Jag har en höna hemma som sedan ett bra tag tillbaka har förlorat fjädrarna längst bak på ryggen (typ i området mellan "vingfäste" och stjärtfjädrar). Hon är inte helt kal, men har som bara små korta duniga fjädrar där. Har kollat på henne många gånger och inte hittat något fel. Ingen ohyra eller liknande.
Idag tyckte jag mig se att det blivit något värre (området har blivit lite större) och kollade henne igen. Såg då att hon på ena sidan hade ett 0,5 cm i diameter stort sår med vad som såg ut att vara en reva efter. Det var också en del små rivsårsliknande märken runtomkring detta område. Hon verkade inte ha ont alls och är pigg och kry i övrigt.
Kan det helt enkelt vara så att det är tuppen som lyckats skada henne när han försöker para sig? Att han på något sätt river loss fjädrarna och med klorna sen även kommit igenom huden? Funderade ett tag också om hon själv rycker fjädrarna på grund av att det kliar på grund av såren eller liknande, men jag har aldrig sett henne ens röra området.
Eller kan det vara något annat?