Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra  (läst 32603 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Släpkärra
« Svar #40 skrivet: 06 jan-11 kl 18:43 »
Ja jösses så det kan bli!  ;D

Jo bocken här hemma trivs i sänghalmen och framför TV:en. Och tycker jag ska sälja getterna eftersom de är "bråkiga" hoppar upp på min övningsbil och knallar in i farstun och ska in i bagaget när vi handlat. Men när han väl kommer i kontakt med dom så klappar han o gullar med dom.  ;D

I dag var han i alla fall ute å spetta loss isen framför dörren så min kroppshydda kunde komma in genom dörröppningen. Hotade med att om jag inte kom in så fick gubben (som är smalare) sköta djuren i uthuset å då blev det bråttom ut.  ;)

I morgon ska han ombesiktiga bilen som fick en 2:a å då ska jag försöka få honom att dra fram släpet också så vi kan kolla nummer på däcken. Annars så får vi köra med däcken som sitter på bara inte polisen är ute. 

getalina

• Halland
« Svar #41 skrivet: 09 jan-11 kl 17:51 »
Lusigt däcksmärke

Lyckades se Dirigo Fulda sedan var det snö över resten. Och bokstäver o siffror kunde jag inte läsa med mina glasögon. Men nu smälter det så förhoppningsvis kommer kärran fram av sig själv.

Gubben är knasig, han FÖRBJÖD mig att gå ut och skriva upp vad det var för sorts däck.

-Jag skaffar däck själv om jag behöver några sa han surt.

Antagligen paniskt förskräckt för att behöva åka hem till Misse som var en för honom okänd människa. Ja panikångest är svårt att råda bot på. Men man kan ju försöka vara lite trevlig i alla fall.
 Å föresten så var det jag som ville ha släpet, letade på annonsen, ringde säljaren och det var mina pengar som gubben betalade med. Så egentligen är det mitt släp. Men jag har ju inte körkort så därför står det på han för försäkringsbonusens skull. Å det var jag som köpte kina olja och oljade in släpvagnens durk. Å nu står det bara där helt översnöat.  :( Fast han lovade att köra ner det i hästaskjulet.  >:(

Usch och gnäll. Rena klagotråden. Men jag har en halmbal kvar så................någongång ska jag väl få ut släpet.

http://fulda.tiremedia.com/model/diadem-dirigo.html

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #42 skrivet: 09 jan-11 kl 18:09 »
har du regnr på släpet så kanske vi kan plocka fram infon på däcken den vägen...

DÅ behöver du juh inte bryta mot förbudet att gå ut och läsa...   Hehehehe
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Norrsken

• -
« Svar #43 skrivet: 09 jan-11 kl 18:47 »
...eller så kan Getalina själv slå in regnumret på fordonsregistrets hemsida, och få reda på allt om dimensioner och grejs... Så är det bara att fråga på här sen!

(vilken härlig tråd förresten!)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

getalina

• Halland
« Svar #44 skrivet: 09 jan-11 kl 19:46 »
Oj vad mycket det stod här då.  :o

Fabrikat: TGAB L 0751
Färg: GRÅ
Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår: 2004
Chassinummer: YU10002064T043167

Fordonsstatus: I trafik sedan 2007-09-05
Försäkring: Ej försäkringspliktigt fordonsslag
Antal ägare: 4
Förvärvsdatum: 2009-06-22
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-06-24
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-06-24
I trafik första gången i Sverige: 2004-07-12

Privatimport: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska uppgifter

Tilläggsinformation
Modellkod: TF5893

Längd, mm: 3950
Bredd, mm: 1710
Kaross: Flak - Godslåda 15
Skyltformat, bak: ENRADIG
Skattevikt, kg: 750
Totalvikt, kg: 750
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 080
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 670
Tjänstevikt, kg: 240
Max lastvikt, kg: 510
Kopplingsanordning 1: KULHANDSKE
Kopplingsavstånd, mm: 2660
Effektiv bromsanordning: JA
Traktorsläp: 0
Lastutrymmets längd, mm: 2580
Bakre överhäng, mm: 1190
Garanterat axel/boogitryck axel 1: 80
Garanterat axel/boogitryck axel 2: 750
Däckdimension axel 1: 165/80R13

Informationen nedan redovisas obehandlad från Vägtrafikregistret.Om det är tomt betyder det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

T16C CHASSINUMRET PLACERAT PÅ HÖGER DRAGSTÅNGSBALK
PÅSKJUTSANORDNING KNOTT KF13-C
HJULBROMS KNOTT 20-2425/1
BELYSNING ENLIGT 76/756/EEG-97/28/EG
ALTERNATIV DÄCKDIMENSION: 155R13C

getalina

• Halland
« Svar #45 skrivet: 09 jan-11 kl 20:01 »

Kom just på en sak. Det ligger en 1000 kg axel på den. Han vi köpte den av sa det. Då stämmer kanske inte informationen ovan i alla fall.  :( Tillbaka på ruta 1   :-X

anders50

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 09 jan-11 kl 20:08 »
Där har du ju däcksdimensionen! :)

Skogsvilde

• -
« Svar #47 skrivet: 09 jan-11 kl 20:08 »
sedär... 

Däcket skall vara Däckdimension axel 1: 165/80R13

Sen dins det lite olika fägar att välja mellan men tror att om du har så skall det vara
4 bultat så skall dom ha denna delninen  LK=100x4
5 bultat denna delningen LK=112x5
Dock skall det ärlig nämnas att jag är osäker på de sissta uppgifterna
fick det härifrån
http://www.recambio.se/amoxords/typsida.asp?typ=414&texten=Knott+Hjulbroms+20-2425%2F1
Men inte nödvändigtvis.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 09 jan-11 kl 20:11 »
Men om axeln är bytt så kanske inte uppgifterna stämmer?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

getalina

• Halland
« Svar #49 skrivet: 09 jan-11 kl 20:18 »
Det är 5 bultar. Gubben kom just förbi och jag visade utskriften men påpekade att axeln var 1000 kg i stället för den ordinarie 750 men det sa han inte spelade någon roll.

Då hoppas jag att det gäller som står på utskriften?

Och att ni gubbar har rätt. Att nu har jag dimensionen. I så fall kan jag ju ut och kolla blocket för extra fäljar med däck för gubben ville inte "kränga däck" utan byta hela hjulet om det behövdes.

Vilken följetång. Nä tror jag skickar ut pågen i morgon som har bättre ögon så får han läsa på däcken.  ::)

knodden.

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 jan-11 kl 20:30 »
tycker nog du ska läsa på däcken,tänk om axlen är från något annat släpfabrikat? 

Rödskägg

• Småland
« Svar #51 skrivet: 09 jan-11 kl 20:42 »
Undra vad som kommer först vinterdäcken eller våren? ;)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

knodden.

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 09 jan-11 kl 20:46 »
Undra vad som kommer först vinterdäcken eller våren? ;)

jag skulle nog satsa en krona på våren,den beryktade gobben håller nog stånd ;D

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 09 jan-11 kl 20:52 »
Det är 5 bultar. Gubben kom just förbi och jag visade utskriften men påpekade att axeln var 1000 kg i stället för den ordinarie 750 men det sa han inte spelade någon roll.

Då hoppas jag att det gäller som står på utskriften?

Och att ni gubbar har rätt. Att nu har jag dimensionen. I så fall kan jag ju ut och kolla blocket för extra fäljar med däck för gubben ville inte "kränga däck" utan byta hela hjulet om det behövdes.

Vilken följetång. Nä tror jag skickar ut pågen i morgon som har bättre ögon så får han läsa på däcken.  ::)

Oki... 
Be honom skruva av ett däck oxå.
Ta måtten mellan bulthålen
Centrum hålet
och måttet mellan fäljen bakkant till anläggningsytan mot fäljen.
Men inte nödvändigtvis.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #54 skrivet: 09 jan-11 kl 21:20 »
Ha, ha, ha... vilka knäppgökar ni är - allihopa! Jag har läst HELA tråden och skrattat massor av gånger. Vilken teatersketch detta skulle bli!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

getalina

• Halland
« Svar #55 skrivet: 09 jan-11 kl 21:36 »
Ungefär som vanligt då i mitt liv.  ;D Har en hel drös knäppa släktingar oxå. Tur de inte är här inne med då hade ni fått hålla i hatten.  ;) ;D

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 09 jan-11 kl 21:51 »
Det kan vara en god ide att kolla om däcken som sitter på är MS godkända då är dom vinterdäcks godkända.
Mvh anders

Misse

• nr 9424
« Svar #57 skrivet: 10 jan-11 kl 11:21 »
Om det är 5-bultsfälgar så brukar det ofta vara 14 eller 15 tum. Mera sällan 13 tum, är min erfarenhet iaf..

o:) o:) o:) Vänta tills din älskade man sitter och skiter i godan ro, ta en kanna varmvatten ur kranen, gå lite tyst och diskret ut och häll det på däckssidan så snö/is försvinner så ska du strax se att du ser att det står nåt siffriskt där, tex 175 R 14,  185/75 14 eller nåt liknande.

Tack goa GetaLina för att du fixar en så underbart dråplig tråd :D ;D :-*
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

knodden.

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 10 jan-11 kl 11:27 »
var det inte i den skånska myllan ni hade ert resident? ;D nu så är det väll barmark på de flesta vägarna? i alla fall i blekinge , så det går nog att använda släpet nu,passa på inann det kommer mer snö,  ps hota med att gobben INTE får se färdigt filmen om han inte hämtar halm ( karl bertil jonssons jul afton) ;)

knodden.

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 10 jan-11 kl 11:32 »
Om det är 5-bultsfälgar så brukar det ofta vara 14 eller 15 tum. Mera sällan 13 tum, är min erfarenhet iaf..

o:) o:) o:) Vänta tills din älskade man sitter och skiter i godan ro, ta en kanna varmvatten ur kranen, gå lite tyst och diskret ut och häll det på däckssidan så snö/is försvinner så ska du strax se att du ser att det står nåt siffriskt där, tex 175 R 14,  185/75 14 eller nåt liknande.

Tack goa GetaLina för att du fixar en så underbart dråplig tråd :D ;D :-*

hehe jag läste för snabbt,jag fick ihopa det som att hon skulle slå vattnet på gobben ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser