Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min jätte är sjuk :( HJÄLP m foder  (läst 8990 gånger)

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
Min jätte är sjuk :( HJÄLP m foder
« skrivet: 04 jan-11 kl 17:37 »
I förra vecka tyckte vi att våran jätte var väldigt hängig. Vi tog honom till veterinären & han hade feber + infektion i kroppen. Han har nu ätit upp sin penisilin kur & har även fått en pasta som stabiliserar tarmen eftersom han blev väldigt dålig i magen. Han äter typ inget... Vi har fått i honom blåbärssoppa genom spruta i munnen. Han har magrat av väldigt :( Finns det ngn form av mat/puré som man kan ge honom med spruta i munnen???? Han är ca 8mån, han är en mycket glad & possitiv kanin som alltid kommer fram, det är så jobbigt & se honom må såhär... När han sitter upp är han mager som en hare... Nu får han inget pellets utan bara hö

Han går i en hage på 9m2 i stallet

Tack på förhand
sorgardenskaniner.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Min jätte är sjuk :( HJÄLP m foder
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 17:59 »
Försök locka han till att äta... Vilka är hans favvogrönsaker?

Hur mycket av höet äter han?
//Lina

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 20:10 »
Vi har försökt med äpple som han älskar & även morötter. Men inget av det vill han ha :( Men har tar blåbärssoppa från spruta i munnen :) Inte mycket hö alls... det är knappt att det är rört i det. Tog tempen på honom nu & då var det på 37. För en vecka sedan var den på 39,3. De ska väl ha 38 va???
sorgardenskaniner.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 20:18 »
Fick du pencilin av veterinären att ge i munnen ?
Min veterinär sa nämligen att man aldrig ska ge kaniner pencilin den vägen då det slår ut hela deras tarmsystem.
Jag fick ge i sprutor under nackskinnet på våran lille nin som oxå är sjuk i öroninflammation o han har käkat hela tiden ...

Kolla upp det så inte pencilinet har sabbat hans mage så han inte kan äta .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 20:20 »
Försök få i han proviva eller bakteriekultur som du köper på apoteket.

Att han inte äter är lite panik faktiskt, dom kan ju dö rätt fort av det iom den supersnabba ämnesomsättningen...
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 20:37 »
Om han är så mager så kan han heller inte hålla värmen du bör ta hem honom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 20:42 »
Och just det! Om du har fler kaniner kan du blöta upp deras bajsar och försöka spruta in i ändtarmen (eller i munnen, kaninungar äter ju på mammans lortar ibland).
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-11 kl 21:53 »
Kaniner har ca 38-39 i kroppstemperatur. Om han har svårt att hålla värmen, kommer han också att ha mindre aptit och svårt att smälta den mat han ev får i sig.

Jag skulle ta in honom i rumsvärmen, och behålla honom inne över vintern. Då har du också mer uppsikt över honom, då förändringar kan inträffa snabbt för kaniner. Har du honom inne på handdukar, eller filtar, t ex kan du också se exakt vad han bajsar och kissar. Det är svårare att veta när pluttarna faller ner i ströet. Går inte det kan en värmelampa vara en kompromiss.

Har han någon avföring alls? En kanin som slutat äta befinner sig i ett akut/livshotande tillstånd i sig. De måste hela tiden hålla igång med att äta och smälta mat. Blåbärssoppa är i längden för sött för en kaninmage, och har också en stoppande effekt.

Är det veterinären som ordinerat endast hö?

Man kan göra egen puré till kaninen, men det bästa är att han får i sig fibrer. Det finns en produkt som heter "Critical care" som i princip består av hö, vitaminer, mineraler - som man blandar med vatten och ger kaninen med en spruta i munnen. Många veterinärer säljer det.
http://www.oxbowanimalhealth.com/products/type/detail?object=1608

Har han ätit under medicineringen och nyligen slutat?
Jag skulle ta en ny kontakt med veterinären och höra vad han/hon rekommenderar att du ska göra. Om kaninen inte har ätit eller druckit ordentligt på flera dagar är han förmodligen även uttorkad och behöver vätskas upp. Fråga också om de har Critical Care, och sprutor i olika storlekar så att du kan mata honom. 

Mina kaniner älskar persilja, slätbladig. När min dvärgkanin hade trumsjuka var persilja det enda han ville äta. Om du blöter den får kaninen i sig vätska samtidigt.

På den här amerikanska sidan finns en text om hur man matar en kanin med spruta och förslag på vad man kan ge: http://www.rabbit.org/faq/sections/medicating.html

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 04 jan-11 kl 22:04 »
Critical care finns även på foderakuten.se =)
//Lina

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 jan-11 kl 22:17 »
Critical care finns även på foderakuten.se =)

Hittar det inte där (intressant sida, ska kolla mer på den), men det finns på Bromma zoomarknad som har webshop: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=4569&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D11379

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 22:23 »
Jag som skrev fel!

Det är Biosaherb som dom har.
//Lina

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 15:42 »
Har fått köpt Critical Care på blåstjärnans djursjukhus i Skara idag så han ska få det ikväll när jag kommer hem vid 18. Sen ytterligare lite vid typ 22. Kan det funka??

Hade mer än gärna tagit in honom men min sambo klarar inte av det, är allergisk. Men fixar stundtals att vara i kaninstallet.
Sen kommer han att få en grislampa som han kan hålla värmen lite med.

När jag var inne hos vet idag där jag bor sa han att det bara var & avvakta... Men jag ringde till en klinik i Sthlm: Roslagstulls djursjukhus, tror jag det hette. Jädrans vilken trevlig & omtänksam personal de hade där.

Så tack snälla för alla tips & råd, nu kan vi bara vänta oss det bästa, att han blir bra igen lille Wärner
sorgardenskaniner.se

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 jan-11 kl 18:19 »
Så bra!
Men det är ett helt galet råd av en veterinär att bara avvakta!

Men så här står det på Critical Care ang dosering:
Shake well before using.  Mix 1 part Critical Care with 2 parts warm water to the desired consistency. The volume of water may be adjusted depending on feeding method.  Herbivorous mammals: Mix 3 Tbsp per kg of body weight daily.  (1 Tbsp is equal to approximately 9 grams.)  Amounts are general guidelines.  Divide into 4 to 6 feedings unless specified by your veterinarian. Water should be available to the animal at all times. Prepare fresh at each feeding; discard after 24 hours. Store in a cool, dry place.

Alltså, ca 9 gram torr Critical Care per kg och dag. Dela upp matningarna på 4-6 tillfällen, se till att kaninen alltid har tillgång till friskt vatten.

Här finns en tabell på hur man kan se hur mycket man ska ge utifrån vad kaninen väger:
http://www.oxbowanimalhealth.com/resources/dyn/files/98781/_fn/2008+Critical+Care+feeding+chart+front+only.pdf;jsessionid=B66C33E46061EA0BD8E948292D83ECF4.vipa-01a

Djurkliniken Roslagstull är mycket bra på kaniner. Deras kunniga veterinärer har hjälpt mina kaniner många gånger. http://www.djurklinikenroslagstull.se/

Du kanske kan ordna i stallet så att du lättare kan se vad och hur mycket han bajsar? Det är till stor hjälp för att avgöra om det sker någon process alls i matsmältningen. Lägga ut ett lakan över ströet kanske? Sätt värmelampan så att han själv kan välja om han behöver den, det är ju inte bra om det blir för varmt.

Håller tummarna! / Alba

sisel

• Småland
« Svar #13 skrivet: 06 jan-11 kl 13:17 »
En kommentar angående antibiotika, bara; jag tror att man håller på att ompröva detta med att kaniner tål det så dåligt.

I fjol medicinerade jag två av mina kaniner, och jag fick ordinerat både lösning att ge i munnen, injektionsvätska att spruta i nacken och till sist även piller att ge i munnen. Vid alla tillfällen handlade det om Baytril och det är viktigt att det är rätt sort eftersom kaniner inte tål all slags antibiotika.
Komiskt nog var det allra enklast just med pillret - kaninen älskade det mer än något godis i världen! ;D
Första gångerna höll jag på med proviva, men sedan läste jag att alla sådana preparat egentligen är verkningslösa eftersom miljön i kaniners tarmflora ändå är så sur så att den typen av bakterier inte överlever. Däremot är väl Critical Care ett annat slags hjälpmedel/tillskott som är väldigt bra att ta till.
Det visade sig också att mina kaniner var helt opåverkade i magen av medicinen, t.o.m. den lilla som fick knapra sitt piller i 6 veckor! Men om det var tur eller något generellt vågar jag förstås inte säga.

Hoppas det går bra med din jätte. Tyvärr finns det inte så många veterinärer som kan mycket om kaniner men Roslagstull i Sthlm är väldigt duktiga, även Blå Stjärnans Smådjursavd. i Gbg och Fågelkliniken i Skåne. Jag håller tummarna!

Alba

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 jan-11 kl 16:31 »
Jag håller med Sisel, har också bara bra erfarenheter av Baytril. Även Bactrim, som har en skum banansmak som jag trodde min kanin skulle gilla. Icke! Det är ju perfekt om de gillar sin medicin annars! Djurkliniken Roslagstull blandar ut Baytril inj vätska med någon typ av gel. Vet inte riktigt vad det är. Beskt och hemskt är det, eftersom det inte är avsett för oralt bruk, så då blir det tvångsmedicinering. Men jag har inte varit med om att kaninens mage pajjar av det. Däremot Skulle jag inte våga ge dem vad som helst, och betalar hellre mycket mer för en kunnig och uppdaterad veterinär än att gå till någon som inte kan kaniner. Har man inte en kaninkunnig veterinär att lita till så måste man vara mycket mer kunnig själv, påläst, och beredd att ta diskussioner om medicinering.

Vill man fördjupa sig och orkar läsa mycket, så finns det mycket information att ta till sig på amerikanska sidor/yahoogrupper mm om kaniner. Där har de nått så mycket längre vad gäller vård inom "exotiska" husdjur. De använder sig också mycket mer av smärtlindring för djur, vilket jag kan tycka att vi svenskar är "snåla" med.

/ Alba

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 10:20 »
Det är ju nu 9 dagar sedan som vi var hos veterinären & Han har fått cristal care sedan i onsdags. När börjar man märka skillnad på Cristal Care??

Han åt en morot igår, första han ätit på över en vecka (förutom matersättning) Vi ger även sprutor med vatten i munnen, även om han dricker lite själv.

Han har morgongojs i ögonen & ser allmänt hängig ut  :'(

Är det dags att ge upp???????

Han ligger ibland under värmelampan men ofta på betong golvet

sorgardenskaniner.se

Alba

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 10:32 »
Meningen med Critical Care är att få i kaninen något den kan leva på under den tid det tar för kroppen att repa sig och aptiten att återkomma. Eftersom kaninens matsmältning ständigt måste jobba, måste den hållas igång.

Om aptiten inte kommer igång av sig själv, måste man fortsätta att leta efter orsaker till det. Antingen ett nytt vet.besök, eller att vara detektiv själv.

Hur ser avföringen ut? Små kulor, torra, blöta klumpar?

Äter han annat grönt, typ persilja?

Att en kanin slutar äta kan också bero på problem med tänderna. Har veterinären tittat i munnen med lampan? Om kindtänderna inte slits normalt växer det ut taggar på sidorna som kan växa in i tungan, kinderna osv. Det är oerhört smärtsamt. Samma kan drabba hästar, men det är ju lite lättare att titta i en hästmun... Man brukar märka det först genom att kaninen slutar att äta hö och pinnar, och sedan även mjuk mat typ grönsaker.

Du kan kolla om han är uttorkad genom att lyfta i skinnet på ryggen. Står det kvar som ett tält är han uttorkad. Genom att väga regelbundet ser du om han fortsätter att förlora vikt.  Finns det kanske en annan veterinär som är mer kaninorienterad?

Erbjud honom små bitar av olika grönsaker som du tror han gillar, och se om du kan locka honom till att äta något själv. Det gäller liksom att komma igång igen. Men om orsaken till att han inte äter är en orsak som skada eller sjukdom som inte upptäckts är det ju svårt.

Håller tummarna! / Alba

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 10:47 »
Jag har kollat om han är uttårkad & det är han inte & veterinären kollade i munnen & sa att allt var bra. Det lilla han bajsar så är det små runda pluppar. Men han kissar ner sig. När jag kom ut i morse låg han i sitt kiss...

Jag kan knappt gå ut till honom, han stampar som bara den. Så en kamrat till mig hjälper mig med honom

Han har legat i mitt knä & gosat fram till den dagen som jag tog honom till vetten...

Kan det vara så att kroppen börjar att stänga av sig??? Varför ligger han inte under lampan???

Det enda han ätit nu är en morot, han vägrar äta ngt
sorgardenskaniner.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 10:55 »
Låter kritiskt! Men har du prövat att ge honom olika sorters ris och grenar?

johanna84

• Västergötland
    • Sörgårdens kaniner
« Svar #19 skrivet: 08 jan-11 kl 10:56 »
Låter kritiskt! Men har du prövat att ge honom olika sorters ris och grenar?

Han vill inte ha ngt... Han ligger mest
sorgardenskaniner.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare (1 dolda)
biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser