vet, det är dumt av mej att ha fördomar :-[

Andra förslag till namn: uteliv, naturliv...
Gå inte och dö förrän du har levt!

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 16:46 »
Jag tycker friluftsliv är rätt namn - egenhändigt tillverkad kåsa, väl ingångna kängor, fjällrävenrygga från -72, snusnäsduk med hål, armens vita anorak, egentorkat nyponsoppapulver - det är friluftsliv det.
Något nytt, något lånat, något gammalt, något egetgjort. Ganska så alternativ.

Och Uteliv - det är på krogen det.
//Luff

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 16:51 »
Ett litet leende för denna fina  tråd. :)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 17:15 »
Jag tycker friluftsliv är rätt namn - egenhändigt tillverkad kåsa, väl ingångna kängor, fjällrävenrygga från -72, snusnäsduk med hål, armens vita anorak, egentorkat nyponsoppapulver - det är friluftsliv det.
Något nytt, något lånat, något gammalt, något egetgjort. Ganska så alternativ.

Och Uteliv - det är på krogen det.

Jag kan tipsa om Anders Jonssons hemsida. Det är underligt tyst där nu, men mycket vettigt att ta del av, främst på gördetsjälvfronten men även i delen om att packa lätt.

Min anorak är röd. :)
vattuvargs.blogspot.se

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-11 kl 17:42 »
Själv förknippar jag friluftsliv med att vara ute i naturen. Inga krav. Att gå 100m längs en stig in i skogen och sätta sig på en stubbe och dricka en kopp kaffe ur en engångsmugg är lika mycket friluftsliv som att fjällvandra en vecka. Det är ingen tävling. Sen att det ena visar på ett större intresse än det andra är en annan sak.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 15 jan-11 kl 17:53 »
Själv förknippar jag friluftsliv med att vara ute i naturen. Inga krav. Att gå 100m längs en stig in i skogen och sätta sig på en stubbe och dricka en kopp kaffe ur en engångsmugg är lika mycket friluftsliv som att fjällvandra en vecka. Det är ingen tävling. Sen att det ena visar på ett större intresse än det andra är en annan sak.

Bra sagt. :) Fast du pekade faktiskt också på vitsen med lätt packning... ;)
vattuvargs.blogspot.se

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 21:58 »
Klart det inte är nån tävling! det var dumt av mej att ha fördomar... jag ska omvärdera ordet friluftsliv och tror det blir bra! Kan bli en kul kategori! :D

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 17 jan-11 kl 19:28 »

Sprang på en lite annorlunda lösning på nätet häromkvällen när jag letade tält.
Fem exakt likadana trianglar ihopsydda. Man håller ner fyra av sidorna och lyfter upp mitten på den femte. Den andra gåstaven fungerar som tältstolpe mitt inne. Borde gå att sy själv rätt enkelt...
vattuvargs.blogspot.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-11 kl 19:33 »
Jag kan tipsa om Anders Jonssons hemsida. Det är underligt tyst där nu, men mycket vettigt att ta del av, främst på gördetsjälvfronten men även i delen om att packa lätt.

Min anorak är röd. :)

Tack för tipset om hemsidan verkar intressant, nu ska här läsas.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 17 jan-11 kl 19:51 »
*vill ha tillbaka den gamla goda, svenska synen på friluftsliv!*

Goretex, telemark, toppturer, stegjärn, isskruvar, säkringstekniker för klättring, drytech (ack, våga inte säga frystorkat!), primus (glöm stormkök!) plast, plast, plast, prylar, prylar, 10 papp för en skaljacka, kating, kryssa grönlandsisen, eller halva Svalbard, matcho, matcho, tävling tävling, tuffast vinner och vill man ta det lite lugnt eller ger sig på något som inte är på modet lär man bli ensam :(

Det där tältet, det ser inte särskilt vintätt ut :) Fast en vindstilla natt är det nog härligt! Har sovit under något lignande en gång, en fjällduk som var uppspänd mellan några träd. Jag gillar fjällduken därför att den tar ganska lite plats och kan användas till lite vad som helst. En gång hade jag den som en stor påse, och innuti la jag liggunderlag och sovsäck. Det blev tillräckligt varmt att jag skulle kunna ha ansiktet framme utan att frysa. (-16 grader utanför) en sån borde väl inte vara så extremt svårt att göra själv heller...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ren Hals

« Svar #11 skrivet: 17 jan-11 kl 20:14 »

Fem exakt likadana trianglar ihopsydda. Man håller ner fyra av sidorna och lyfter upp mitten på den femte. Den andra gåstaven fungerar som tältstolpe mitt inne. Borde gå att sy själv rätt enkelt...

Det där kallas numera (och saluförs ganska populärt som ) "tarp" och är faktiskt ingen höjdare att sova under/i den delen av året som det finns blodsugare i luften - om man vandrar och campar i trakter där mygg och knott kan vara en plåga. Jag ser det som ett komplement till tält, en plats där man kan bre ut sig, laga mat, tända brasa och ligga utsträckt även om det regnar. Inne i tältet kan man sen ha en fristad från myggen och det behövs om man ska behålla förståndet när det är som värst.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jan-11 kl 20:15 »
Jag ska i alla fall sy egna packpåsar av gammla tröjor. Smart grej, så att man hittar i ryggan. Har precis ärvt min fars gamla fjällräven från 70 nånting och ska ut så snart jag kan och vandra lite i skogarna hemmavid.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 jan-11 kl 22:23 »

Ännu enklare är att klippa ut en halvcirkel och sätta upp den med samma teknik som tältet på bilden, så får du en mini"lavvu" som håller även myggen borta om du gör den så att den går hela vägen ner till marken.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 17 jan-11 kl 23:32 »
*vill ha tillbaka den gamla goda, svenska synen på friluftsliv!*

Goretex, telemark, toppturer, stegjärn, isskruvar, säkringstekniker för klättring, drytech (ack, våga inte säga frystorkat!), primus (glöm stormkök!) plast, plast, plast, prylar, prylar, 10 papp för en skaljacka, kating, kryssa grönlandsisen, eller halva Svalbard, matcho, matcho, tävling tävling, tuffast vinner och vill man ta det lite lugnt eller ger sig på något som inte är på modet lär man bli ensam :(

Nja... Förra sommaren stannade vi på samma plats i två veckor och hade det helt underbart. :)

Vi hade inget frystorkat med oss. Vi experimenterade med wok över öppen eld och med det loppisköpta trangiaköket. Hade riktigt roligt. Mina kläder är köpta från bl.a. idefixteko.se (och jula) och är både billiga (nej, inga tusenlappar) och tillräckligt bra. Visst hade vi plastprylar med oss. Tallrikarna var de där som frusna mikrosoppor säljs i. Plastsporkar från dollarstore och billigaste ikeabesticken. Vi provade och gillade bägge. Det vi kom fram till var att vi just hade för mycket prylar. För mycket kläder, för mycket matgrejor, etc... Så i år blir packningen enklare och lättare. Inte för att vi jagar gram utan för att det var för många grejor att hålla reda på. :)

Ändå kan jag nog inte se mig kånka en jätterygga i 25-kilosklassen. Lätt packning verkar vara mer min melodi. Det är rätt kul att experimentera hur lätt man kan gå utan att man måste bli naturfakir.

Det där tältet, det ser inte särskilt vintätt ut :) Fast en vindstilla natt är det nog härligt! Har sovit under något lignande en gång, en fjällduk som var uppspänd mellan några träd. Jag gillar fjällduken därför att den tar ganska lite plats och kan användas till lite vad som helst. En gång hade jag den som en stor påse, och innuti la jag liggunderlag och sovsäck. Det blev tillräckligt varmt att jag skulle kunna ha ansiktet framme utan att frysa. (-16 grader utanför) en sån borde väl inte vara så extremt svårt att göra själv heller...

Gördetsjälvtänk är inte så dumt, nej. :) Jag snor gärna idéer och försöker göra något själv av dem.

Mountain Laurel Designs är ett cottage-företag och som sådant gör jag gärna reklam för dem. Det handlar ju inte om industriframställda grejor utan allt sys hemma i stugorna. Jag köper gärna produkter av just sådana företag och hoppas det dyker upp sådana här i landet snart. Trailstar är trots sitt tältliknande utseende inte ett tält utan ett femkantigt partytak som spänns ut så lågt man vill över ett par gångstavar. Om utelivet helt saknade blodsugare och andra kryp skulle jag gladeligen försöka klara mig med bara en "tarp" som trailstar. Men nu är jag en riktig myggmagnet och sover gärna säkert bakom nät. Till och med min hängmatta har myggnät (och tak :o). Jo, det är verkligen tur att jag börjar sommaren med högt blodvärde, Ren_Hals...

Det finns faktiskt friluftsgrejor att sova i som inte väger så mycket, inte kostar så fasligt mycket och som ändå är myggtäta. Ett exempel på detta är Tarptents Squall 2. Det kvalificerar sig inte riktigt som tält i mångas ögon, jag vet. Det handlar om ett tak och ett golv med myggnät mellan dem. Det är alltså inte helt vindtätt det heller. Om man ska hårddra det hela så är squall2 ett mellanting mellan en presenning (tarp) och ett tält (tent). Det ger skydd mot blodsugarna och myrorna utan att ta bort allt för mycket av naturupplevelsen av att sova i det fria. Något sånt funderar vi på. Vi får se hur det blir.

Vi extremhajkar inte. Vi är en ganska vanlig samling vuxna och barn (familj, alltså) som gillar att vara tillsammans. Det ska vara skönt och roligt när vi är ute. Därför funderar vi på ständigt på utrustningen och provar nya grepp för att se om de passar oss. Vi lägger gärna pengarna på att vara tillsammans och njuta av naturen istället för att shoppa friluftsgrejor till överpriser eller jaga upplevelser i exotiska resmål. Man kan klara sig alldeles utmärkt med enkel utrustning som man köper billigt eller kanske rent av lånar ihop av vänner och bekanta. Det mesta av maten förra semestern kokades på ett trangiakök som kostade mig 30 kronor. Vill man så kan man till och med ganska enkelt knåpa ihop ett enkelt spritkök själv av sånt som kastas bort.

Det handlar antagligen om att hålla sitt sinne väl förankrat i gammal kunskap och ändå öppet för nya idéer. Det är naturen och varandra man ska ha tid för.
vattuvargs.blogspot.se

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 jan-11 kl 10:48 »
Ibland känns det som att nytt/dyrt är dåligt vilket jag opponerar mig emot- ska jag kånka på 20 kg har jag hellre en rygga med avbärarrem och ett par bra kängor än en 70-talsrygga och gummistövlar från Rusta.
Tält är detsamma - lättvikts, regntätt och lättuppsatt - inte bara lyx en regning dag efter några mils promenad.
Måste friluftsliv vara umbäranden? Utmaning jajjamensan men att frysa för frysandet skull är överskattat.

Sen finns ju nivån att spara gram - såga av tandborstskaftet och ha en tandkrämstub på 10 pers...
//Luff

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 18 jan-11 kl 23:44 »
Att klara sig med mindre resurser är nog något som vi alla ganska snart måste vänja oss vid, så varför inte göra det på ett konstruktivt och njutbart sätt? Friluftsliv i nästan vilken form som helst är antagligen mindre resurskrävande än det vardagsliv de flesta av oss lever. Håller man på ett tag och låter sinnet vara öppet under tiden så hinner man reflektera en hel del över målen och utrustningen som krävs för att komma dit. Hur extremt man ska gå på light-skalan är helt upp till en själv. Min krokiga rygg röstar för ganska lätt packning. ...eller Bilcamping. ...fast inte ens då får utrustningen bli för tung att bära...
vattuvargs.blogspot.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 19 jan-11 kl 01:20 »
Körde lättpackat på min liftartur + senare indientur...

Mjuk ryggsäck köpt på HM, modifierat genom att jag sytt dit en bärrem, fixat remmar på topplocket osv. Hade tvättpåsar (lättviktiga men låter kläderna andas, viktigt i Indien så att inget möglar) med kläderna i. Sidenlakan och fleecefilt. Lager-på-lager-kläder, så få kläder som möjligt och tvättnötterna med.

Ryggsäcken vägde 9kg när jag inte hade allt varmt på mig, men det mesta av vikten utgjordes av böcker och ritblock :D. Hånskrattade åt alla andra backpackers med vansinniga 15++kilos ryggor...

Utan papprena, onödiga extrakläder, diverse skrot jag plockade på mig, hade jag utan problem fått ner ryggan på 5kg.
//Lina

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 19 jan-11 kl 19:35 »
Körde lättpackat på min liftartur + senare indientur...

Har du råd eller tips kring lätt packning att dela med dig av? Var det något du saknade?
vattuvargs.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 19 jan-11 kl 21:01 »
Fjällrävens gamla ryggsäckar borde få ett helt eget forum! Hittade min på myrorna för 25 kr men vill fasiken ha minst 100 gånger mer om jag ska sälja den och då genast ge mig ut för att fynda en ny. Rejäl ram, ingen stoppning och inga dragkedjor bara ryggsäck som funkar alltid!

Friluftsliv som egen kategori tycker jag inte riktigt passar in under bygga & bo då det är ganska tillfälliga boendeformer. Sedan kommer problemet med att jakt och fiske ingår väl också i friluftsliv?! men det har en egen del i övriga ämnen... nej vill man diskutera vilken hydda eller tält som man bäst kan bo året runt i kan man väl göra det i kategorin "Övrigt om bygga & bo"?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser