Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburet vs. lösmedelsburen lackfärg?  (läst 18073 gånger)

ersam

• -
Vattenburet vs. lösmedelsburen lackfärg?
« skrivet: 31 dec-10 kl 16:33 »
Målar köksluckor. Har använt nån lösningsmedelsbaserad grundfärg "Häft". Har sen gått på med alkydbaserad halvmatt lackfärg. Det räckte inte. Frun kom hem från färghandeln med vattenburen akryl (tror jag det var). Samma kulör.

Bortsett från att det riskerar skifta något i kulör - "vågar" man använda denna vattenbaserade lack. Dels på luckor som bara har grundfärg. Dels på luckor som ska ha en andra strykning efter en försiktig slipning.

Är lite skeptisk till vattenburna produkter. Får för mig att lösningsmedelsbaserade "biter" bättre och får en bättre yta. Dessutom känns det knepigt att i andra fall ha oljebaserade färger eller olja till utemöbler som är vattenbaserade. Känns helt snurrigt. Måste väl vara en hel del spännande tillsatser för att få det att funka.

Tillbaka till grundfrågan: Vågar jag måla vidare med denna lackfärg?  :)

bua

SV: Vattenburet vs. lösmedelsburen lackfärg?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-10 kl 18:07 »
Jag har gjort det en gång för länge sen. Luckorna blev snabbt avskavda här och var (där jag kom ät med något hårt, typ en kastrullkant). Där luckorna inte utsattes för någon större påfrestning satt färgen fortfarande efter 5 år. Fast med de avskavningar som var så såg det ju ändå inte snyggt ut

jan andersson

• Halland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 19:05 »
Lämna in dina giftiga färgrester på miljöstationen och måla med t.ex. äggoljetempera eller varför inte en bra linoljefärg utan lösningsmedel.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-10 kl 22:27 »

Tillbaka till grundfrågan: Vågar jag måla vidare med denna lackfärg?  :)

Ja förmodligen.

Skillnaden mellan lösningsmedelsburen och vattenburen är inte så stor idag, den vattenburna (vattenbaserade är felformulerat) har kommit ikapp.
Dock så är det viktigare med underarbetet för en vattenburen färg då den inte själv kan lösa de orenheter om kan finnas på ytan som fett och fingeravtryck.

Den bästa färgen jag känner till för inomhusbruk är en vattenburen akryl, tyvärr så säljs inte just den annat än till storförbrukare, typ industri.

Främsta fördelen i mina ögon med linoljefärger är att dom är väldigt billiga att blanda själv, man måste dock vara beredd på lång torktid.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-11 kl 22:49 »
Har testar och färgen sitter fortfarande!  :o

Skämt åsido - den stora skillnaden är när man slipar innan den är 100% torr så blir det som långa "plastkorvar" av den vattenburna färgen. Motsvarande med lösningsmedel är att sandpappret klibbar igen.

De ska målas i slutgiltig kulör den dagen vi kan enas om hur det ska se ut. Vi får väl bara hoppas att det funkar lika bra som "grundfärg" oavsett vatten eller lösningsmedel...

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 23:14 »
Klart att du vågar...
Yrkesmålarna idag använder endast denna typ av lackfärg.
Som du själv kunde konstatera så gick det ju fint! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 01:09 »
De vattenburna färgerna innehåller kemikalier, som kan ge skador på centrala nervsystemet om man inte är noga med ventilationen. Sedan släpper de vattenburna färgerna ifrån sig gaser under lång tid ca ett år efter målning. De äldre typerna av färg med thinner, släppte ifrån sig massor under några dagar en vecka och sedan ingenting. Jag målade aldrig hemma när vi hade småbarn!
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 08:23 »
Skriv gärna vilka kemikalier det handlar om LasarusX.

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 13:11 »
De vattenburna färgerna innehåller kemikalier, som kan ge skador på centrala nervsystemet om man inte är noga med ventilationen. Sedan släpper de vattenburna färgerna ifrån sig gaser under lång tid ca ett år efter målning. De äldre typerna av färg med thinner, släppte ifrån sig massor under några dagar en vecka och sedan ingenting. Jag målade aldrig hemma när vi hade småbarn!
Jaså. Enligt vilka källor?

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 13:16 »
Gissar att det är dessa studier som Lasausex menar.  Det var ganska mycket om detta i pressen för inte så länge sedan:

http://www.sp.se/sv/press/news/Sidor/20101019.aspx

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 14:46 »
Jag gillar inte de vattenburna lackfärgerna, de torkar för fort så resultatet blir inte bra. Jag målar rätt långsamt, om jag t ex målar ett fönster, då vill jag ju inte bara kladda på, utan måla snyggt, i träets riktning, rätta till penseldragen etc och det gick inte med den vattenburna, den hade redan hunnit börja torka efter några minuter och resultatet blev 'randigt' och matt, jättefult. Dessutom tycker jag färgen luktar unket.

Men det finns ju inget annat att köpa nu längre :(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 20:38 »
Lite intressant att sätta i relation till att en del färger som är vattenbaserade har märkning av:
- Svanen
- Astma och allergiförbundet
- EU Ecomärkning

Kolla här: http://www.beckers.se/inomhus/Vara-produkter1/Vagg/

Tror inte det finns några lösningsmedelsbaserade färger "kvalar" in.

Har dessutom läst i min utbildning att oljebaserade färger släpper ut emissioner under lång tid. Ska man måla hyllor i museimagasin ska de målas med vattenbaserad "plastfärg".

Men som sagt - känner instinktivt nån skepticism mot vattenbaserade färger (förutom falu rödfärg) men det kanske är dags att tänka om...

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 20:53 »
Helt klart nåt att fundera på... Är det så att forskningen är så ny att resultaten inte haft påverkan på svanen eller astma-allergi märkningen än? eller är det så att man snabbt lyckats plocka bort skadliga substanser?
Att färgföretagen fortsätter göra reklam och vill sälja sina produkter är ju att förvänta, men dehär olika märkningar borde ju vara jättenoga med sin trovärdighet, det är ju hela idén med sådan märkning.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 23:14 »
Gissar att det är dessa studier som Lasausex menar.  Det var ganska mycket om detta i pressen för inte så länge sedan:

http://www.sp.se/sv/press/news/Sidor/20101019.aspx

Hjälp vilken dålig sammanfattning.
Tur att länk finns till rapporten längst ner på sidan.

Hur som handlar rapporten om allergier förknippade med moderna färger och rengöringsmedel.
Inte om nervskador.

Kan kanske LasarusX själv ge lite bakgrundsinformation till sitt påstående?

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 09:04 »

Hjälp vilken dålig sammanfattning.
Tur att länk finns till rapporten längst ner på sidan.

Det var ingen sammanfattning utan ett pressmeddelande, (vilket brukar var skrivet för väcka intresse, inte bästa möjliga sammanfattning).  Länkade till detta för att jag tror det är jobbigt mastigt med en vetenskaplig rapport för de som bara är litegran intresserade. 

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 04 jan-11 kl 16:30 »
Upplever att den vattenburna färgen flyter ut bättre och så går det bra mycket snabbare med torkningen. Dessutom inte lika mycket stick i näsan.

3-0 vattenburen vs. lösningsmedel

Använder dock lösningsmedelsbaserad för grundning så det biter ordentligt i underlaget. För den som rekommenderade linoljefärg så kan jag ju komplettera med att det är ett 50-60 tals kök som alltid varit målat med lackfärg. Så det fortsätter jag med i detta fall.

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 jan-11 kl 21:39 »
det finns idag 3 sorters lackfärger på marknaden,lösningsmedelburen alkyd,vattenburen alkyd,samt vattenburen akryl(populärt kallad plastfärg).Skillnaden? alkyden har bättre utflytning,tål mer smuts,fett m.m.  akrylen är mycket mer känslig för spill ex. kaffe,rödbetssaft samt tål inte alkohol(blir upplöst)dock skiljer det mellan olika fabrikat hur känslig färgen är.Vidhäftning är lika mellan produkterna men man måste ta hänsyn till härdningstiden på akrylen. det kan ta upp till 14 dagar innan den får full styrka.motsvarande tid för alkyd är 24-48 timmar beroende på temp.Föredrar personligen den vattenburna alkyden som ger alla fördelar som den lösn.medelburna men slipper lacknaftadoften.dock finns det numera även alkydfärger utan lacknafta som doftar minimalt.lösningsmedelsburna färger håller dessutom på att fasas ut då de förbjuds.EU-regler. ulf

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 03 feb-11 kl 04:33 »
Jag läste om detta i ett nummer av metallarbetaren från mitten av 80-talet utgiven som ett uppslagsverk för medlemmar angående kemikalier de kunde utsättas för i jobbet - har tyvärr inte kvar tidningen. Något att tänka på för alla anställda är att lagstiftningen inte på långa vägar är lika strikt, för gifter vi utsätts för, på jobbet som på allmän plats. Tanken bakom lär skall vara att vi väljer själva att gå till jobbet. Det innebär att risk för förgiftning är extra hög på jobbet.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 03 feb-11 kl 10:44 »
Om detta var inställningen på 80-talet så har arbetarskyddet gått hästsprång sen dess. Du ska inte bli skadad på jobbet och därmed är regelverket hårt. Sen att det inte efterlevs är en annan sak.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 09 maj-11 kl 00:22 »
det finns idag 3 sorters lackfärger på marknaden,lösningsmedelburen alkyd,vattenburen alkyd,samt vattenburen akryl(populärt kallad plastfärg).Skillnaden? alkyden har bättre utflytning,tål mer smuts,fett m.m.  akrylen är mycket mer känslig för spill ex. kaffe,rödbetssaft samt tål inte alkohol(blir upplöst)dock skiljer det mellan olika fabrikat hur känslig färgen är.Vidhäftning är lika mellan produkterna men man måste ta hänsyn till härdningstiden på akrylen. det kan ta upp till 14 dagar innan den får full styrka.motsvarande tid för alkyd är 24-48 timmar beroende på temp.Föredrar personligen den vattenburna alkyden som ger alla fördelar som den lösn.medelburna men slipper lacknaftadoften.dock finns det numera även alkydfärger utan lacknafta som doftar minimalt.lösningsmedelsburna färger håller dessutom på att fasas ut då de förbjuds.EU-regler. ulf
Den du kallar "lösningsmedelburen alkyd" är det samma som man kallade oljealkyd förut? Jag bev rådd att ersätta cuprinolfärgen med detta och det gick även att måla utanpå cuprinolen med det. Under fanns äkta falufärg, men det gick inte att få tag på rätt nyans så det blev cuprinol nån gång på 70-talet. Och nu vet jag inte vad jag kan måla utanpå alltihop för att inte få det att bilda filmskikt som flagar. Har ej möjlighet att slipa bort något, pga saknar el-redskap och fungerande kroppsdelar  ;)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

860 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser