Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar på skogen  (läst 7932 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Grisar på skogen
« skrivet: 12 jan-11 kl 21:53 »
Tänkte jag skulle berika mina grisars tillvaro lite och stängsla in en det av ev skogen åt dom, mest lövträd och ganska blöt under vår och höst. En tanke var att dom även skulle hitta en del av sin mat själva, antalet djur är 1 vuxet djur med kultingar alt en grupp ungdjur, området som jag tänkte mig var 0,5-1 ha.
Finns det nån som har provat något liknande?
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Existens?

• Gäst
SV: Grisar på skogen
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 22:18 »
Jag lånade ut en grupp på 8 slaktgrisar till ett par som ville röja ett område likt just det du beskriver. Det var väl ca 0,5 ha, mycket ormbunkar och blåbärsris, småbjörkar, sly och en och annan stor gran. Det funkade fint, men det skulle varit dubbelt så många grisar, eller runt 20, om man skulle fåt det rejält genomarbetat. Nu blev det mest att dom hann med de sanka områdena, dels beroende på att sommaren ju var väldigt varm i början.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 23:10 »
 Fanns väll en i Värmland  70-80 talet som hade grisar på skogen fast ja mins inte vad han hett.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 02:28 »
Fanns väll en i Värmland  70-80 talet som hade grisar på skogen fast ja mins inte vad han hett.

Han hett Lasse Sorvari. Men att påstå att det projektet blev lyckat vore nog dagens understatement  ;D
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 02:31 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 05:17 »
Vi har haft både Sugga med kultingar och slaktsvinsgrupp i lövområden och det har funkat väldigt bra.
Förvånansvärt så stod små björkar på 5 cm diam. kvar efter att grisarna hade bökat upp all mark så jag kan inte påstå att jag sett någon direkt skada.
Det enda man skall tänka på är att man bara skall stängsla av en hage inte all mark eftersom man annars inte kommer se någon effekt om man bara har en liten grupp.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-11 kl 07:40 »
Han hett Lasse Sorvari. Men att påstå att det projektet blev lyckat vore nog dagens understatement  ;D

Vet du mer om hur det var? Berätta gärna, jag hittar inte mycket information om det nånstans..

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 08:28 »
Tja hur lyckat t det var kommer ja inte ihåg  mins bar att det var skriverier omett.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #7 skrivet: 13 jan-11 kl 08:29 »
Problemet med Lasse och hans grisar var väl att han glömde bort att kolla om ägarna av marken ville ha den markberedd....
Han glömde också fråga om han fick bo i det hus han hade som bas...
Glömde stängsla/valla djuren så resultatet blev att de vistades inne i samhället bortimellan istället för på skogen...
Sedan skall vi inte tala om alla djur som frös ihjäl då de grisade ute utan skydd på vintern... eller sökte vatten i kanalen
När hundarna jagade ner rådjur i kanalen så de drunknade...
Han var väl inte så jättepopulär på bygden kanske och det fanns väl orsaker till det. Men han bjöd också på en del oförglömliga höjdpunkter som tillexempel då suggan "Ella Fitzgerald" jagade upp djurskyddsinspektören i ett träd där han sen fick sitta

Vill man se en roligare vinkel kan man söka upp filmen "proffsbökarna på stjärnberget" den är en klassiker i detta sammanhang vet inte om den finns på nätet men det skulle inte förvåna mig.

Sensmoralen blir att idén säkert var god men att man skall kolla med markägarna till den mark man tänker använda och försöka hålla en bra nivå på djurskyddet så att man inte får för mycket motstånd.

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

uffe 52

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 14:22 »
Jag har mina grisar både i granskog och blandskog och det fungerar jättebra.
dom bökar upp och äter gott,en rolig bieffekt i granskogen var att där kom en himla massa murklor efter dom . jag har låtit dom gå där ett till två år sen flyttat dom, sen har jag gått och sått igen med en handriven såmaskin ,det blir ett jättebra resultat. Linderödare bökar mycket mer än våra korsningar med hampshire.
Och jag brukar lägga i lite vit klöver i maten så självsår det sig, för magen bryter inte ner dom fröna, så dom följer med ut den naturliga vägen, gödslat och klart.
Jo en grej till jag hade angrepp av granbarkborre, släppte dit grisarnaoch borrarna försvann, läste i en skogsbrukstidning att 70-90%  av granbarksborrarna övervintrar i marken, så jag tror att grisarna åt upp dom mesta. (obs egen teori) inga mer angripna granar i allafall.
Och jag har en vuxen +7-8 kultingar per HA,då går dom där ungefär ett år.
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 16:46 »
Problemet med Lasse och hans grisar var väl att han glömde bort att kolla om ägarna av marken ville ha den markberedd....

Glömde och glömde, men det var nog en bra sammanfattning  ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-11 kl 22:00 »
Jag är inte säker utifrån trådstarten om ditt syfte är markberedning eller bara att de skulle ha det extra gött, eller att du skulle minska på fodret, eller alla tre i en smäll.

Min far (som är jägmästare i botten och miljöintresserad sen innan det blev modernt som nu) gjorde ett markberedningsexperiment med grisar på ett vanligt hygge för så där 20 år sen. Jag kan inte exakt säga hur stor yta det var, men tror det var 1-1,5 hektar. Där släpptes 20 smågrisar (och en slaktsugga) på våren, skulle tro i april-maj och gick där till oktober-november. Det var en hel del snack och skratt på bygden och bland skogsfolk i samband med starten (särskilt som ett gäng av de vettskrämda fabriksuppfödda smågrisarna lyckades ta sig ut genom eltråden innan de fattat vad det var och inte vågade gå in igen, det var en j-a röra...) men sedan höll tog min far emot seriösa studiebesök under hela sommaren och ett par år därefter, rätt nöjd med sitt tilltag. Om jag förstod slutresultatet så var det att markberedningen var väldigt effektiv, men utan de jobbiga fåror som blir av maskinkörd markberedning. Grisarna var VÄLDIGT nöjda med hela dealen (fram till slakt). Däremot tror jag inte att foderåtgången var särskilt påverkad av det de plöjde upp själva, utan de fodrades ganska rejält hela sommaren.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #11 skrivet: 17 jan-11 kl 09:48 »
Glömde och glömde, men det var nog en bra sammanfattning  ;D

He,he, skulle kanske ha skrivit "glömde" med hartassar istället men ville inte ta i allt för mkt på en gång. ;)

//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 20 jan-11 kl 12:24 »
1992 gick jag en kurs i ekoligoska ute grisar i uppsala då var vi på studiebesök hos en eko gris producent som hade suggor med lite större smågrisar i skogen som skulle averkas vintern efter.
Han utfordarde djuren en gång om dan.. hade gjort provisoriskt skydd åt grisarna av 3 plankor + presenning  uppspikade mellan träden som ett tält tak.. detta hade han gjort i 5 års tid..  marken kalaverkades sen kommande vinter ... skogs folk vallfärdade för att titta på återväxten -den var över förväntan. grisarna hade ju grävt och bökat.. INNAN avverkningen. vilket gjorde att de planterade massor av plantor..
Han bodde utan för Knivsta..  :-[ 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 22:15 »
Tack för alla tipsen och erfarenheter nu väntar vi bara på lite bra väder så vi kan gå in i området och ordna med en eltrådsgata.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser