Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanintraktor?  (läst 11752 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Kanintraktor?
« skrivet: 07 jan-11 kl 19:55 »
Hmm, ja, som ämnet lyder, hur effektiv är en kanintraktor?

Det vore så otroligt smidigt om jag kunde använda djur för att röja upp en bit av den odlingsbara marken som nu är helt övervuxen av hallonsnår och ogräs. Det kommer vara så mycket annat som ska fixas den här första sommaren så jag orkar inte odla upp allt i år, men jag vill förbereda marken.

Det känns ju som att en gristraktor skulle vara bäst, men finns det grisar att köpa/låna i norrbotten? Vill inte ha ett monster från Alviksgrisen...

Så kan kaniner göra jobbet? Ni som har kaniner i hägn, hur fort mejjar dom ner en övervuxen yta?

Jag har själv bara erfarenhet av att ha kaniner på villagräsmatta, då fick man ju flytta buren varannan dag om det inte skulle bli barmark.

Jag tänker mig att slå massa flugor i samma smäll... Bygga en enkel, stor inhägnad för köttungdjuren så dom kan bli fina och välväxta utan köpesfoder, och få marken hyfsat röjd.

Vad tror ni =)?
//Lina

challe:)

• Småland
SV: Kanintraktor?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 20:02 »
Det skulle nog gå ;). Men det är ju hur många djur du har tänkt att ha där. Min gotlandskanin  äter rent i en bur på 2,5m2 på en dag.
« Senast ändrad: 07 jan-11 kl 20:20 av challe:) »
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-11 kl 20:15 »
Det funkar bra med kanintraktor och kaninerna skulle nog älska mark som är övervuxen av hallon och ogräs. Enda nackdelen är att de behöver flyttas ofta och det är rätt tungt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 07 jan-11 kl 20:32 »
Jag tänker bygga 10x20 meter inhägnad istället :D! Så slipper jag flytta runt dom.  ;D.

Avelsdjuren får bo i runtflyttbara burar på 1x3m, jag har byggt såna tidigare och vet hur jag ska bygga billigt och lätt.

//Lina

SannaF

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 10:40 »
För första året så har vi ett hägn på 5x10 m till våra gottisar - det är sandjord och där med inte så kraftigt gräs - det tog väl max en vecka för dem att äta upp när vi släppte in dem (13st ungdjur/vuxna) i september.
Det fanns endast gräs och inget sly där inne.
Mot nya äventyr!

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 10:48 »
En kanintraktor skulle säkert funka utmärkt och låter väldigt roligt, bara "jobbarna" inte gräver sig ut.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 08 jan-11 kl 11:53 »
Dom brukar ju hålla sig inne så länge som det är nog roligt på insidan... Men det är ju inte så svårt att gräva ner några decimeter av nätet iofs.
//Lina

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 08 jan-11 kl 12:01 »
Dom brukar ju hålla sig inne så länge som det är nog roligt på insidan... Men det är ju inte så svårt att gräva ner några decimeter av nätet iofs.
Då går det ju inte längre att flytta traktorn Att gräva ner nät varje gång man flytter traktorn blir väldigt mycket job.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-11 kl 12:06 »
Hade mina kaniner i en stor hage med vinbärsbuskar i.  Det gick bro förutom att en av dem inte kunde låta bli och gräva. Jag tror vissa kaniner är mer benägna att gräva än andra. Mina kaniner åt inte så mycket på vinbärsbuskarna, men kanske de gillar hallen bättre. Annars är ju kaniner grymma på att beta ner saker :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 08 jan-11 kl 12:27 »
Då går det ju inte längre att flytta traktorn Att gräva ner nät varje gång man flytter traktorn blir väldigt mycket job.

Eller så bygger man den så stor att den bara behöver flyttas inför varje säsong... Jag skulle inte vilja ha kaniner dygnet runt i burar som inte har nät nergrävt i kanterna och nät hela vägen runt (i det här fallet blir det nog bärnät i taket). Annars blir det ju bara en rasthage som inte är lämplig att ha kaniner i utan övervakning. Dessutom så vill jag ju inte bara att dom ska beta ner det, dom får gärna gräva och riva och ha sig så blir det mindre jobb för mig sen.

Har ett distinkt minne av att det var så John Seymour hade ritat upp det i sin bok, att djurtraktorn bara flyttades per säsong.
//Lina

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jan-11 kl 13:09 »
Roligt du nämnder detta! För det är precis vad jag planerar nyttja till våren. Funderar på att dela in trädgårdslandet i tre bitar där de kan gå men har inte helt löst nätproblemet än. Vore fint med foton på olika flyttbara/monterbara inhägnader, någon som har?
Kaninuppfödare och pelargontant.

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jan-11 kl 13:34 »
Hos oss grävde de sig ut. Och väl ute passade de på att ringbarka de nyplanterade päronträden. (riktigt dyrt kaninfoder!)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 jan-11 kl 14:27 »
Heheheh jag skulle aldrig våga plantera fruktträd utan gnagskydd, dom små rackarna lyckas ju rymma ur vad som helst om dom vill. Gnaga sig igenom hönsnät, japp. Skaka galler tills dörren öppnas, japp. Klättra uppför nätet och trycka upp luckan, jupp. Attackdyka när dörren öppnas, jojo.

Jag har jagat många kaniner med fjärilshåv :P (skitbra tips förövrigt, lätt att fånga dom utan att råka skada dom).
//Lina

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 08 jan-11 kl 15:17 »
Jag har jagat många kaniner med fjärilshåv :P (skitbra tips förövrigt, lätt att fånga dom utan att råka skada dom).

Annars är grävlingsfälla the shit ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 15:33 »
Eller så bygger man den så stor att den bara behöver flyttas inför varje säsong... Jag skulle inte vilja ha kaniner dygnet runt i burar som inte har nät nergrävt i kanterna och nät hela vägen runt (i det här fallet blir det nog bärnät i taket). Annars blir det ju bara en rasthage som inte är lämplig att ha kaniner i utan övervakning. Dessutom så vill jag ju inte bara att dom ska beta ner det, dom får gärna gräva och riva och ha sig så blir det mindre jobb för mig sen.

Har ett distinkt minne av att det var så John Seymour hade ritat upp det i sin bok, att djurtraktorn bara flyttades per säsong.

OK jag trodde bara att man menade något som var lätt att flytta ofta när man pratade om "traktor" men jag tycker absolut också att det är bäst med nergrävd nät :-)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 09 jan-11 kl 11:27 »
De som grävt sig ut, hur har inhägnaden sett ut? Viktigt är att nätet viks in minst 2 dm.
Kaninuppfödare och pelargontant.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-11 kl 18:12 »
Hur fångar du kaniner med en grävlingsfälla?
Med vad lockar du in dom?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-11 kl 06:52 »
Avelsdjuren får bo i runtflyttbara burar på 1x3m, jag har byggt såna tidigare och vet hur jag ska bygga billigt och lätt.

Är på jakt efter lätta burkonstruktioner för gräsbete. Skulle vara bra med en beskrivning inför sommarens burbygge, om du vill dela med dig :)?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 28 jan-11 kl 07:35 »
Absolut!
Kan posta bild ikväll =)
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 28 jan-11 kl 23:30 »
Heheheh jag skulle aldrig våga plantera fruktträd utan gnagskydd, dom små rackarna lyckas ju rymma ur vad som helst om dom vill. Gnaga sig igenom hönsnät, japp. Skaka galler tills dörren öppnas, japp. Klättra uppför nätet och trycka upp luckan, jupp. Attackdyka när dörren öppnas, jojo.

Gnagskydd även mot harar, tack!  Men håv funkar väl ändå bara EN gång per kanin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser