Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjar odling länktips sökes!!  (läst 6573 gånger)

saradenrara

• Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
Nybörjar odling länktips sökes!!
« skrivet: 06 jan-11 kl 14:31 »
Hjälp till en nybörjare!
Finns det någon som har nån länk till typ "Odling for dummies"  ;) Är helt ny inom detta och skulle vilja ha lite praktisk info om vad man behöver i materialväg. Har planer om att bygga ett litet växthus att ha på balkongen för tomater, squash och örter och kryddor. Sedan skall vi anlägga ett litet grönsaksland i trädgården som är gammal havsbotten så det är mestadels lera tror jag.

Tacksam för svar!

;D
Samarbete och lösningsfokus!

melongurka

• Västergötland
SV: Nybörjar odling länktips sökes!!
« Svar #1 skrivet: 06 jan-11 kl 14:35 »
Har du plats så bygg växthuset i trädgården ihop med grönsakslandet. Det blir lättare att vattna mm. Har du jordproblem så skaffa pallkragar och fyll med jord, sen kan du känna dig fram i år vad du vill odla, pröva lite av varje.

tench

• -
    • Solrot
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #3 skrivet: 06 jan-11 kl 14:55 »
här borde det finnas många experter, du får säket många svar här..
smart det där "melongurka"  att ha växthus och grönsaksland bredvid varann. men för mig gick inte det, men min ide är att ha takrännor på mitt växthus som leder in till en tunna i växthuset. 
jag hade kryddorna i växthuset förra året och det var bra. det är mitt tips!
jag odlar på jordbäddar ej i pallkragar. och det har gått bra för mig.. 

Saradenrara om du har lerjord så tror jag att man ska blanda ut jorden men torv eller kompost.. ::)  men du får säkrt svar här snart..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

saradenrara

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 06 jan-11 kl 15:42 »
Tack alla för fina tips!  :D
Melongurka: Jag har inte så mycket pengar så det blir inget stort växthus, tänkte hitta några gamla fönster på loppis och bygga mer som ett litet hus/skåp att ha på min balkong som är väldigt stor. Vi får se vad det blir av det hela, får prova mig fram helt enkelt  ;D

tack alla för tipsen som sagt!

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jan-11 kl 15:51 »
  Du kan väll bygga ett av lite reglar från typ bygg max  och lite bygg plast  samt att du säkrar med list på reglarna  så brukar plasten hålla  det bli starkt  kan ske ett litet alternativ  för glas som lätt kan gå sönder.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 06 jan-11 kl 15:53 »
hej,

om du har en tung ler jord är det bättre att odla i upphöjda bäddar eller pallkragar med inköpt jord. Köp ej de säckar som finns i butiken, hitta helst någon som säljer åker jord. Det som finns i påsarna är endast torv och ska inte kunna kallas för jord. Börjar smått med några bäddar och utöka allt eftersom. Potatis och morötter är rolig och lätt att odla. Sockerarter är en av min favoriter. Jordartskockor är enkelt och gott. I växthuset har jag salvia basilika och tomater. Jag började för 3 år sen med två pallkragar och brukar idag 500kvm hemma till växter. Vi försörja 4 personer på det.

Kom gärna med specifika frågor så hjälpa jag dig så gott jag kan.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 06 jan-11 kl 16:04 »
Du kan ju söka på trädgård eller gardening, tidningen Allt om Trädgård och en massa bloggar, på Impecta eller andra frökataloger eller på specifika växter som du vill ha i din odling. Fast  rekommenderas varmt boken "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson - en bok att inspireras av om man vill odla ätliga växter. :D
Annars finns det många rosor som älskar att stå i lerjord ;D
Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jan-11 kl 16:09 »
Det var ju någon som la in ett program här i en tråd och ville ha synpunkter på .
Det var väl ett ganska bra program för de som inte kunde så mycket ?
Programmet sa väl till tex om två växter inte passade att sås nära varandra osv .

saradenrara

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 07 jan-11 kl 13:11 »
hej,

om du har en tung ler jord är det bättre att odla i upphöjda bäddar eller pallkragar med inköpt jord. Köp ej de säckar som finns i butiken, hitta helst någon som säljer åker jord. Det som finns i påsarna är endast torv och ska inte kunna kallas för jord. Börjar smått med några bäddar och utöka allt eftersom. Potatis och morötter är rolig och lätt att odla. Sockerarter är en av min favoriter. Jordartskockor är enkelt och gott. I växthuset har jag salvia basilika och tomater. Jag började för 3 år sen med två pallkragar och brukar idag 500kvm hemma till växter. Vi försörja 4 personer på det.

Kom gärna med specifika frågor så hjälpa jag dig så gott jag kan.

mvh

Jonathan

Tack Jonathan!

Ja, det kanske blir en massa merjobb som är onödig om man skall hålla på och bearbeta jorden en massa innan man kan börja odla, skall testa ditt tips med bäddar....en dum fråga....hur djupa måste bäddarna vara om man skall odla potatis, måste inte de ha väldigt djup då de skall ligga under jorden, eller ligger de ganska högt upp nära ytan?

Mvh Sara!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #10 skrivet: 07 jan-11 kl 13:23 »
hej,

en sättdjup på 35cm bör räcka då man även kupa jorden runt växten efter några veckor. Jag bruka gräva en ränna 20CM och sätta potatiserna i den. När plantorna är 10 cm högre än vallorna på rännans sidorna flyta jag jorden in i rännan så att jordytan blir plan. efter ytterliga några veckor kupera jag en gång till med jorden från platsen där vallarna var.

Hoppas du fattar??

eller så kan man sätta de i en pallkraga.. låt de växa till sig ett tag och sen sätt på ett till krage och fyll den med jord. Potatisa knölar växer mellan moder potatisen och jord ytan. dvs inte neråt.

En bra tidig sort är minerva.. på 6-8v har man färsk potatis, de bör ej växer för stort då de blir väldigt mjöliga.

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Misonten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-11 kl 17:17 »
Kanske en dum fråga, men häller man jorden direkt i kragen utan att ta bort gräset under?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #12 skrivet: 24 jan-11 kl 17:22 »
Fast  rekommenderas varmt boken "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson - en bok att inspireras av om man vill odla ätliga växter. :D

Och den är slut på Adlibris  :'(
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 24 jan-11 kl 17:47 »
Och den är slut på Adlibris  :'(
Enigt Bokus kommer den i ny upplaga i början av mars :D

tench

• -
    • Solrot
« Svar #14 skrivet: 24 jan-11 kl 18:40 »
Är det ingen som har läst Lenas nya bok om grönsaksodling då?
Vet inte om den ersätter köksträdgården, men lär finnas nog med nybörjartips för att man ska komma igång.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 24 jan-11 kl 20:13 »
Är det ingen som har läst Lenas nya bok om grönsaksodling då?
Vet inte om den ersätter köksträdgården, men lär finnas nog med nybörjartips för att man ska komma igång.
Antagligen en ny och reviderad upplaga ;)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #16 skrivet: 25 jan-11 kl 09:03 »
Enigt Bokus kommer den i ny upplaga i början av mars :D

Men jag vill ju ha den NU  o:) för att titta, planera och dregla  8)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 25 jan-11 kl 10:50 »
Men jag vill ju ha den NU  o:) för att titta, planera och dregla  8)
;D kolla på bibblan eller din bokhandel om den finns där - fast då blir det ju förra upplagan eller förrförra - den som väntar på nåt gott... ;D

tuulis

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-11 kl 16:52 »
Som begagnat så såg jag den just nu på www.bokborsen.se.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 jan-11 kl 17:06 »
Hej
På jordbruksverkets ( www.sjv.se ) hemsida finns massor att ladda ner som handlar om ekologisk grönsaksodling - på friland och för växthus. Du kan också beställa hela pärmen för en slant. Lycka till

Ps Om du har gammal havsbotten i bohuslän - är det inte mest sand i jorden då?
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser