Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara fodermorötter - nu har de fryst :-(  (läst 4895 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Förvara fodermorötter - nu har de fryst :-(
« skrivet: 09 jan-11 kl 09:41 »
Undrar angående förvaring av morötterna. Har dem i ett f.d avfallskärl för sopor, dvs plastkärl med lock. Varvade sandlådesand med morötter och lite hö ibland då sanden var lite fuktig. Kärlet står i vår verkstad ute. Nu har morötterna fryst - is både utanför och innanpå. Beror det på att sanden var fuktig från början? Hur är bäst att förvara i kärlet? Jag har tyvär inget uppvärmt stall eller så. Och hos hönsen är det lite för trångt att ha kärlet.

Sen då till fråga 2: Hur gör jag med morötterna? Är de okej att äta för kaninerna och hönsen om jag tar in dem innan och tinar upp dem eller är de förstörda? Kan till och med djuren bli dåliga av dem? Eller har de ingen näring längre?

Tacksam för råd!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Körven

• Värmland
SV: Förvara fodermorötter - nu har de fryst :-(
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 11:20 »
Du skall andvända ett förvarningskärl som är isolerat,frigolit är bra isoleringsmaterial.Det kan fungera om man ställer säcken på en frigolitskiva och täcker över med ett isolerande material ett gammalt täcke eller liknande,allt beror ju på hur kallt det är.Man kan förvarar morötter i en temeratur runt nollan utan problem.Har morötterna frusit och börjat tina så ruttnar dom fort.Man skall aldrig utfodra några djur med fruset eller ruttet foder.

Det går att ta in och tina upp morötterna,ta en kniv och skär bort det som är dåligt.Visst har dom frusna morötterna förändrats i näringsinnehåll,men det har nog ingen praktisk betydelse.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 09:12 »
Tack för svar. Kanske kan lägga frigolit i avfallskärlet...

Men då undrar jag hur länge morötterna egentligen håller om de bara står i sin säck? Där jag köper morötter sa de att de blir dåliga på några veckor. Därav att jag la dem i sand. Jag gör åt som mest 20 morötter i veckan så de måste hålla ett tag. Sanden fungerar inte så att de håller längre?

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-11 kl 09:23 »
Om du inte själv har nån jordkällare kanske det finns en hos granne där du kan lite morötter?  I sand så som du beskriver fast i jordkällaren så håller de fint hela vintern.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 09:29 »
Jag har kokat soppa på frysta morötter, den blev som vanligt. Gjorde även en "hönsgröt" med en hel del av dom där morötterna i och dom äter och mår bara bra.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 09:36 »
Förvaringen måste ske i ett frostfritt utrymme. Frigolit eller annan isolering hjälper inte i ett så litet utrymme som ditt kärl, tänk på hur en jordkällare fungerar, t.o.m. där kan frosten måla väggarnas insida vita vid långvarig kyla. Är sen sanden fuktig så fryser den och förmedlar  kylan snarare än isolerar.
Alternativet ute är en stuka men den måste isoleras med ett mycket tjockt marktäcke av halm eller annan luftbärande isolering.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 15:59 »
Hello
Har nu i vinter provat att ha mina rotfrukter b.l.a. i torv istället för sand. Mycket lättare att handskas med!
Ännu så länge är dom knapriga och inte så skäggiga.
Provar också att ha kålrötter i en gammal mjölk-kruka utan nåt strö runt, verkar gå bra där med. Än så länge....

Frigolit smular så lätt sönder, så att isolera tunnan invändigt blir nog bökigt.
Men kolla hos nån fiskhandlare eller stor butik typ Maxi om du kan få eller kanske köpa nån stor sån
där frigolitlåda modell större som de har fisken i. Diska rejält bara och torka sen med lite ättika så
får du nog bort lukten.
Ställ sen på halm och dra nåt gammalt täcke på så klarar det sig nog ett tag.

Lycka till
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Bubblaren

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 jan-11 kl 21:07 »
Tack för alla bra tips  :D
Har grävt fram de flesta morötterna nu och om jag inte vetat att de varit frysta så hade jag inte sett det. Men uppfödaren jag har mina kaniner ifrån säger att det kan bli svampsporer i dem nu efter de varit frysta och rekommenderade inte att jag gav dem till kaninerna fast de såg bra ut. Men hon sa att det inte var några problem för hönsen... Så nu har de fått dem.

Så sand eller torv är bra förvaring för att de ska hålla sig dock får det inte bli minusgrader efter vad jag förstår på er.

Fishfinder: Hur kommer det sig att kålrötterna inte fryser i mjölkkrukan? Låter för bra  :)

Det enklaste för mig känns som att jag då lägger morötterna m i torv och sen fixar frigolitlåda hos fiskhandlaren. Det kändes mest överkomligt. Hos mig finns inga jordkällare i sikte tyvärr - bara "vanliga husägare" runtom eller hästägare med nytillbyggda stall utan att ha varit några gårdar från början. Tänker mig att det är gamla gårdar som mest har sådana..  synd att det inte finns någon på vår gamla lilla gård så hade man kunnat förvara de rotfrukter som vi själva odlar.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 22:00 »
Hello igen
Glömde att läckerheterna står i en jordkällare :-)
Och i jordkällaren står krukan...
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 4 användare
Stengrim, gorlan, beekeepern, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser