Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Operation Lämna samhället För naturen  (läst 14719 gånger)

Skogsmulle

• Gäst
Operation Lämna samhället För naturen
« skrivet: 28 jun-06 kl 18:05 »

Hej på er allihopa!

Jag har aldrig trivts med att ingå i samhället, alltid känt mig utanför. Jag har tillbringat mycket tid i skog och vildmark genom åren och nu söker jag likasinnade som vill bosätta sig i skogen/ödemarken och leva utanför samhället. Man skulle kunna lära känna varann lite först och se så att man funkar ihop och sedan flytta ut nästa vår och bo i tält över sommaren, och under sommaren bygga en stuga/koja med kamin i tills vintern kommer, fiska kan jag, däremot så skulle jag behöva lära mig att jaga och odla, kanske någon som läser detta skulle kunna lära mig, eller så får man gå nån kurs.
nämnvärt kanske också är att jag är ganska liberal av mig, speciellt vad gäller gräs, så moraltanter göre sig icke besvär ;)

Bor just nu i tält i skogen utanför eskilstuna, skulle gärna vilja besöka norra sverige också under sommaren, väldigt vacker natur där uppe. hej då.

Garyu

• Gäst
Re:Operation Lämna samhället För naturen
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 22:28 »
Låter som roliga planer du har, och i risk för att låta som en moraltant ( ;)) så måste jag nog påpeka att jakt inte får bedrivas under vilka former som helst. Om du ska leva helt oberoende av samhället är väl fällfångst det enda vettiga alternativet (eftersom det är ruskigt svårt att göra eget krut och kulor till skjutvapen och bågjakt är förbjudet i Sverige). Men för att få jaga med fälla måste man ha särskilt tillstånd.

Jag antar att du äger en bit mark där försöket kan utövas, eller tänkte du invadera någon stackars markägare? Det är ju viktigt att respektera andra människor, även om man inte vill vara en del av det konventionella samhället.

Annars önskar jag dig lycka till. Lyckas det väl hoppas jag att du kontaktar någon bra tidning som kan berätta om dig/er så att andra kan inspireras till att frigöra sig.  8)

memma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 22:53 »
Det låter härligt men mitt problem är nog att jag är lite väl pedantiska ibland. Tältade som barn ofta men redan i nedre tonåren slutade jag, det kom in så mycket grus å sånt i tältet, hultsfred i 18-års ålder va inte kul. Kanske skulle en ekoby passa mig bättre...
Men inte riktigt, jagkänner oxå föga samhörighet med samhället, spyr över alla ytliga människor som skriker bara dom ser en myra, jag vill inte ha någon bil, slippa alla asfalterade vägar men jag är så mesig att jag inte vågar slita mig riktigt, jag e vegetarian, skulle nog få näringsbrist rätt snart och min lilla dotter, hjälp.
Jag måste nog bygga hyddan innan jag flyttar ut, hmmm,skriv när ni blivit ett gäng så kanske jag hänger på.
Kram, Emma

Gord

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jul-06 kl 13:31 »
Hejsan!  Jag har samma tankar som du verkar ha, men det finns inte så många som är så "extrema" om man kan säga så =) Det är synd, sverige är ett perfekt land att leva "ute" i. Jag skulle gärna vilja leva lite på resande fot på sommaren, och som du sa, bygga koja med kamin inför vintern frammot hösten. En liknande kolarkoja, jag har tidigare byggt en sådan nere under marken =) Jätte bra isolerat! men man måste vara noga med matrial och ventilation.. Det skulle vara trevligt att kanske komma och hälsa på dig, jag bor i närheten av Örebro så det är inte så långt till Eskilstuna härifrån om du höll till där. Hör av dig när du kan så får vi pratas vid lite mer.. Är föresten helt liberal av mig =), fast respekten för andra människor måste vidhållas! Men går handlingarna inte ut över annat privat folk så är friheten ledmotivet! Frid vare med er /Gord

Tingeling

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jul-06 kl 14:52 »
Hej. Här finns en till som inte trivs i samhället..... vill också bosätta mej i skogen i ett torp eller liknande. Och vi är redan ett gäng som funnit varandra och har likadana tankar....och vi planerar för fullt för ett gemensamt liv i skogen. Vi har tittat på en hel del mark, och fortsättar leta tills vi finner det som känns helt rätt och som vi har råd med.
Titta gärna in på vår hemsida: www.alternativ.nu/ekobyn
Och vi har plats för fler i vår naturby  ;D
Hälsn. från Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Gord

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jul-06 kl 14:42 »
Hej igen! Jag är lite intreserad av en ekoby faktiskt,
har inga problem alls med att bo enkelt.
Ett ordentligt tak över huvudet är lite lyx nästan =)
Och jag har en liten insats undansparad med..
Men det är mycket pengar, fast blir ekobyn seriös och med en hop trevliga människor så är jag intreserad.
Men min lilla dröm är att starta en "stam" med lojalt och hjälpsamt folk, som första tiden kan leva i kojor eller stora tält på lånad mark så att man lär känna varandra. Och fungerar man bra ihop då så kan man ju bygga vidare på en framtid. Alternativt fortsätta och leva lite nomadiskt.
Jag har en hel del luffarblod i mig förstår ni..
Det var några tankar iaf. Jag ska hålla koll på utväcklingen av er by, och önskar er all lycka med den!

Och så ett par ord till Emma.. Att vara vegetarian
och bo i skogen är inte alls omöjligt i näringsväg,
jag är vegan och har inga problem med kosten när jag är ute. Allt är inte egenodlat som jag äter men det är produkter som man kan odla själv. Och en ren och städad hydda går ju att fixa =) Man får se hur det blir framöver om det fås ihop
något gäng..    
                             Frid

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 18 jul-06 kl 15:58 »
Hej igen! Jag är lite intreserad av en ekoby faktiskt,
har inga problem alls med att bo enkelt.
Ett ordentligt tak över huvudet är lite lyx nästan =)
Och jag har en liten insats undansparad med..
Men det är mycket pengar, fast blir ekobyn seriös och med en hop trevliga människor så är jag intreserad.
Men min lilla dröm är att starta en "stam" med lojalt och hjälpsamt folk, som första tiden kan leva i kojor eller stora tält på lånad mark så att man lär känna varandra. Och fungerar man bra ihop då så kan man ju bygga vidare på en framtid. Alternativt fortsätta och leva lite nomadiskt.
Jag har en hel del luffarblod i mig förstår ni..
Det var några tankar iaf. Jag ska hålla koll på utväcklingen av er by, och önskar er all lycka med den!

Och så ett par ord till Emma.. Att vara vegetarian
och bo i skogen är inte alls omöjligt i näringsväg,
jag är vegan och har inga problem med kosten när jag är ute. Allt är inte egenodlat som jag äter men det är produkter som man kan odla själv. Och en ren och städad hydda går ju att fixa =) Man får se hur det blir framöver om det fås ihop
något gäng..    
                             Frid
Jag kan inte undgå att få ett litet småleende på läpparna när jag läser era inlägg.

Så fan heller att en människa kan överleva en vinter utan kontakt med omvärlden på "vegansk" kost. Det är inget mer än rent skitsnack.

Jag har svårt att tro att någon av er har prövat på vildmarksliv utan medtagna konserver.
Ni verkar tro att ett liv utan kontakt med omvärlden består av ängsliggande och navelpillande.....glöm det. jag garanterar att minst 16-20 timmar av dygnet går åt till sökande av föda och i mitten av februari så smakar den lilla beniga ekorren ni lyckats snärja riktigt gott tillsammans med de kokta vassrötterna som ni slitit med att gräva upp i timmar ur tjälen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gord

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jul-06 kl 08:41 »
Men Freddan, det har inte sagts att vi ska leva på samlande, inte alls. Det jag skrev om vegankost var att det går att odla allt själv, inte att man ska samla vass och mjölkört för föda =) Det som Mulle nämde om jakt kanske är lite naivt, för att kunna jaga för föda måste resten av stammen kunna försörja jägaren med basföda mm problem. Att bo i torp eller ordentligare koja och odla mestadelen av sin föda är inte så omöjligt skulle jag villja säga. Men som du säger att 16-20 timmar går åt till att leta föda i februari, då är du riktigt duktig om du äns får ihop den näring du behöver! Jag är nog mer erfaren än vad du tror, så släng inte ur dig en massa trams sådär snabbt. Det går ju att konversera lite om saken istället för att vara så sarkastisk. Och det där med att "lämna samhället för naturen" är bara tråd-namnet, tror inte att nån tänker bryta till 100% med Svea-rike. Hur som, ta det lite lugnt..

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jul-06 kl 08:49 »
Tids nog får vi alla lämna samhället och återgå till naturen.

FÖr övrigt är det knappast alternativare som i första hand lever av vad naturen har att ge. Det gör även varje kolonistugeägande, bär- och svampplockande sportfiskande 9-5: are....

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 jul-06 kl 14:07 »
Men Freddan, det har inte sagts att vi ska leva på samlande, inte alls. Det jag skrev om vegankost var att det går att odla allt själv, inte att man ska samla vass och mjölkört för föda =) Det som Mulle nämde om jakt kanske är lite naivt, för att kunna jaga för föda måste resten av stammen kunna försörja jägaren med basföda mm problem. Att bo i torp eller ordentligare koja och odla mestadelen av sin föda är inte så omöjligt skulle jag villja säga. Men som du säger att 16-20 timmar går åt till att leta föda i februari, då är du riktigt duktig om du äns får ihop den näring du behöver! Jag är nog mer erfaren än vad du tror, så släng inte ur dig en massa trams sådär snabbt. Det går ju att konversera lite om saken istället för att vara så sarkastisk. Och det där med att "lämna samhället för naturen" är bara tråd-namnet, tror inte att nån tänker bryta till 100% med Svea-rike. Hur som, ta det lite lugnt..
Vad jag menade var att när man inte längre har tillgång till konsums grösakshyllor, importerade frukter och vitaminhyllorna så stoppar man i sig det som kostar minst energi att anskaffa, gör man inte det så överlever man inte...simple as that.
Som allkostare går det precis som du säger att överleva februarimånaderna även i Sverige...hade det inte funkat så skulle varken du eller jag sitta där vi sitter idag ;). Jag överlever varje vinter nere i "southern tier" och områdena som brukar kallas "never ending mountains". När jag sätter mina "Trap lines" lever jag på vad de producerar. Alltså är min kost "baserad" på fett bäverkött, tvättbjörn, opossum, myskråtta och ekorre nerkokt i barrträdsskott. Någon annan bas behöver jag inte.
Om du tror att du lyckas få i dig bättre föda än mig genom vegansk kost så är du välkommen att slå följe med mig en vinter. Mitt intresse över ditt påstådda kunande inom fodanskaffning är genuint och jag är verkligen intresserad av hur du skulle välja gå till väga för att finna en fullvärdig vegansk kost utanför konsum.

---------------------------------
Suresh
Ja det är sant att vi alla lever av naturen.
Dock handlar denna tråd om ett gäng individer som vill leva på det dom måste samla,jaga, fiska, odla själva.
Och några av dem vill klara detta genom att endast överleva på vegansk kost.

Men "to each his own".

Jag säger bara lycka till.
Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jul-06 kl 14:12 »
Det är inget problem att överleva tillräckligt länge för att kunna reproducera sig enbart på egenproducerad vegankost. Miljarder har redan gjort det.

Det är dock lättare att göra det ju närmare ekvatorn man befinner sig. Nära polerna får man ströva rätt mycket för att hitta tillräckligt med föda.
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 14:12 av Suresh »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 19 jul-06 kl 14:24 »
Det är inget problem att överleva tillräckligt länge för att kunna reproducera sig enbart på egenproducerad vegankost. Miljarder har redan gjort det.

Det är dock lättare att göra det ju närmare ekvatorn man befinner sig. Nära polerna får man ströva rätt mycket för att hitta tillräckligt med föda.
Ja det går kanske...under vissa förhållanden, på vissa platser.
Jag är dock inte intresserad av att släpa mig vidare extra mil i snöskorna för att gräva upp substitut till pungråttan jag har i siktet.

Men alla väljer själva vad dom vill stoppa i munnen och jag dömmer ingen på grund av deras födoval.
Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 jul-06 kl 14:40 »
Jag är dock inte intresserad av att släpa mig vidare extra mil i snöskorna för att gräva upp substitut till pungråttan jag har i siktet.

Men alla väljer själva vad dom vill stoppa i munnen och jag dömmer ingen på grund av deras födoval.

Det går nästan överallt - i vart fall om du odlar. Sämre om du samlar och plockar.

Inte heller jag dömer någon för dess födoval. Men köttisars yrvakenhet över det veganska alternativet kan ibland vara lika rörande som veganers vision om att naturen bara är ett enda stort skafferi där man glatt och utan ansträngning kan skaffa sig den föda man behöver på ett nafs.

(Några som lär klara av det är i vart fall hottentotterna som gräver rötter i öknen ett par timmar om  dagen och spenderar resten av dagen med att sitta och skvallra i skuggan av något de ännu inte ätit upp. Men så bor de närmare ekvatorn också...)

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jul-06 kl 14:42 »

Har du aldrig tänkt på att pungråttan är ett substitut du väljer för det den själv har livnärt sig på?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 19 jul-06 kl 14:52 »
Det går nästan överallt - i vart fall om du odlar. Sämre om du samlar och plockar.

Inte heller jag dömer någon för dess födoval. Men köttisars yrvakenhet över det veganska alternativet kan ibland vara lika rörande som veganers vision om att naturen bara är ett enda stort skafferi där man glatt och utan ansträngning kan skaffa sig den föda man behöver på ett nafs.

(Några som lär klara av det är i vart fall hottentotterna som gräver rötter i öknen ett par timmar om  dagen och spenderar resten av dagen med att sitta och skvallra i skuggan av något de ännu inte ätit upp. Men så bor de närmare ekvatorn också...)
Jo självklart är det så....och somalierna låg och fes kokkosmjölk på stränderna medans svenskarna slogs mot pesten i svinkylan för några år sedan också.
Världen är en föränderlig plats.

Men skitsamma. Ja givetvis är pungråttan en substitutföda av vad den ättit tidigare. Liksom kaninen  är en omvandlare av för mig nyttig föda ända tills jag evolverat mig själv till att kunna smälta cellulosa.

aoch jag inser att det finns en hel del matnyttigt inom växtriket....att jag är köttätare innebär inte att jag inte äter vegetabilier...bara att jag äter det också.

Some give it all."

Suresh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jul-06 kl 15:16 »
Jag tror inte att Somalierna fes kokos... Fel kontinent, liksom.

Däremot låg de säkert och klappade sina laktosstinna magar. Nordeuropéer och boskapsskötande stammar från afrikas horn lär vara de folk på jorden som har lägst laktosintolerans. Se där vad ett hundratal generationers genetiskt urval kan åstadkomma!
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 15:18 av Suresh »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 19 jul-06 kl 15:27 »
Jag tror inte att Somalierna fes kokos... Fel kontinent, liksom.

Däremot låg de säkert och klappade sina laktosstinna magar. Nordeuropéer och boskapsskötande stammar från afrikas horn lär vara de folk på jorden som har lägst laktosintolerans. Se där vad ett hundratal generationers genetiskt urval kan åstadkomma!
Hmm där ser man....jag hade bestämt för mig att laktostolleransen var störst i mellanöstern.
Tack för lektionen ;).
Och kokosen var en liknelse och inget utstuderat faktum. Det kändes naturligare ur "svensk" synvinkel att se en kokosnöt istället för ett juver framför mig (eller framför dom kanske jag skulle säga).....my bad.
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 15:28 av Fred »
Some give it all."

Suresh

• Gäst
Veganer igen
« Svar #17 skrivet: 19 jul-06 kl 15:28 »
Jag kan se ett argument för vegansk kost och det är nog att det är svårare att uppnå kosmiskt medvetande om man äter upp varelser som är alltför lika en själv. Det måste försvåra för psyket att släppa identifikationen med den egna kroppen när den egna hjärnan får sin energi via käkar som just mumsar i sig en annan varelse som man egentligen borde stå i empatisk kontakt med.

Märkligt dock att kannibaliserande och rovdjursätande folk använt en omvänd argumentation för att försvara sitt matval - genom att äta upp hjärtat eller hjärnan av en vördad fiende ärver man dess mod och klokskap...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Veganer igen
« Svar #18 skrivet: 19 jul-06 kl 15:31 »
Jag kan se ett argument för vegansk kost och det är nog att det är svårare att uppnå kosmiskt medvetande om man äter upp varelser som är alltför lika en själv. Det måste försvåra för psyket att släppa identifikationen med den egna kroppen när den egna hjärnan får sin energi via käkar som just mumsar i sig en annan varelse som man egentligen borde stå i empatisk kontakt med.

Märkligt dock att kannibaliserande och rovdjursätande folk använt en omvänd argumentation för att försvara sitt matval - genom att äta upp hjärtat eller hjärnan av en vördad fiende ärver man dess mod och klokskap...
Som jag ser det så äter man upp andra varelsers kroppar oavsett vad man stoppar i munnen.
Även om de råkar gå omvägen in i växtriket.

Inget liv utan död.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 19 jul-06 kl 15:37 »
Och jag ser inget nedvärderande med att förtära en höna, hjort eller kanin.
Jag tackar alltid djuret för den kraft det skänker mig.
Liksom jag tackar jorden för min majs och mina morötter.
Jag äter inte djur som hämd för att jag ogillar dem utan som tack för att jag älskar dem.
Jag hyser enorm respekt för allt liv, i slutänden är det ju deras förtjänst att jag själv lever.

Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser