Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Operation Lämna samhället För naturen  (läst 14691 gånger)

Suresh

• Gäst
Re:Operation Lämna samhället För naturen
« Svar #20 skrivet: 19 jul-06 kl 15:37 »
Hmm där ser man....jag hade bestämt för mig att laktostolleransen var störst i mellanöstern.
Tack för lektionen ;).
Och kokosen var en liknelse och inget utstuderat faktum. Det kändes naturligare ur "svensk" synvinkel att se en kokosnöt istället för ett juver framför mig (eller framför dom kanske jag skulle säga).....my bad.
Om man tackar får man påtår. Jag understödjer med citat då frågan kan vara av intresse för fler:

Så här skriver Karoliska institutet:
'
Citera

Sådan, så kallad primär laktosintolerans, är alltså globalt sett en normal företeelse. Skandinaverna hör till de folkgrupper som har lägst förekomst av primär laktosintolerans i världen, cirka 2 procent av befolkningen. Hos de flesta invandrargrupper är förekomsten avsevärt högre. Redan hos finländare är den närmare 20 procent.

Ochj så här fortsätter sajten "Growingpeople.se"

Citera
Det är bara vi européer och våra ättlingar i Nordamerika och Australien, samt enstaka folkslag i Afrika, som sedan urminnes tider har levt på kreatursskötsel och druckit mjölk, som har kvar enzymet och tolererar laktosen. Vi har ärvt förmågan att ha kvar enzymet i vuxen ålder.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #21 skrivet: 21 jul-06 kl 10:21 »
Jag äter inte djur som hämd för att jag ogillar dem utan som tack för att jag älskar dem.

Egentligen håller jag med dig, men jag måste säga att när vi åt upp vår elaka folkilskna tupp som sånär hackat ut ögat på min lille (då) treårige son så kändes det mer som ljuv hämnd än bara middag. Dock fick tuppskrället ändå sista ordet då han var seg som sjutton  ;D

På samma spår förresten; Vi fick älgkött i höstas som betalning från jaktlaget hemma. När vi berättar för lillkillen att idag blir det älg till middag, älgen kommer fån våran skog så möts vi av stor förvåning. Oj, säger han, men mamma, då måste vi köpa en ny älg ;D ;D.

Ha ha ha... Dagens ungdom, va?

Tingeling

• -
« Svar #22 skrivet: 27 jul-06 kl 01:25 »
Citera
Skrivet av: Fred  Postad: 19 Jul, -06, 15:37  
Och jag ser inget nedvärderande med att förtära en höna, hjort eller kanin.
Jag tackar alltid djuret för den kraft det skänker mig.
Liksom jag tackar jorden för min majs och mina morötter.
Jag äter inte djur som hämd för att jag ogillar dem utan som tack för att jag älskar dem.
Jag hyser enorm respekt för allt liv, i slutänden är det ju deras förtjänst att jag själv lever.

Jag är vegetarian och skulle aldrig få för mej att äta en annan varelse..... men jag böjer mej ändå för dej Fred för att du så ödmjukt och likt indianerna tackar djuren och växterna för kraften och födan de ger dej.
Gun

Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 28 jul-06 kl 18:38 »
"Jag är vegetarian och skulle aldrig få för mej att äta en annan varelse..... men jag böjer mej ändå för dej Fred för att du så ödmjukt och likt indianerna tackar djuren och växterna för kraften och födan de ger dej.
Gun".

Du behöver inte böja dig för mig Gun, men jag tackar dig för din förståelse.

Och jag har som sagt ingenting emot att folk välger en vegetarisk eller vegansk föda, jag ser det dock som svårt att klara av att ta sig igenom en vinter i skogen på den.
Enligt mig så är veganism och vegetarism en "lyx" som är ganska få människor förunnade som lyckats födas in i ett överflöd av födoalternativ som kan erhållas av dem utan större ansträngning. Man glömmer lätt bort att det finns en bonde på andra sidan jorden som sliter arslet av sig i månader för att svenska veganer skall kunna köpa nutanaburgare för några minuters eget arbete.

Dock är det en lyx som är ganska bra jämfört med alternativen för de flesta. Veganismen ÄR bättre än köttkonsumtion om man är född i västvärlden och har tillgång till vitaminer och importerat vegetabilier.
Det jag menade var att om man vill flytta ut i naturen och leva på det naturliga överskotte på samma sätt som andra utgett sin önskan här så blir det nog väldigt svårt att klara det utan att äta animaliskt protein.
Jag lever på det som jag hittar, och dödar själv under de perioder jag är ute länge i skogen, jag tar med en säck majsmjöl för att baka enkelt majsbröd eller klimp i grytor och soppor men i övrigt äter jag det jag kommer över. Med 50 fällor ett par bössor och ammunition, snöskor, stövlar, ombyteskläder, yxa, rep, och pressenning klarar man som ensam jägare inte av att släpa med sig mer saker i pulkan, Och vikten ökar hela tiden i takt med att fångsterna blir fler... men man kan leva av det man fångar, smyger sig på och vakar ut.

Fast det blir inte speciellt veganskt. Och jag tror inte att den nordiska vildmarken vintertid har speciellt mycket mer vegansk föda att erbjuda än den nordamerikanska som jag lever och verkar i.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sara sara

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 jul-06 kl 22:18 »
Hej! Du kanske redan har läst den ,men om inte så borde du läsa "Doppler" av Erland Loe, en  mycket bra bok som kommer att vägleda dig i skogen. Den handlar om en likasinnad person som bosätter sig i skogen.
Hälsningar
sara

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #25 skrivet: 03 sep-06 kl 16:42 »
I finnmarken levde folk på svedjeråg förr. Det är vegetarsikt och effektivt att odla. Vill man överleva på en plats nära naturen så måste man titta bakåt hur folk som levde där förr gjorde, dom var inte dumma i huvet. Dom visste precis vad som lönade sig, där fanns inget överflöd till att vara idealist!

Om man inte har tillgång til de stora arealer som man hade förr, så måste man nog ha ett växthus eller nått för att kunna producera nog för ett år!? Jakt kan vara nödvändigt (med fälla och opurtunist jakt med bössa), men fiske är effektivare. Tyvär är det inte lika gott om fisk nu som förr. Den dagen vi är dömda att återgå till naturen är vi nog oxå dödsdömda!

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #26 skrivet: 15 sep-06 kl 01:57 »
"Och jag har som sagt ingenting emot att folk välger en vegetarisk eller vegansk föda, jag ser det dock som svårt att klara av att ta sig igenom en vinter i skogen på den.
Enligt mig så är veganism och vegetarism en "lyx" som är ganska få människor förunnade som lyckats födas in i ett överflöd av födoalternativ som kan erhållas av dem utan större ansträngning. Man glömmer lätt bort att det finns en bonde på andra sidan jorden som sliter arslet av sig i månader för att svenska veganer skall kunna köpa nutanaburgare för några minuters eget arbete."

Det där brukar vara så provocerande att säga! Är man hungrig så äter man det som finns, att ha alternativ är något som vi på denna del av planeten är tämligen ensamma om, en så bedårande lyx! Jag har odlat lite i Indien, och det var oerhört frustrerande med blandat torka, hällregn och hagel stora som golfbollar, kor som åt upp det lilla som överlevde.... ibland fanns bara kött, och även om hinduer ju är vegetarianer, så åt de kött eftersom ingen växtlighet fanns. Så är verkligheten. Här i sverige finns alltid en annan väg, vi kan alltid ordna det som vi vill ha det enligt moraliska och etiska värderingar. Jag gillar mer att leva i livet så som det verkligen är, med vedermödorna. Och när jag nu äter det där riset köpt i 5-kilossäck för 89 kr, så känner jag en sådan vördnad inför all den tid som ligger bakom de där vita grynen. Och det blir svårare o svårare att köpa mat, det känns som att fuska.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Elmi

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 15 sep-06 kl 02:04 »
I finnmarken levde folk på svedjeråg förr. Det är vegetarsikt och effektivt att odla. Vill man överleva på en plats nära naturen så måste man titta bakåt hur folk som levde där förr gjorde, dom var inte dumma i huvet. Dom visste precis vad som lönade sig, där fanns inget överflöd till att vara idealist!

menar du att finnmarkarna var vegetarianer?

det är nog ingen som menar att det inte går att odla tillräckligt för att det ska räcka en vinter, det kan man göra. Men finns det något men kan odla i Sverige som ger fullvärdig proteinersättning är väl frågan?

Elmi

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 15 sep-06 kl 02:18 »

Hej på er allihopa!

Jag har aldrig trivts med att ingå i samhället, alltid känt mig utanför. Jag har tillbringat mycket tid i skog och vildmark genom åren och nu söker jag likasinnade som vill bosätta sig i skogen/ödemarken och leva utanför samhället. Man skulle kunna lära känna varann lite först och se så att man funkar ihop och sedan flytta ut nästa vår och bo i tält över sommaren, och under sommaren bygga en stuga/koja med kamin i tills vintern kommer, fiska kan jag, däremot så skulle jag behöva lära mig att jaga och odla, kanske någon som läser detta skulle kunna lära mig, eller så får man gå nån kurs.
nämnvärt kanske också är att jag är ganska liberal av mig, speciellt vad gäller gräs, så moraltanter göre sig icke besvär ;)

Det var ju med det här inlägget det hela började, och då vill jag passa på att vara just moraltant och uppmärksamma skogsmulle på att cannabis opch val av ett arbetskrävande liv inte är den bästa av kombinationer. Att leva samhällsfritt med egenproducerad mat, el, vattentillgång osv tar tid att lära sig, och kräver stor arbetsinsats och planering för att få ihop. Vill du odla rekommenderar jag varmt att ordna en praktikplats på någon gård i närheten eller gå nån kurs så spar du in några misslyckade säsonger.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 15 sep-06 kl 23:20 »
Men finns det något men kan odla i Sverige som ger fullvärdig proteinersättning är väl frågan?

Om du menar fullvärdigt protein i en och samma gröda så finns fröet Quinoa som går att odla i Sverige. Plantan tål de kargaste av klimat och har bla odlats i flera tusen år på Andernas sluttningar. Det finns ett par ämnen i detta forum som tar upp detta.

Om man vill kombinera flera grödor med varandra så ger bönor och majs tillsammans ett fullvärdigt protein.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

människa

SV: Operation Lämna samhället För naturen
« Svar #30 skrivet: 01 sep-09 kl 17:11 »
Hej, ser att folk verkar mer intresserade av polemik angående vad man ska äta. Personligen tycker jag om fri mat och anser att växter är levande varelser med lika stor rätt att leva, fortplanta sig och dö som svampar, bakterier, alger och djur.  Vi äter alla varandra.  Kunde inte någon starta ett eget ämne angående detta?

Jag letar också efter likasinnade. Bor för närvarande i tipi i Stockholm. Har barn i skolan så vi tänkte nog bygga upp något här. Vi är YIPPIES och även om vi har ett stort intresse för forntid och ursprungsbefolkning så ligger vårt focus idag på en plats där vi kan bo i tipis, jurtor, vagnar, båtar och andra ofasta bostäder och experimentera oss fram till självförsörjning tillsammans med andra oliksinnade. Om någon är intresserad av att träffas i verkligheten skriv till:
gud@post.com

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 01 sep-09 kl 17:32 »
Ett smidigt sätt att få vara i fred när man vill är att skaffa en segelbåt.
Tillräckligt stor för att bo i, behöver inte innebära mer än 5-6 meter lång.
Finns dom som seglat över oceanerna i mindre båtar än så.
En plastbåt kan ligga i om vintern i nödfall.
Bara att hissa segel när man lessnat på ett ställe.
Påta i jorden ligger inte för alla.
Men man kan ju alltid fiska lite.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #32 skrivet: 02 maj-10 kl 13:11 »
"Ni verkar tro att ett liv utan kontakt med omvärlden består av ängsliggande och navelpillande.....glöm det. jag garanterar att minst 16-20 timmar av dygnet går åt till sökande av föda och i mitten av februari så smakar den lilla beniga ekorren ni lyckats snärja riktigt gott tillsammans med de kokta vassrötterna som ni slitit med att gräva upp i timmar ur tjälen." Fred

Jag kokade vassrötter 6 timmar en gång. De var lika hårda ändå...blä
I övrigt Fred verkar du vara en typiskt macho aggressiv köttätartyp.
På vilka grunder menar du att man inte skulle klara sig på en vegansk diet?
I den svenska naturen håller jag med om att det inte går att leva som vegab av det man kan hitta (men så är vi egentligen inte menade att leva här utan kring ekvatorn, det var nån dum köttätarledartyp som kom med den dåliga ideen att bosätta sig här uppe) Nåja, så det blir till att lägga upp ett stabilt förråd av linser, mungbönor, kikärtor etc, lagra det som kan lagras i jordkällare.
Så att, såklart klarar man sig gott på vegankäk.

Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

fylgja

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 14 maj-10 kl 12:09 »
Jag trodde också tills helt nyligen att det inte gick att överleva som vegetarian här hos oss i Norden, men så hittade jag Överleva på naturens villkor av Lars Fält. Tydligen går det åt mer tid att fånga djur än att samla ihop de lavar och rötter man behöver för att överleva.
De ägnade ca tre timmar per dag åt matinsamlande.
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 maj-10 kl 12:16 »
Jag trodde också tills helt nyligen att det inte gick att överleva som vegetarian här hos oss i Norden, men så hittade jag Överleva på naturens villkor av Lars Fält. Tydligen går det åt mer tid att fånga djur än att samla ihop de lavar och rötter man behöver för att överleva.
De ägnade ca tre timmar per dag åt matinsamlande.
Det beror på vilka djur man försöker fånga. Riktar man in sig på fiske tar det inte lång stund innan man fått tillräckligt för att fylla magen

sub rosa

« Svar #35 skrivet: 31 maj-10 kl 22:11 »
Månget asgarv följde mig genom denna tråd... ;D ;D ;D

Ni är för härliga!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Plastvikingen

« Svar #36 skrivet: 18 jun-10 kl 20:34 »
Jag tror det är betydligt enklare att försöka skita i samhällets negativa komponenter och urlaka de positiva. Typ vara "halv-lönearbetande" och ha en trästuga nån stans ute i skogen dit man gör reträtt ett par veckor då och då.

Att försöka sig på att "slå sig fri" verkar helt galet, jag har en gammal kompis som försökte sig på det i en månad i Dalsland. Han kom hem och hade iofs bara gått ner fyra kilo men hade lite instabil hjärtrytm. Troligen mineral/vitaminbrist för det gick över på nån vecka när han återgick till normal kost

Fordson

« Svar #37 skrivet: 27 jul-10 kl 23:19 »
Det är ju konstigt att massor av bondefamiljer led och dog av svält när det uppenbarligen är enkelt att försörja sig själv i skogen. Märkligare blir det när man beaktar att dessa människor var "riktiga" bönder med massor av kunskap om självförsörjning etc. Jag menar hur svårt kan det vara... ???

Ja bevare mig väl. Det finns folk till allt.

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 22 nov-10 kl 19:49 »
Kommentar till tidigare inlägg:
Håller med om att här uppe i kalla nord är det en lyx att vara vegetarian eller vegan som inte går att förena med längre tids levnad i skogen. Men så är vi inte menade att leva här uppe heller. Kring ekvatorn är det inte en lyx alls...där växer allsköns växter som har allt man behöver...
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #39 skrivet: 25 nov-10 kl 12:01 »
Intressant diskussion. Har läst att Norrland bara skulle kunna försörja 10 000 om vi var jägare-samlare. Idag är det 1 miljon. Någon refererade till Lars Fälts bok (har läst hans tidigare bok), jag vet inte vad han säger där, men när han var på Försvaret så sikta de in sig på att få ihop 500 kalorier per dag. Lavar, vassrötter och mjölkörtrötter kräver otroliga mängder för att få kaloribehovet för ett dygn. Tror det var 25 meter vassrötter.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser