Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Papier mache  (läst 10405 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Papier mache
« skrivet: 12 jan-11 kl 15:40 »
Tänkte prova att göra papiermache av allt skräppapper och gamla kvitton som flyter runt här, men grubblar på några saker:

1. Vilken slags färg ska man använda om man vill måla mönster på det efteråt?

2. Behöver den ytbehandlas på något sätt, tex lackas? Tänker mig att det ska räcka med allt tapetklister?

3. Går det att göra stora saker också, typ tvättkorgar, eller blir det för sladdrigt då?

4. Hur brandfarligt är det? Törs man göra skärm till en lampa som ska vara tänd (för blommorna) när man inte är hemma?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Papier mache
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 15:55 »
Papier machie är skitkul!

Om du ska göra stora saker, gör en ram/form av hönsnät. Jag gjorde en två meter lång drake en gång!

Du kan måla med vad du vill, vattenfärg (såna där stora kakor som barn har), akrylfärg, vad du nu har. Lacka kan du göra med ett till lager tapetklister, men om du har målat med vattenfärg så får du vara försiktig eftersom färgen löser sig snabbt i limmet och kan dras över i varandra om du kladdar för mycket. Eller lägg över klarlack.

Det är lika brandfarligt som vanliga pappersskärmar =). Se till att den inte är för nära glödlampan.
//Lina

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 16:07 »
Tack för snabbt svar!:)  Ska googla efter recept på tapetklister på en gång, så kanske jag kan sätta igång idag. Får klura på vilken slags färg som passar bäst medan pappret torkar.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jan-11 kl 23:17 »
Hej du..
Papier Mache är väldans kul..
När jag gör formen så att säga så brukar jag linda runt tidningspapper och tejpa runt me gul maskeringstejp..Då får man det jämnare å snyggare..
Sen när jag ska kladda på så har jag en hink me varmt vatten som jag river tidningar i och trycker i lite Trälim..
Får ligga en stund tills pappret mjuknat.Det är lättare att forma med det tycker jag..

Om du ska ha en snygg finish så att säga..Brukar jag blanda gipspulver,vatten och trälim för att få en shysst struktur innan jag målar..
mvh
Majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser