Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min jätte är sjuk :( HJÄLP m foder  (läst 8989 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Min jätte är sjuk :( HJÄLP m foder
« Svar #20 skrivet: 08 jan-11 kl 12:29 »
Förlamning på g? Rör han sig normalt? Förlamning kan vara kalcium, kalium eller selenbrist och åtgärdas med en spruta av vet i nacken eller en spruta från dig i munnen. Har det gått för långt är det kört ändå.

Det kanske är dags att låta han somna in?
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 08 jan-11 kl 12:39 »
Kan det vara så att kroppen börjar att stänga av sig??? Varför ligger han inte under lampan???

Visst kan kroppen stänga av. Det gör den när man blir nedkyld t ex, vid svält, obehandlad sjukdom, att matsmältningen stannat. Därför ska man aldrig ge mat eller vatten till djur som är nedkylda. Man måste börja med värme. Kollar du tempen på honom? Han behöver kanske inte ligga under lampan. Men ibland vet de inte sitt eget bästa.

Det är positivt att det kommer ut pluttar och att han ätit en bit morot! Det är också bra att han kissar men mindre bra att han kissar ner sig... Det gör honom kall, blöt och orsakar på sikt risk för brännsår av urinen. Eftersom han bor i stallet är det inte så lyckat att bada honom. Du kan använda Maizena majsmjöl på den kissiga pälsen. Arbeta in majsmjölet där pälsen är blötkissig, och borsta ut det efter en stund. Mjölet suger upp fukten, torkar huden skonsamt och är inte farligt. Får han eksem/röd hud, så använd en salva som går att äta. Undvik blöjeksemsalvor eftersom de innehåller zink som är farligt att äta. Det är viktigt att han är torr för att undvika urinbrännsår, som blir ytterligare en jobbig grej både för honom och dig.

Hur luktar kisset. De kan få urinvägsinfektion. Det luktar starkt och illa.

Det är normalt att han tycker du är skitjobbig nu. Han mår dåligt och vill inget. Om hans tillstånd går att vända, och han börjar äta igen, kommer ert förhållande förmodligen bli som innan han blev sjuk.

Är hans mage normal? Jag menar om du känner på magen, känns den normal? Eller är den spänd och hård av gaser? Gurglar det om hans mage? Brukar han ha sällskap av annan kanin och är isolerad nu? Jag funderar på vad som kan muntra upp honom.

Du ser ju hur han mår från dag till dag. Jag skulle kämpa på ett tag till, såvida det inte bara blir fler och fler negativa saker. Det är en bra hjälp att hålla koll på temp, vikt och titta noga varje dag hur pluttarna ser ut samt mängd. Prova att stimulera honom på olika vis, utan att stressa honom. Lägg in kvistar, små bitar av olika grönsaker, osv även om han inte äter dem.

Det kanske kan hjälpa att se andra kaniner, om han varit van med det innan han blev sjuk.

Usch vad jobbigt! Men tycker du att han bara går neråt eller är det något som blivit bättre?

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 20:14 »
Wärner har nu fått somna in  :'(
Han såg de andra kaninerna hela tiden men hela han hade gett upp, han var så mager det sista & ögonen så inte friska ut. Eftersom han var en mycket speciell kanin var det jobbigt att se honom så. Trots att vi försökte i 9 dagar, gick det inte att rädda honom

Tack snälla alla för era tips, hjälp & råd
sorgardenskaniner.se

Alba

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 10 jan-11 kl 20:48 »
Tråkigt!  :'( Ibland är den bästa hjälpen att fatta beslutet att ge upp.

Stor kram! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Bellaman

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 15 jan-11 kl 20:40 »
Jag håller med Sisel, har också bara bra erfarenheter av Baytril. Även Bactrim, som har en skum banansmak som jag trodde min kanin skulle gilla. Icke! Det är ju perfekt om de gillar sin medicin annars! Djurkliniken Roslagstull blandar ut Baytril inj vätska med någon typ av gel. Vet inte riktigt vad det är. Beskt och hemskt är det, eftersom det inte är avsett för oralt bruk, så då blir det tvångsmedicinering. Men jag har inte varit med om att kaninens mage pajjar av det. Däremot Skulle jag inte våga ge dem vad som helst, och betalar hellre mycket mer för en kunnig och uppdaterad veterinär än att gå till någon som inte kan kaniner. Har man inte en kaninkunnig veterinär att lita till så måste man vara mycket mer kunnig själv, påläst, och beredd att ta diskussioner om medicinering.

Vad tråkigt med din kanin! Jag har fått lära mig att i kaniners magtarmkanal finns det mycket så kallade grampositiva bakterier - dessa bakterier är väldigt känsliga för penicillin. Därför ska man aldrig ge kaniner just penicillin för då slår man ut dessa nyttiga födonedbrytande bakterier. Därför ger man vid infektioner antibiotika som är verksamt mot andra sorters bakterier (gramnegativer) - baytril är en sådan antibiotika och är därför bra till kaniner.
MVH Bellaman

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser