Kan det vara så att kroppen börjar att stänga av sig??? Varför ligger han inte under lampan???
Visst kan kroppen stänga av. Det gör den när man blir nedkyld t ex, vid svält, obehandlad sjukdom, att matsmältningen stannat. Därför ska man aldrig ge mat eller vatten till djur som är nedkylda. Man måste börja med värme. Kollar du tempen på honom? Han behöver kanske inte ligga under lampan. Men ibland vet de inte sitt eget bästa.
Det är positivt att det kommer ut pluttar och att han ätit en bit morot! Det är också bra att han kissar men mindre bra att han kissar ner sig... Det gör honom kall, blöt och orsakar på sikt risk för brännsår av urinen. Eftersom han bor i stallet är det inte så lyckat att bada honom. Du kan använda Maizena majsmjöl på den kissiga pälsen. Arbeta in majsmjölet där pälsen är blötkissig, och borsta ut det efter en stund. Mjölet suger upp fukten, torkar huden skonsamt och är inte farligt. Får han eksem/röd hud, så använd en salva som går att äta. Undvik blöjeksemsalvor eftersom de innehåller zink som är farligt att äta. Det är viktigt att han är torr för att undvika urinbrännsår, som blir ytterligare en jobbig grej både för honom och dig.
Hur luktar kisset. De kan få urinvägsinfektion. Det luktar starkt och illa.
Det är normalt att han tycker du är skitjobbig nu. Han mår dåligt och vill inget. Om hans tillstånd går att vända, och han börjar äta igen, kommer ert förhållande förmodligen bli som innan han blev sjuk.
Är hans mage normal? Jag menar om du känner på magen, känns den normal? Eller är den spänd och hård av gaser? Gurglar det om hans mage? Brukar han ha sällskap av annan kanin och är isolerad nu? Jag funderar på vad som kan muntra upp honom.
Du ser ju hur han mår från dag till dag. Jag skulle kämpa på ett tag till, såvida det inte bara blir fler och fler negativa saker. Det är en bra hjälp att hålla koll på temp, vikt och titta noga varje dag hur pluttarna ser ut samt mängd. Prova att stimulera honom på olika vis, utan att stressa honom. Lägg in kvistar, små bitar av olika grönsaker, osv även om han inte äter dem.
Det kanske kan hjälpa att se andra kaniner, om han varit van med det innan han blev sjuk.
Usch vad jobbigt! Men tycker du att han bara går neråt eller är det något som blivit bättre?
/ Alba