Tack för tipsen och beskrivningen.
Waldorfdockorna är jättefina. Men är dom inte rätt svåra att sy? eller i vart fall lite arbetskrävande? Och materialet? Jag har varit lite sugen på dom men avskräckts av just detta. Kanske har jag fel.
Jo, lite arbetskrävande är de, men det var roligt att påta med den minns jag. Materialet som behövs är hudfärgat "strump-trikå", det fick jag nog köpa på Panduro eller nåt, men fyllningen blev toppen med vanligt biltrassel, det är billigt o bra. jag gjorde håret av brodergarn, men andra gör med vanligt garn, av rester eventuellt. Sen behövdes ett snöre att binda om och bilda huvudformen. Och ögon o mun broderas på, färg på kinderna gjordes med nåt smink, rouge eller läppstift som duttas med fingret lite lätt.
Ja, man behöver nog en bibblabok, men man kanske kan köpa på nätet om man har råd.
Det var trevligt att göra varje stygn för hand på nåt sätt.
Om jag skulle göra en riktigt enkel, snabb docka skulle jag bara klippa ut hela figuren i dubbelt tyg och sy runt om, stoppa med vad jag hade och brodera på ansiktet. Jag skulle försöka göra dockan lite lik barnet, tror jag.