Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni andra? Slakt/avlivning av tuppar.  (läst 3942 gånger)

HannaK

• Blekinge
Hur gör ni andra? Slakt/avlivning av tuppar.
« skrivet: 07 jan-11 kl 16:31 »
Vet inte om det finns en sån här tråd sedan innan, jag och alternativ.nu:s sökmotor är inte vänner.

Iallafall.. Jag har fyra st ungtuppar som jag själv inte ska ha.. Som jag heller inte lär bli av med eftersom marknaden av just tuppar är ganska mättad, minst sagt.

Dessa tuppar bor i min källare, där de har bott sedan nykläckta och nu galer de så vackert i kör  ::) Ute i hönshuset bor det redan tre vuxna tuppar och jag vill inte gärna sätta ut dessa fyra dit.. Speciellt inte som det är mitt i vintern och hönsen tvärvägrar att gå ut. :-\ Det skulle med andra ord kännas lite trångt.

Så hur skulle ni andra göra? Att få upp dem så mycket i vikt att det är lönt att äta dem skulle säkert ta ett par månader till, och ha dem i källaren så länge till vet jag inte om jag vill.. Även om de har ganska gott om plats och inte lider på något sätt.
Finns det någon outtalad regel mot, eller är det etiskt fel att ha ihjäl dem bara för att det inte finns plats för dem här i världen? Hur tänker ni? Spelar det någon roll om de avlivas nu eller om de slaktas om ett par månader.. Egentligen..?

Detta kanske är en korkad fråga men jag har inte behövt ställas mot den tidigare och vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.. Det är ju liv det handlar om.

Mvh
Hanna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur gör ni andra? Slakt/avlivning av tuppar.
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 16:40 »
Vaktlar äter man, de väger bara runt 100-200 gram (om det inte handlar om större varianter). Så varför skulle det inte vara värt att äta dessa? :) Ju yngre, ju snabbare går det att ta reda på dem.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jan-11 kl 16:51 »
Koka soppa på de annars, väldigt gott blir det.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 07 jan-11 kl 17:14 »
Här hemma matas hundarna med det jag inte orkar ta till vara på vid slakt. smSå djur med dålig köttmängd får hundarna med fjädrar och allt. På så vis går inget till spillo ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jan-11 kl 17:22 »
Vi tycker det är så himla gott med tuppar så vi skulle utan tvekan göda dom och äta dom. (det gör vi löpande med tuppar och senast blev vi nästan besvikna att det det blev så många hönor och få tuppar i kullen  :P)

När det nån gång händer att vi nackar en gammaltupp eller sjuk höna så brukade vi förr lägga döda djuret i skogen, men efter fågelinfluensaperioden blir det istället i en bärkasse, knyter igen och i soptunnan.

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-11 kl 17:32 »
Här hemma matas hundarna med det jag inte orkar ta till vara på vid slakt. smSå djur med dålig köttmängd får hundarna med fjädrar och allt. På så vis går inget till spillo ;)

Men ger du hundarna fågel? Är det inte risk att dom skadar sig på de vassa benen.
Jag har fått lära mig att aldrig ge hundar kött på f = fläsk, fågel, fisk
//Luff

AK Corall

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 jan-11 kl 17:40 »

Jag har också funderat på det. Till saken hör är att vi har en hund med dåliga leder som därför får svindyr Cosequin vars verksamma ämnen ska finnas i kycklingbrosk. MEN jag vågar inte ge kyckling med ben till hundarna efter alla skräckhistorier man hört om sylvassa benbitar som kan sätta sig i halsen... Är det mest hörsägen eller är det vanligt förekommande? (Hunden i fråga är en labbe som kastar i sig maten).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 07 jan-11 kl 17:51 »
Har för mig att jag läst att det endast är tillagade ben som är farligt, inte råa.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

HannaK

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 07 jan-11 kl 18:42 »
Tackar för svaren.. Då behöver jag inte må så hemskt dåligt över att jag har ihjäl dem iallafall.. Även om man helst slipper. Får väl helt enkelt se om det är värt besväret att laga till dem eller så får den ena hunden kalasa.  :)

Det är mycket riktigt tillagade ben som kan vara farligt för hundarna.

Mvh

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jan-11 kl 18:50 »
Jag hade tagit tillvara på det fina kött som de säkert ger. Vill du göra det lätt för dig så flå dem och ta till vara ben, lår och bröst. Det är lätt att kränga av skinnet om du lägger dem på rygg och snittar upp skinnet och trycker det nedåt. Sen är det bara att ta en sekatör att stycka ut delarna. Lägg delarna i marinad ett par dygn och gör en god tuppgryta - vet ja! Bra synd att bara slänga - tycker ja!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 07 jan-11 kl 18:59 »
Slaktade nyss 4 st tuppar som var väldigt tuppiga men som inte var full vuxna ,Bröst bitarna var i storlek med en ring duva och dom ligger nu i marinad ;D

HannaK

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 07 jan-11 kl 19:55 »
Vi tycker det är så himla gott med tuppar så vi skulle utan tvekan göda dom och äta dom.

Ja.. Hade det känts bra att ta ut dem till de andra hönsen (om mitt hönshus hade varit bra mycket större med någon färre tupp i) så hade jag nog gjort så. Det är förvisso gott om plats i källaren och min sambo är hemskt tålig och snäll men kuckelikuandet av fyra tuppar där nere i ett par månader till..? Njae.. Helst inte ;D

Skall göra som flera av er har föreslagit.. Ta tillvara på det som finns på dem eller i värsta fall ge hunden.

Mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-11 kl 20:45 »
Vi slaktade några tuppar här, men det blev så ynkligt med kött så dom har bara blivit liggande i frysen. Jag klarar inte av att äta dom heller för den delen.  Man får ju tänka på att om det är värpraser, så är dom ju inte gjorda för att producera kött, utan ägg.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 21:16 »
Vi slaktade några tuppar här, men det blev så ynkligt med kött så dom har bara blivit liggande i frysen. Jag klarar inte av att äta dom heller för den delen.  Man får ju tänka på att om det är värpraser, så är dom ju inte gjorda för att producera kött, utan ägg.

Det behöver inte vara köttracer för att bli gott!  Våra är totalkorsningar (mest hedemora och några svarta som värpar gröna ägg + lite vanlig brun värphöna av industrimodell och nån rolig väldigt stor sak med "päls" på benen och sen har dom korsat sig hejvildt under 10 års tid (ny tupp ibland).  Våra tuppar brukar vi göda på slutet med massa vete, då brukar dom komma upp i 2-2,4 kilo slaktat vikt och är feta och kalasgoda.  Då brukar de vara runt 6-7 månader.  Om man slaktar dom redan när de börjar gala och kanske har varit ute o sprungit mycket och kanske dessutom jagats undan från maten av stortuppen, då kan de ju vara magra och torra o tråkiga.
När man ätit såna riktigta mumstuppar då smakar industrikykling i jämförelse som pappkartong.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 21:40 »
Och här har det ätits Holländsk dvärgtupp på ca 14 veckor i ålder, sabelpoot och svensk dvärg. Där kan man ju säga allt annat än mycket kött, men gott ändå. Är ju inte "mängden" kött som gör smaken. :P Föredrar när de är något mindre, runt 4 månader, då är de mycket lättare att hantera, köttet är mört. Om det inte räcker med en, använd 2 i rätten istället.

Tupparna på bilden här under var av rasen RIR red och ca 12-13 veckor gamla, dög finfint till gryta som fick en att spricka av mätthet och räcka i i flera dagar framåt (mamma som är "vegeterian" och inte äter något annat i djurväg än skaldjur och fisk annars höll också på att äta ihjäl sig för den blev så god, kocken är Emil ;)). :X

« Senast ändrad: 07 jan-11 kl 21:42 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser