Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Humle  (läst 6573 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
Humle
« skrivet: 29 dec-10 kl 16:24 »
Skulle vilja sätta lite humle (frampå vårkanten) på en av sidorna av min hönsgård så att det blir lite mer skuggigt. Går det? Är humle giftigt för höns?
Är inte så duktig på väderstreck men solen lyser där i stort sett hela dagarna (när det är soligt ute givetvis.)
Hur ska jag gå till väga? Är alltså inte ute efter att kunna skörda humlen, endast för dekoration och lite lä/skugga. Eftersom jag är en riktig nybörjare när det gäller odling och dyl. så behöver jag lite tips om "odling för dummies". Vet med andra ord inte riktigt vad en stickling är eller andra odlingstermer.
Tacksam för lite tips och råd.
Hälsningar Ida.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Erik Röde

• hemmapappa
SV: Humle
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 17:38 »
Nu vet jag att du frågar om humle, men varför inte tex solros eller tobak eller vildvin
. Om du nu vill ha humle som är trevligt och som du kan använda till öl så gör följande. Röj marken gräv 40cm djupt och gödla och se till att hålla undan annan växtlighet. Gå till någon som har humle och gräv upp några skott nu till våren. Plantera och vattna. Låt dem ha en tråd eller så att slingra på.

lycka till
Erik

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 18:13 »
Hej!
Humle är extremt lättodlat. Finns en viss ogräsrisk. Det brukar överleva på gamla hustomter och förvildas lätt. Jag vet inte hur man får bort det, när man tröttnat, utan att använda herbicider.
Vill du bara ha en slingerväxt så odla något ätbart tex vindruvor, minikiwi eller schisandra.
MVH
Jan

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 18:31 »
Det är just det där extremt lättodlade som tilltalar mig.  :-[
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 14:25 »
Tycker humle låter som en både trevlig och bra lösning i ditt fall.  Min erfarenhet är att humle inte är så jätteglad för att bli flyttat och inte växer så kraftigt första åren efter flyttning.  Hönsnätet borde vara en utmärkt klätteställning och om den inte själv lyckad hitta rätt första året kan du ju hjälpa den lite genom att slingra den runt nån tråd ibland.  Åren efter finns ju dom gamla stjälkarna att klättra på och då blir det helt "självfixande."
Lycka till!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 10:27 »
Dåså, humle får det bli. Plantor? Sticklingar? När ska de sättas? Hur ska de sättas?

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 17:07 »
Enklast är att gräva upp skott om du vet nåt ställe där du får göra det.  Det funkar på våren när skotten har börjat komma upp så du ser var dom är.  Det som skulle kunna bli problem är om det kommer en torrperiod innan dom är riktigt etablerade och fått bra rotsystem på nya platsen, så håll ett öga och ge om en rejäl rotblöta om det blir torrt!  Lycka till!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 11:05 »
Har en kompis med humle, så kanske får ta lite skott från henne.. Annars får jag väl helt enkelt åka till någon plantskola och köpa. Tack för alla råd och tips. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser