Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjorde jag fel?  (läst 1495 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
Gjorde jag fel?
« skrivet: 10 jan-11 kl 16:38 »
Denna vintern har jag mer eller mindre bara lagt på nytt spån/halm ovanpå det gamla i hönshuset. Lagret var som mest ca 30 cm djupt. Dock sista tiden tycker jag att det varit för fuktigt inne i hönshuset, jag har försökt att sparka av mig den värsta snön när jag traskar in hos hönsen, men en del snö och därmed väta har jag fått med in.
Idag tömde jag ut hela ströbädden. Nån decimeter ner känner jag med handen att bädden är både torr och varm, dvs nedbrytning har börjat.

Så frågan är, gjorde jag fel som slängde ut allt? Djupströbädden hade ju fortsatt att isolera mot golvkyla och avge lite värme om den fått vara kvar. Men övre skiktet var för fuktigt!
Skulle jag tagit bort bara det blöta och lagt på ett nytt torrt skikt?

Har aldrig medvetet försökt få en värmande djupströbädd innan, nu fixade det sig tydligen av sig själv! :)

Vad har ni för tankar?

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

ersam

• -
SV: Gjorde jag fel?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 15:37 »
Man ska aldrig riva i ströbäddar utan antingen låta dom vara eller skotta ut allt. Så har jag lärt mig.

Du gjorde rätt men också fel. Rätt att du skottade ut allt. Fel att du kunde låtit det vara genom att lägga mer strö på toppen.  :)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Gjorde jag fel?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 15:38 »
Tack Ersam!

Det var som jag misstänkte då. Alltså kunde jag lagt på ny "topping" istället, men jag fick ett fint fys-pass iaf!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser