Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfiken fråga...  (läst 10255 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Nyfiken fråga...
« skrivet: 30 jun-06 kl 18:02 »
Det här inlägget kanske hamnar lite fel men det verkar inte som om jakt/fisketråden besöks av så många.

När man jämför detta sjävförsörjningsforum med amerikanska liknande så slås man av hur få av inläggen som berör jakt och/eller fiske.

Man får intrycket att jakt och fiske inte verkar vara en lika stor del i den svenske självförsörjarens liv som i den amerikanskes. Fråga en amerikansk självförsörjare vilket som är hans viktigaste arbetsredskap och svaret blir nästan alltid jaktgeväret eller fällorna.

Blev nyfiken på följande frågor:

Hur många svenska självförsörjare härinne nyttjar det naturliga överskottet av vilt/fisk för att fylla sina skafferier, och i vilken utsträckning?

Hur många procent av de djur ni nyttjar som föda kommer från viltjakt/fiske jämfört med de ni föder upp själva?

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

SvenS

• Gäst
Re:Nyfiken fråga...
« Svar #1 skrivet: 30 jun-06 kl 20:54 »

Blev nyfiken på följande frågor:

Hur många svenska självförsörjare härinne nyttjar det naturliga överskottet av vilt/fisk för att fylla sina skafferier, och i vilken utsträckning?

Hur många procent av de djur ni nyttjar som föda kommer från viltjakt/fiske jämfört med de ni föder upp själva?

mvh/Fred

För min del, skulle jag gissa mindre än 5 % årligen. Köper in älgkött på hösten.Färsk fisk, ibland på metspö. Har ingen jaktlicens , och jag föredrar att köpa in min mat (direkt från gård)  snarare än att jag själv producerar den, p.g.a.  av att jag ,än sålänge lönearbetar för kommunen.  

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 30 jun-06 kl 22:36 »
För min del, skulle jag gissa mindre än 5 % årligen. Köper in älgkött på hösten.Färsk fisk, ibland på metspö. Har ingen jaktlicens , och jag föredrar att köpa in min mat (direkt från gård)  snarare än att jag själv producerar den, p.g.a.  av att jag ,än sålänge lönearbetar för kommunen.  
Ja älgkött borde i sig räcka till utfyllnad av i många frysboxar, läste i någon undersökning att den årliga avskjutningen av älg enbart i Sverige är större än hela övriga världens....har för mig att det rörde sig om över 55%. En massa ton kött sådeles.
Häröver är det småvilt-/hjort-/fågeljakten som inbringar de flesta måltiderna.

Anledningen till min undran var väl kanske främst att det enklaste och i synnerhet billigaste sättet att skaffa sig mat på bordet om man bor i glesbyggd och har jakt/fiskemöjligheter är just att ta tillvara på det naturliga överskottet av det naturen har att erbjuda.

Min spontana reaktion och iaktagelse är att svenska alternativare är bättre på att ta tillvara på överskottet från det naturliga växtriket än vad amerikaner är, men att det omvända gäller det naturliga djurlivet.

Jag kan ha fel i mitt antagande (jag växte upp i ett hem en Norrbottnisk by där det åts väldigt mycket fisk och vilt).

mvh/Fred
Some give it all."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 01 jul-06 kl 15:55 »
Just nu kommer väl ca 10-15% av min familjs kött, fisk och fågelkonsumtion från vilda djur. Det beror på att vi än så länge är beroende av att få vilt från min ursprungsfamilj.
Jag är också uppvuxen i en norrbottnisk by och uppfödd på ca 90% vilda och halvvilda (renar) animalier. Jag strävar efter att kunna jaga och fiska själv och det saknas bara en uppskjutning så har jag jägarexamen.

Och en båt för fisket. Men det är knepigare med det och miljögifter. Dessutom bor jag nu där nedfallet från Tjernobyl var relativt stort.

Men du har en stor poäng i att vi borde utnyttja det vilda överskottet bättre.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 23:31 »
Härhemma köper vi ytterst lite kött.
Frysen är full av älg, rådjur, hare (sällan), kanadagäss och änder,
samt kyckling (broiler) från mina föräldrars uppfödning.
Jag är så van vid älg och rådjursfärs att jag tycker att "vanlig" köttfärs ser skitskum ut när man steker den, dessutom smakar det konstigt  ;) ;D
Det har även hänt att vi köpt hem en halv gris.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #5 skrivet: 20 apr-07 kl 00:15 »
Skulle tro att ungefär 95 % av allt kött kommer ifrån egen jakt och då främst älg.  När det gäller fisk så är det sämre men om man får tillfälle att lägga nät i någon fjällsjö full med röding så blir det många kilo. Har haft lyckan att få följa med fiskerättsägare på dylika äventyr några gånger och fångsten brukar då bli väldigt generös  :)
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #6 skrivet: 20 apr-07 kl 08:14 »
Hej!!

Vi är väl lite mer "amrikaniserade" då för allt kött som vi har är vilt :).
Min mans stora intressen är jakt och fiske så vi anser det vara onödigt att köpa annat kött när vi har den här förmånen.

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

Karamell.

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 apr-07 kl 14:33 »

Under min uppväxt var det självklart att använda så mycket som möjligt av det vi producerade själva. Eftersom vi inte haft djur var det självklart att ta tillvara och fylla frysboxarna med så mycket kött och fisk som vi hade fiskat/jagat själva. Vi hade säkert kött/fisk till 70% på det här viset och köpte endast lite någon gång ibland (30%) och då helst av någon granne som hade djur. Jag tänker fortsätta i samma anda så fort jag kan flytta ut på landet igen!
Intressanta frågor du ställde!

Ursus

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-07 kl 15:41 »
Jag vet inte hur det är i USA men jag misstänker att det är betydligt billigare och enklare att få jaga där än här. Det krävs ju jägarexamen, vapenskåp, jaktlicenser, skjutprov och fan & co fär att få jaga. Fisket är ju en annan sak, det är billigt och enkelt här att få fiska tex aborre och gädda. Men de flesta vill ju fiska/äta ädlare fiskar, och då kostar det oftare mer än det smakar...

Dessutom tycker ju kära gamla livsmedelsverket att insjövisk är rena giftet så det är nog många som drar sig för att äta det.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 20 apr-07 kl 15:57 »
Jag vet inte hur det är i USA men jag misstänker att det är betydligt billigare och enklare att få jaga där än här. Det krävs ju jägarexamen, vapenskåp, jaktlicenser, skjutprov och fan & co fär att få jaga. Fisket är ju en annan sak, det är billigt och enkelt här att få fiska tex aborre och gädda. Men de flesta vill ju fiska/äta ädlare fiskar, och då kostar det oftare mer än det smakar...

Dessutom tycker ju kära gamla livsmedelsverket att insjövisk är rena giftet så det är nog många som drar sig för att äta det.
Jägarexamen, fälljaktslicens, och pilbågslicens måste man ha även i mina trakter, men utbildningen är gratis.
Så länge du inte finns med i något straffregister så kan du köpa en bössa på närmsta "Supermarket" och ammunition på macken.
Jaktsäsongerna är efterhållna och det är gott om "park rangers" och "DEC Officers" som håller efter tjuvjakt. Dock är det alltid någon säsong öppen året runt.
Jaktlicens som ger dig rätt till en hjort, en björn, fri småviltsjakt, trapping och fiske kostade förra året 46 dollar. Vill/behöver man skjuta t.ex fler hjortar så kan man kostnadsfritt ansöka om extra (deer permits) vilket aldrig har varit något problem att få i mina trakter.
Den mesta jakten bedrivs för husbehov av familjer på egen mark men det finns även gott om "Public land" där alla som vill och har jaktlicens kan jaga och fiska.
På landsbygden är det snarare överpoppulation än underpoppulation av de flesta arter, just nu är det säsong på skogsfågel i mina trakter så i helgen skall jag försöka få tag i några kalkoner.
Mina närmaste floder har goda poppulationer av trout så om vädret tillåter kan jag återfinnas med dottern i knät vid strandbanken av Homer eller Chattanoga River på söndag ;).

mvh/Fred
« Senast ändrad: 20 apr-07 kl 16:00 av Fred »
Some give it all."

Ursus

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 21 apr-07 kl 10:18 »
Låter som en trevlig fisketur.  I Sverige är det tyvärr så att vattenkraftens dammar har förstört de flesta naturliga fiskevattnen där man förr kunde fiska lax och öring och röding . De få som finns kvar är dyra att fiska i, och det är också dyrt att fiska på de platser där man sätter ut fisk.

Så vill man minska sina levnadskostnader genom att fiska själv så är det nog bara att lära sig att älska aborre, sik och gädda. Själv funderar jag på att odla fisk i en damm.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 apr-07 kl 10:48 »
I den del av landet jag bor kan jakt inte inbringa något. Det är nästan till 100% jordbruksland och tätbebyggelse. Det finns rådjur, harar och fasaner, alla inplanterade, på vissa ställen även kron och dovhjort. Fisket är reglerat och dyra fiskekort, en del av turistnäringen.

Det går knappast att jaga för försörjning, det kostar ibland väldigt mycket.  15000 för en dags jakt t.ex, och det är inte säkert att du får behålla bytet.

Rena sporten med andra ord.

Här finns inte som i USA en stor andel av marken som är statlig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 21 apr-07 kl 16:24 »
.......
Så vill man minska sina levnadskostnader genom att fiska själv så är det nog bara att lära sig att älska aborre, sik och gädda. Själv funderar jag på att odla fisk i en damm.
;D Aborre, sik och gädda är för mig delikatesser.
Finns inte mycket som slår ett fat enrisrökt aborre tillsammans med mandelpotatis i "doppikopp".
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 21 apr-07 kl 16:30 »
I den del av landet jag bor kan jakt inte inbringa något. Det är nästan till 100% jordbruksland och tätbebyggelse. Det finns rådjur, harar och fasaner, alla inplanterade, på vissa ställen även kron och dovhjort. Fisket är reglerat och dyra fiskekort, en del av turistnäringen.

Det går knappast att jaga för försörjning, det kostar ibland väldigt mycket.  15000 för en dags jakt t.ex, och det är inte säkert att du får behålla bytet.

Rena sporten med andra ord.

Här finns inte som i USA en stor andel av marken som är statlig.
Nej det kan nog vara sant.
Men det måste väl ändå finnas möjlighet till en viss "allmogejakt"?
Men kanske inte....sisst jag var hemma och besökte sverige (för fyra år sen) passade jag på att besöka min barndomsby för att visa den för min dotter.
Jag tog med henne till Haukijärvi (sjön jag fiskade i som barn, la ut mjärdar och nät med min morfar och lärde mig simma i).
Och möttes där av en skylt om var man skulle lösa fiskekort......tiderna förändras.
Some give it all."

Ursus

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 22 apr-07 kl 10:08 »
Men faktom kvarstår. Ett årskort för fiske i ett stort område kostar inte mer än 150 kr. Och det skulle inte ta lång tid att fiska sitt årsbehov av fisk här, även om man åt fisk flera gånger i veckan. Men det är nog inte så många som ser nån poäng i att vara självförsörjande överhuvudtaget...

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 apr-07 kl 18:45 »
För 150:- kanske jag får fiska en dag här. "Det är ofta put and take".
De ställen där det är fritt, finns ingen ätbar fisk.

Jag har försökt i Saxån, men det är inte särskillt givande, och kanske inte ens lagligt(har inte kollat).

I min barndom fanns det många ställen, som vi fiskade i, fick mycket torsk och ål, utanför Åhus, men detta är en svunnen tid.

Däremot kan man fortfarande skaffa svamp och bär, då allemansrätten finns.

halle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 apr-07 kl 23:17 »
Hejsan
Det var en intressant o trevlig fundering!
Man kan ju säga så här att allmogejakten finns ju inte längre.
Förr var det ju många som fick gå ut och jaga för lite kött och att inte bara få äta potatis,bröd osv.
För min egen del så får jag ut ca 10% av allt animalisk föda igenom fiske o jakt, resten får jag utav mina egna djur här på gården.
Mvh Halle

A.Viking

« Svar #17 skrivet: 26 apr-07 kl 15:32 »
I vår familj har alla tagit jägarexamen, så ca 50% av köttet vi äter härstammar från skogen, resten är egen producerat lamm och kalv kött. Fisk köper vi aldrig, eftersom vi är så priviligierade att vi bor vid havet och där är är fisket fritt. Strömming och sik är vad som gäller hos oss. Jägarexamen är jädrigt dyrt att ta idag, ca. 2400 inkl. litteratur. I år ingår 7 böcker , tungt att läsa in , och inte allt kan betraktas som adekvat för att bli en bra jägare! Risken är att jakt i framtiden blir ett nöje för de besuttna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Nyfiken fråga...
« Svar #18 skrivet: 02 apr-10 kl 09:12 »
Jag tog nyligen jägarexamen och jag tror att om man skall räkna med alla kostnader för uppskjutning, böcker, Kostnaden för själva kursen, ammunition och duvor så börjar man nog närma sig 10 000 kronor. Det är inte var människa som kan spotta upp så där. Tur att man krossade tumspetsen så att försäkringen kunde betala för det :) Annars hade jag aldrig haft råd. Ska man lägga till ett godkänt vapenskåp, ansöka om licenser, vapen och all utrustning. Vill inte ens tänka på vad man landar på.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skytten

• Skåne
SV: Nyfiken fråga...
« Svar #19 skrivet: 02 apr-10 kl 15:12 »
I går tog jag en av grevens förymnda fasaner med bara händerna, den lever nu lyckligt i en rastgård, och blir middag när jag fått den fet. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser