Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen ägg?  (läst 2432 gånger)

caroola

• Skåne
ingen ägg?
« skrivet: 05 jan-11 kl 11:14 »
hej, jag är ny här!
Vi bor med två pojkar på en liten gård i Skåne. I 11 års tid har vi har haft höns. Förre året köpte vi 9 nya höns av olika ras. Tuppen har vi haft i tre år. Hönorna har ett stort hönshus med stort utegård (9 gånger 2). Vi matar de med rågkross, vete, majs, matrester, allfoder (varannan dag) och torkade nässlor. Hönorna lägger dåligt med ägg. Ibland  ligger det bara ett ägg och ibland inget. Hönorna är bara 1,5 år. Vad gör jag fel. Vi har alltid haft många ägg och såld de till grannar och släktingar.
Carola

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ingen ägg?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 11:22 »
Äldre hönor lägger ofta få eller inga ägg under vintern. Kläck nya varje försommar, så har du några som lägger ägg på vintern också.

Vad har du för raser? Vilken temperatur är det i hönshuset? Är där stora fönster eller elektrisk belysning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 12:58 »
Vintern är ju hönsens naturliga viloperiod. För att få dem att värpa då behövs extra ljus. Detta göller framförallt höns som är inne på sitt andra år eller äldre. De flesta hönor behöver minst 10 timmars helst 14 timmars ljus för att värpa.

Att det värps dåligt kan ha många andra orsaker också. Tillräcklig tillgång på vatten är en faktor. Vi har ju haft ovanligt kallt i Skåne. Fryser vattnet snabbt så att de inte hinner dricka tillräckligt?? Det kan göra att dom slutar värpa.

Ohyra är en annan orsak.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 22:25 »
hej, jag är ny här!
Vi bor med två pojkar på en liten gård i Skåne. I 11 års tid har vi har haft höns. Förre året köpte vi 9 nya höns av olika ras. Tuppen har vi haft i tre år. Hönorna har ett stort hönshus med stort utegård (9 gånger 2). Vi matar de med rågkross, vete, majs, matrester, allfoder (varannan dag) och torkade nässlor. Hönorna lägger dåligt med ägg. Ibland  ligger det bara ett ägg och ibland inget. Hönorna är bara 1,5 år. Vad gör jag fel. Vi har alltid haft många ägg och såld de till grannar och släktingar.
Carola
Du har fått råd av två som jag anser riktigt kunniga på forumet. Då du även ger allfoder vilket ska innehålla allt de behöver så kan det inte vara fodret. Mina får 8-10 timmars ljus och värper inte fast jag har unghöns så jag röstar på som Lina säger att du ökar ljusmängden om den är lägre än 10 timmar. Vad är det för hönsraser du har?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

caroola

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jan-11 kl 14:10 »
Äldre hönor lägger ofta få eller inga ägg under vintern. Kläck nya varje försommar, så har du några som lägger ägg på vintern också.

Vad har du för raser? Vilken temperatur är det i hönshuset? Är där stora fönster eller elektrisk belysning?
Jag har några Ancona höns, skånsk blommehöns och tyska dvärghöns. Jag fick ta tempen på hönshuset och det var 5 plusgrader. Jag har två stora fönster (norr) och har elek. belysning på cirka 10 timmar varje dag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-11 kl 16:54 »
Prova att ge dom värpfoder så ser du ju om dom lägger mer . Det funkar hos mej iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

caroola

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jan-11 kl 16:55 »
tack för alla svar.
Jag klagade lite för tidigt kanske.
Noll ägg på tisdag, ett på onsdag, två på torsdag och idag....minsann tre ägg. Jag undrar om de har internet-uppkoppling i hönshuset?

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jan-11 kl 21:10 »
tack för alla svar.
Jag klagade lite för tidigt kanske.
Noll ägg på tisdag, ett på onsdag, två på torsdag och idag....minsann tre ägg. Jag undrar om de har internet-uppkoppling i hönshuset?

Ha ha - grattis till äggen. Mina måste ha det dåligt med nätuppkopplingen då  ;D De har inte hajat än.. ska öka mängden ärtor i fodret nu...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 07 jan-11 kl 21:31 »
får mellan 3-6 ägg per dag nu på 19 hönor

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
matematiker, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser