Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hage till shettis?  (läst 14592 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Hage till shettis?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-11 kl 18:37 »
Pålle, för att inte låta dom gå och slita sönder marken, man måste hårgöra för hästar ska inte gå i ler och lera blir det om det regnar, sen har man två hagar och växla med gräs. Jag hoppas tråd skaparen vill att hästarna ska må bra inte bara äga häst.
Ma kanske kan växla  inte låta gå på allt  på en gång  och hur varmt blir det inte i en grus hage på sommaren då   inget är riktigt optimalt  och hur ofta ser man inte helt apatiska hästar i en grus hage på sommaren där för att det är för varmt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 10 jan-11 kl 19:26 »
så här varmt

mina formligen älskar att vara på sanden när dom sover middag hur varmt det än är.

Däremot så får och ska inte hästar gå i lera, grusar  man 1/3 och har gräs på en 2/3 så ger man hästar valfrihet, bra då då dom är stäppdjur och mår bra av att gå på sand/grus

tilläggas kan att mina har fri tillgång att gå ut i det gröna men väljer att vila på ridbanan om det är öppet dit vilket jag försöker hålla.

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 19:43 »
så här varmt

mina formligen älskar att vara på sanden när dom sover middag hur varmt det än är.

Däremot så får och ska inte hästar gå i lera, grusar  man 1/3 och har gräs på en 2/3 så ger man hästar valfrihet, bra då då dom är stäppdjur och mår bra av att gå på sand/grus

tilläggas kan att mina har fri tillgång att gå ut i det gröna men väljer att vila på ridbanan om det är öppet dit vilket jag försöker hålla.

Det ja kan se så kommer dom ju inte ut sen finns det häller inte så mycket som en pinne till skugga  så så var det med det inget är perfekt minna vill alltid va i skuggan på sommaren helst inne  vid stark värme då det brukar vara mycket broms och blinningar som biter dom  sen så värkar dom ju inte ens ha så mycket som en kli pinne  men vist det kan ju fungera för dig men inte för andra.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #23 skrivet: 10 jan-11 kl 19:57 »
det var denna bilden jag letade efter

vill dom ha skugga ställer dom sig här

eller här

....valfrihet  ;)

(jag har ganska mycket mer mark än 2000 kvadratmeter med hus)
Länk till mina lamm 2012

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #24 skrivet: 10 jan-11 kl 19:57 »
Kanske det skulle passa er bättre att bli skötare/medryttare på en ponny istället för att skaffa en egen? Jag tycker det är djurplågeri att ha en ensam häst och ytan låter liten, speciellt om ni ska använda trädgården själva (hade inte fallit mig in att ha mina barn i min hästs hage utan vuxens sällskap, hästen är ett flyktdjur och blir den nog skrämd kan i värsta fall ett barn hamna i vägen och bli sparkad eller översprungen).

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 jan-11 kl 20:02 »
det var denna bilden jag letade efter

vill dom ha skugga ställer dom sig här

eller här

....valfrihet  ;)

(jag har ganska mycket mer mark än 2000 kvadratmeter med hus)
ja det har du men hur mycket blir det per häst vet du det?

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 jan-11 kl 20:04 »
Kanske det skulle passa er bättre att bli skötare/medryttare på en ponny istället för att skaffa en egen? Jag tycker det är djurplågeri att ha en ensam häst och ytan låter liten, speciellt om ni ska använda trädgården själva (hade inte fallit mig in att ha mina barn i min hästs hage utan vuxens sällskap, hästen är ett flyktdjur och blir den nog skrämd kan i värsta fall ett barn hamna i vägen och bli sparkad eller översprungen).
vad du tycker är ointressant frågan vad är det som är lagligt sen är det upp till vederbörande att av göra va som är lämpligt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 10 jan-11 kl 20:19 »
Pålle just nu har jag 2,5 hektar (allt används inte på sommaren) men kommer utöka med 4-5 hektar ren betesmark som hästarna kommer kommer alternera med en liten flock får för att minsak parasit trycket och så vill jag ha får.

som bete på sommaren har dom nu ca 1/4 hektar var

vissa andra djur delar dom reda nu med

Länk till mina lamm 2012

lara-li

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 10 jan-11 kl 20:25 »
Tack för alla svar, ville som sagt bara veta om det var möjligt :)

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 jan-11 kl 20:28 »
Pålle just nu har jag 2,5 hektar (allt används inte på sommaren) men kommer utöka med 4-5 hektar ren betesmark som hästarna kommer kommer alternera med en liten flock får för att minsak parasit trycket och så vill jag ha får.

som bete på sommaren har som en 1/4 hektar var

vissa andra djur delar dom reda nu med

bra det att du kommer ha mer mark men du ser det skiljer inte så mycket om man tittar på vad en häst har i nu läget  sen är det ju en mycket mindre häst än vad dina stora är  så det skulle nog kunna gå  det är ju mera än rast hagarna i storstan . :)

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 jan-11 kl 20:29 »
Tack för alla svar, ville som sagt bara veta om det var möjligt :)
det är möjligt sen är det upp till dig :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #31 skrivet: 10 jan-11 kl 20:32 »
i en håla som Göteborg får det räcka med 1/4 hektar var, så länge  :-* mina är inte så där jättestora 3 B och 1 D.

För mig är nummer 1 inga leriga hagar så jag har grusat ganska mycket vid ingångarna.

för vatten och lera räknas inte som hagmark  ;)
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 20:35 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 jan-11 kl 20:39 »
i en håla som Göteborg får det räcka med 1/4 hektar var, så länge  :-* mina är inte så där jättestora 3 B och 1 D.

För mig är nummer 1 inga leriga hagar så jag har grusat ganska mycket vid ingångarna.

för vatten och lera räknas inte som hagmark  ;)

Har du så där förstår ja om du behöver grusa. :)ha det gött

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #33 skrivet: 10 jan-11 kl 20:43 »
Det där räknas inte till hagen, det är vatten  :-*
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 jan-11 kl 20:59 »
Det där räknas inte till hagen, det är vatten  :-*
brukar vara så om det regna till tillräckligt   :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #35 skrivet: 10 jan-11 kl 21:02 »
....eller man bor granne med en älv  ::) du har lite rätt det är regn kombinerat med sydliga vindar som skapar denna sjö två max tre gånger om året

till Ametist stora glädje då han gillar att bada
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 21:04 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 jan-11 kl 21:08 »
....eller man bor granne med en älv  ::) du har lite rätt det är regn kombinerat med sydliga vindar som skapar denna sjö två max tre gånger om året

till Ametist stora glädje då han gillar att bada
så härligt då brukar gå till sjön med mina klumpar så dom får sprala lite i vattnet och ta åsen sig en simtur det brukar vara uppskattat

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 10 jan-11 kl 21:09 »
På tal om små hagar, var i Holland förra året och kompisen berättar då att grannen hade hästar. Jag tänkte naturligtvis "var sjutton då?" mitt i ett radhusområde. Jodå, i hundgården på uteplatsen stod två minishettisar, och några gånger i veckan körde hon i rockard med dem, på kvällarna när hon var hemma från jobbet fick de gå runt i uteplatsen som är ca 5 x 6 meter  ::)

man blir n ästan glad över djurskyddet här i sverige, därnere är det på inget sätt olagligt  ::) >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #38 skrivet: 11 jan-11 kl 22:51 »
vad du tycker är ointressant frågan vad är det som är lagligt sen är det upp till vederbörande att av göra va som är lämpligt.

Varför så otrevlig ton? Vaknat på fel sida?

Det är ju väldigt svårt för någon som inte har så mkt erfarenhet att avgöra vad som är lämpligt eller ej, ts har ju efterfrågat vad andra tycker och lagtexten är redan berörd i andra inlägg.

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 jan-11 kl 22:55 »
Varför så otrevlig ton? Vaknat på fel sida?

Det är ju väldigt svårt för någon som inte har så mkt erfarenhet att avgöra vad som är lämpligt eller ej, ts har ju efterfrågat vad andra tycker och lagtexten är redan berörd i andra inlägg.
Ursäkta men det ärt inte otrevlig ton bara mitt  skriv sätt det får du tyvärr leva med eller så få du låta bli att skriva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser