Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När blir korsningskanin renrasig?  (läst 1932 gånger)

Qiz

• Västergötland
När blir korsningskanin renrasig?
« skrivet: 02 jan-11 kl 17:43 »
Om jag har två kaniner av olika ras och korsar dessa och sedan bara korsar avkomman med den ena rasen hela tiden kan den då kallas renrasig igen nån gång?
Procenten av en ras stiger ju för varje led men finns det en gräns?
Mvh Zandra

Attes matte

• Jämtland
SV: När blir korsningskanin renrasig?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 19:17 »
Nu är jag ju ingen expert, men en kanin utan stamtavla kan aldrig kallas renrasig. I vissa ovanliga raser kan man dock få dispens för att antingen ta in en ny kanin (en korsning eller en kanin av en liknande ras) i aveln, eller avla på en kanin inom samma ras som inte har en full stam.

Jämför med en hundvalp vars föräldrar inte är reggade i SKK. Den valpen kan i praktiken vara renrasig, men räknas på papperet som blandras (tex hos försäkringsbolagen).

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 02 jan-11 kl 19:51 »
Har den ställts ut och fått dispens för stamtavla så får den kallas renrasig oavsett korsning. Men för att få dispens måste det vara en kanin som kan tillföra något till rasen.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

hönsgalen

« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 19:14 »
snor tråden lite
men det hänger ihop på sätt och vis
jag köpte en renrasig rex hona med jättefin stam
hon är stamboksförd på 95 poäng
men gubbskrället mitt kastade stamtavlan
när han städade bilen. ::)

går det att få fram en ny på något sätt?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 20:08 »
snor tråden lite
men det hänger ihop på sätt och vis
jag köpte en renrasig rex hona med jättefin stam
hon är stamboksförd på 95 poäng
men gubbskrället mitt kastade stamtavlan
när han städade bilen. ::)

går det att få fram en ny på något sätt?
möjligtvis från uppfödaren om den är id-märkt :P
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 12:39 »
Om hon är stamboksförd så finns stamtavlan i föreningens arkiv =).
Bara att kontakta riksstambokföraren med öronnummrena så kan du få en kopia =)!

Annars så är det ju så, att en kanin som är rastypisk och id-märkt kan ställas ut som den rasen, får den en godkänd bedömning kan man söka dispens på den tomma stamtavlan (tom eftersom det är en korsningskanin). Avkommor från den kan sen kallas renrasiga.
//Lina

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 17:19 »
Om jag har två kaniner av olika ras och korsar dessa och sedan bara korsar avkomman med den ena rasen hela tiden kan den då kallas renrasig igen nån gång?
Procenten av en ras stiger ju för varje led men finns det en gräns?
Mvh Zandra
Procenten av en "ras" ökar inte alls. Vilka egenskaper som ärvs är ju svårt avgöra. En ras är en grupp som har särskilda drag. En korsning mellan två raser kan bli helt okigt och förstärka helt fel egenskaper.
Någon gräns finns inte i egentlig mening. Får du fram en kanin som kan ställas ut som en viss ras finns vissa chanser att få dispens för vidare avel. Om det tillför den rasens stam något.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser