Hi hi, om han ligger på ägg kanske du slipper köpa nya ankdamer...

Jag vet inte varför han gör så, men hoppas någon annan kan svara dig. Min hane brukar ligga utanför favorithonans rede när hon ruvar, men han knölar sig inte in där, och han lägger sig inte på några ägg. Han bara väntar på att hans tjej ska komma ut. Han beter sig verkligen helt annorlunda mot favoriten jämfört med de andra honorna. De andra honorna sätter han bara på

, och så är det bra med det, och han kan vara ute och simma med dem när favoriten ligger och ruvar. Men varje gång favoriten lämnar äggen för sitt dagliga bad och intag av mat kvackar hon högljutt efter honom, och han svarar henne med sitt kontaktkväkande och simmar skyndsamt tillbaka och springer henne till mötes när han kommer upp på land. Så genomför de sin hälsningsceremoni och går ner och simmar tillsammans. Sen följer han henne tillbaka när hon återvänder till redet. När de andra ruvhonorna lämnar redena för mat och bad är han bara intresserad av att försöka sätta på dem och jagar dem som en dåre. Så uppför han sig aldrig mot favoriten. Nu när parningshormonerna dalat är han inte intresserad av det heller utan väntar bara på sin hona inne i ankhuset istället för att vara ute och simma. Honan har kläckt fram sin kull men så nyligt att de inte får komma ut än och hålls därför inne med hjälp av nät så de andra ska kunna gå ut. Hon och en annan hona som kläckt samtidigt befinner sig på ena sidan av nätet som hindrar dem att gå ut, och hanen på andra sidan så att han kan gå ut. Men han väntar bara på sin tjej...
De som säger att ankor inte bildar starka par har fel. Även min första hane bildade samma starka band med sin favorithona, och när han dog sörjde honan ihjäl sig. Både den hanen och hanen som är kvar har varit sina favorithonor som de bildat par med väldigt trogna. Hrmm, om man bortser från att de inte varit speciellt trogna sexuellt förståss...