Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tråda ramar?  (läst 16300 gånger)

vesslan

• Småland
SV: Hur tråda ramar?
« Svar #20 skrivet: 06 jan-11 kl 21:12 »
Stort tack till den samlade kunskapen  :D

Är tacksam för att Ni tagit Er tid att hjälpa mig!
Känner nu att jag har fått den info som jag behöver för att tråda!

Återigen: Tack o bock!

V

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 06 jan-11 kl 22:17 »
Hmm En följdfråga infinner sig direkt:
När trådningen är klar så vill man ju såklart ha på vax på trådarna!
Har tänkt mig att koppla ström i tråden (som är rostfri) för att ge lite värme som smälter fast vaxet!
Var fäster jag klämmorna för att köra ström i tråden???

Om jag sätter häftklammer eller slår ned spikar som fäste för tråden så är det väl svårt att koppla klämmorna?

Hur gör Ni?

Vesslan
Som är tacksam för tålamodet som visas :)

Jag har ju spikar i båda ändar som tråden är snurrad runt. jag sätter en klämma mot varje spik och smälter en kort stund så att tråden kommer en bit in i vaxet. Jag sätter aldrig fast mina klämmor utan håller dem bara mot spikarna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 06 jan-11 kl 23:20 »
Och om du vill se hur det hela kan gå till titta på den klipp från youtube  ;D

Honey Bee Frame Building, Wiring, and Foundation, Full Depth - How to / I do it here Australia

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 08 jan-11 kl 16:52 »
Shit! Att ta varje tråd för sig skulle ge mig nippran!  :o

Tröttnade på att vänta 15 sek så jag körde över på 24 volt så nu tar det bara någon sekund så är det klart. Jag sätter en lös 2,5 mm ledare i varje klämma till laddaren sen håller man bara koppartråden mot trådändarna på ramen.

Riskerar man att sabba tråden eller varför ska man köra 12 volt på förtent tråd?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 jan-11 kl 17:03 »
De verkar ha gott om tid i Australien.

Jag kör en 12 volts batteriladdare. Det tar åtta sekunder på förtent tråd. Rostfri har jag inte provat, får kanske köpa en ny laddare då.

Curt

« Svar #25 skrivet: 08 jan-11 kl 17:06 »
Shit! Att ta varje tråd för sig skulle ge mig nippran!  :o

Tröttnade på att vänta 15 sek så jag körde över på 24 volt så nu tar det bara någon sekund så är det klart. Jag sätter en lös 2,5 mm ledare i varje klämma till laddaren sen håller man bara koppartråden mot trådändarna på ramen.

Riskerar man att sabba tråden eller varför ska man köra 12 volt på förtent tråd?
Det är bara skillnaden i resistans mellan järn och rostfritt som gör att spänningen måste fördubblas. Då blir strömmen densamma genom tråden. U=IxR

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #26 skrivet: 10 jan-11 kl 11:31 »
Han ser ut att ha det varmt.   
Vilken ordning i snickerivärkstaden.
Första biten såg smart och effektivt ut sen blev det mer omständigt.

En fundering kring trådning är det finns en el pryl bara anpassad till att värma kaktråden med för ca 700kr varför är det så många som har egna lösningar?

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 10 jan-11 kl 12:39 »
Billaddaren använder jag på vintern när batteriet laddat ur. Sen har den i princip ingen funktion.

Varför köpa mer utrustning som tar en massa plats och bara används under begränsad tid när det i princip är samma sak?

700 kr kan jag lägga ut men då ska man ha ytterligare en bra att ha grej som man använder några få gånger om året i skåpet...  :)

wictor

« Svar #28 skrivet: 10 jan-11 kl 21:07 »
Tråda ramar.
Det finns många sätt.
De flesta svåra. Linda här och där...

Den enkla metoden... (???) !!!

Häftpistol. Skjut fast tråden. Vik tillbaka tråden och skjut en gång till. Då blir det två häftklammer i bredd.

Sen trådar man på - trär genom hålen. Och samma på slutet, spänn tråden, skjut fast med häftpistol. Vik tillbaka tråden och skjut en gång till.

Klart.

Sen när man vaxar så använder man el-ström. Endera hela tråden, rostfri tråd tar lite tid. Vem har bråttom? Eller så tar man lite kortare passager.

En billig batteriladdare från Biltema, ta bort de stora klämmorna, sätt en spik i var trådända, linda fast med isolertejp. Kör på...

Lycka till.

Biodling skall göras enkelt. Allt som görs svårt gör att vi får färre biodlare. Fler biodlare som använder enkel teknik är bättre. Ju enklare desto bättre.

Skriv gärna här och berätta om allt som gör det hela enkelt, jag är idel öra, jag älskar det enkla. Mer tid för mig att ligga på soffan och lata mig...

Lars Blomberg

« Svar #29 skrivet: 11 jan-11 kl 00:50 »
Varför tråda ramar.
 Använder man Halv LS med ett sex milimeters spår i överlisten och ett tre millimeters i underlisten  är detr bara att sätta dit vaxkakan. För bästa resultat limmar man med vax. En annan fördel är att en full låda med honung bara väger 15 kg,  tunga lyft och tråkigt arbete undviks.

Lars Blomberg

ersam

• -
« Svar #30 skrivet: 12 jan-11 kl 07:52 »
Har funderat på det där om det går att skippa trådningen med 3/4 Langstroth och ersätta med frästa spår.

Funkar det? Håller det vid slungning?  ???

Lars Blomberg

« Svar #31 skrivet: 12 jan-11 kl 10:02 »
Det fungerar alldeles utmärkt vid slungning, använder man V-list går det dessutom att utesluta avståndsstift och sift i sidorna på ramen .

ersam

• -
« Svar #32 skrivet: 12 jan-11 kl 12:07 »
Nu får du nog hjälpa mig på traven vad du menar för list och var fräsningen ska vara...  ???

Lars Blomberg

« Svar #33 skrivet: 12 jan-11 kl 19:09 »
Rambärarlisten jag använder är Törebodas 109 , man slipper då avståndsstiften. Jag klämmer och limmar den med polyuretanlim   bakom Nackakupans list. Det behövs inte någon form av avståndsstift i ramen, varken i sidan eller långsidan. Spikar man med häftpistol så är tillverkning och vaxning av ramar inte något tidskrävande arbete. 

Grönemad

« Svar #34 skrivet: 12 jan-11 kl 21:42 »
Jag börjar och slutar trådningen på samma sida av ramen. Snor ihop ändarna med varandra och behöver varken spik eller klammer där. Spänner tråden med trådspännare.
Använder inga hylsor.

Hur vaxar du ramen sedan? Strömmen går väl kortaste vägen? En tråd i taget?
Annars låter det som en enkel lösning.

Abigail

« Svar #35 skrivet: 13 jan-11 kl 06:19 »
Hur vaxar du ramen sedan?

Sätter fast ena klämman där jag snott ihop trådarna, den andra klämman håller jag mot tråden på andra sidan ramen en pyttekort stund. Himla enkelt. 

ivigtut

« Svar #36 skrivet: 14 jan-11 kl 14:58 »
beekeeping stuff
:o

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #37 skrivet: 14 jan-11 kl 15:07 »
den här är nog snabbare !  ;D

наващивание магазинок.MPG

Наващивание рамок.avi

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Abigail

« Svar #38 skrivet: 15 jan-11 kl 17:02 »
Jag vaxar snabbare än de gör.  ;D

ivigtut

« Svar #39 skrivet: 16 jan-11 kl 11:21 »
plastram
Preparing Honey Supers

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser