Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäder  (läst 1548 gånger)

Körven

• Värmland
Tjäder
« skrivet: 03 jan-11 kl 12:07 »
I Lördags var jag ut och kollade efter Tjäder,det tycks vara väldigt ont om dom i år.Såg bara en gammeltupp som är stationär i en tall,han har hållit till där i åratal.Orre och Hjärpe såg jag inte en tillstymmelse av.I söndags tog jag bilen och åkte en tur på skogsvägar,inte en enda tjäder eller någon annan hönsfågel såg jag.Därimot så  var det gott om harspår,på sina ställen.
Är det någon som gjort samma iaktagelse?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tjäder
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 17:09 »
har faktiskt inte kollat efter tjäder i år..  såg en höna på min nya mark i höstas.. på marken jag jagat tidigare dräller det av tjäder längs med grusvägarna...
Fjäderfän och kaniner

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 08:15 »
Kan inte påstå att jag märkt av någon förändring vad gäller skogsfågel. Däremot rådjurskid och älgkalv. För att inte tala om vikten på en del älgkalvar.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

timjan86

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 19:40 »
Jag har jobbat i skogen med att snitsla och liknande hela sommaren (norra Dalsland) och sett tjäder varje dag, dock mest tuppar, såg en höna med fem små en dag också. Rörde mig över ca 50-70ha per dag och det var alltid minst en tjäder. Under älgjakten såg jag tre tuppar i samma tallplantering när jag gick drev, blir lika skrämd varje gång dom flyger upp intill en :P
Orre har jag bara sett någon enstaka dock...
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
fri, Ollefund, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser