Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsägg hos Ankerna.  (läst 2050 gånger)

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
Hönsägg hos Ankerna.
« skrivet: 29 jun-06 kl 14:01 »
Hejsan

Jag har ett gäng med Bohuslän-Dals Svarthönor, men ville utöka flocken med några till. De va så då att hönorna inte ville lägga sig på ägg så jag la hönsäggen hos Myskankorna jag har. Det har nu kommit en kyckling men det är fler på väg. Den kycklingen har jag tagit bort från ankan ifall att det inte skulle fungera. Jag undrar om det finns någon som vet om jag kan ha kvar kycklingarna hos ankmamman när dom är kläckta, eller ska jag ta bort dom och föda upp dom själv?? Ankor och Hönor kanske inte föder upp sina ungar på samma sätt. Det har föresten fungerat jättebra med att kläcka äggen på det sättet :) en billigare "äggkläckningsmaskin" :D
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hönsägg hos Ankerna.
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 14:39 »
Coolt. Har aldrig hört att någon lyckats få en anka att ruva fram hönskycklingar, bara tvärtom.

Risken om kycklingarna är kvar med ankan är väl att den kommer att försöka lära dem simma.

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
Re:Hönsägg hos Ankerna.
« Svar #2 skrivet: 29 jun-06 kl 15:54 »
Det var just det som jag också har tänkt på, för den lilla kycklingen hatar verkligen vatten! blir han blöt gapar han halsen av sig :D Hur blir det med maten? en höna kommer ju med mat till sina ungar, det gör ju inte ankan, där får ju ungen följa med och äta själv??
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Hönsägg hos Ankerna.
« Svar #3 skrivet: 01 apr-07 kl 07:03 »
det var nog bra att du tog bort kycklinge, jag har läst att myskankor, speciellt hannarsna äter levande kycklingar ibland...... lite läskigt....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Helenan

  • Gäst
Re:Hönsägg hos Ankerna.
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 21:24 »
Min moster har prövat detta. Hon säger att Ankmamman så småningom lär sig att hennes ungar inte gillar att bada och slutar locka på dem i vattnet. Kycklingarna vet att inte hoppa i dammen. Det brukar inte vara några problem åt andra hållet heller. Hönsmamman blir lite orolig när hennes ungar hoppar i vattnet men lär sig snart att hennes ungar inte är riktigt som andra ;D

De äter ju väldigt lika mat och kycklingen pickar på allt den hittar även utan att mamman matar den.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hönsägg hos Ankerna.
« Svar #5 skrivet: 03 apr-07 kl 18:35 »
En myskanka kan ta hand om kycklingar från ankor, gäss, höns och kalkoner.

Att ha en damm i närheten är inte helt bra, men sällan livsfarligt, hon förbarmar sig över sin mesiga "avkomma" som inte tycker det är kul med vatten.

Vanliga ankor kan oxå ruva och ta hand om kycklingar, men lita inte på en stor ankhane, han genomskådar ibland sin falska fadersroll och helt sonika sväljer kycklingarna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser