Vad som krävs är:
En ordnad reträtt till en ordning där stater och kommuner inte är kreditvärdiga utan måste ha balans eller plus i budgeten. Tills vi är där, skall krediter till stater och kommuner behandlas som riskkrediter.
En separation mellan garanterat sparande och riskvilliga investeringar. De tillgodohavanden man vill ha garanterade får man placera på spar- och transaktions-konton i en realvärdebank som skaffar realvärden eller säkra panter för pengarna. - I huvudsak kommer dessa att bestå av prioriterade fordringar i låntagares fastigheter som bankerna måste släppa ifrån sig för att realvärdebankerna skall överta skulderna till spararna. - Alltså när spararna byter till realvärdebank.
De medel man investerar i de banker som har sina tillgångar i form av låntagares löften och mindre tillförlitliga säkerheter, kan lämpligtvis vara i form av ägarandelar i banken som kan ändra värde som aktier efter hur banken sköter sina affärer. - Är de mätta i real valuta, är det labilt läge där rykten kan tippa banken i konkurs.
Realvärdebankerna ingår i en global betaltjänst där varje transaktion innebär överföring av ägarandelar i globalt gångbara värden. - Exempel på sådana är utsläppsrättigheter, oljekällor, fiskerättigheter och andra begränsade och eftertraktade tillgångar.
För att man skall kunna och vilja ha stabilt penningvärde, krävs en fiktiv lönevaluta med styrd inflation, så att man nationellt lätt kan dra ner konsumtionen så att den håller sig inom ramarna för produktionen. Metoden att få till en sådan, är skattedifferentiering mellan dem som accepterar att ha sin lön avtalad i denna inflationsvaluta och dem som måste ha den avtalad i real valuta.